Jump to content
Annons

Vad är bäst nu förtiden?


wicked_s

Recommended Posts

Hade tänkt att investera i en ny dator framåt våren här men det finns ju så mycket att välja på. Tänker inte köpa någon färdigkonfigurerad audioburk, utan tänkte ha nöjet att välja och sätta ihop den själv. Den datorn jag har just nu funkar väl iofs bra, men tanten här vill ha en dator att jobba och surfa med, och jag är lite sugen på en ny audiodator.

Finns så himla mycket olika typer av minnen, processorer och sånt nu förtiden. Annat var det när far min och jag var pöjkar. Då fanns det ett minne och välja på.

Vad ska man ha för minne? finns ju hur mycket olika sdram,dim,ddr,lim och allt vad det heter... sen till råga på allt så finns ju pc400, pc1200 och allt vad det heter. Vad är snabbast/bäst och vad ska man ha för moderkort som funkar till detta... och vad för slags processor?

mvh,

PC Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur mycket pengar har du tänkt lägga ut ?

Spelar inte så stor roll egentligen, skärm och allt annat har jag redan, så det är bara Moderkort, processor, minnen och hårdiskar som behövs, har en dvd-brännare liggandes och lite annat som jag tänkte slänga in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej!

Skaffa dig en P4 Northwood (med 800 MHz busshastighet - och se till att det är Northwood) med ett ASUS P4P800 moderkort, 1-2 GB PC3200-minne (400 MHz) och minst 7200 RPM-diskar.

Tjing!

Gick in på komplett.se för att kolla efter P4 Northwood, och hittar kategorier som Intel Socket 478,479,604 och 775... vad tillhör den? Och varför ska det finnas så många olika varianter? Nån som vet?

Edit: Gjorde en sökning där på P4 northwood och det fanns inte ens med. Är det någon überpryl som man får specialbeställa från NASA eller något sånt sjukt?

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa dig en P4 Northwood (med 800 MHz busshastighet - och se till att det är Northwood)

Jag sökte på Buggy och hittade inga Northwood med 800 Mhz FSB. Kanske inte tillverkas längre?

Däremot så fanns det 533 Mhz.

Edit: Är temperaturen den främsta fördelen med Northwood? Finns det andra fördelar?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mäktigaste du kan få är jue

Processor : AMD FX55 eller INTEL Extreme Edition

Grafikkort : Ati 850XT eller 2x Nvidia 6800 Ultra SLI

Minnen : DDR2

Moderkort : Flera olika mellan 2000 - 2500 kronor.

varför köra SLI i en musikburk?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mäktigaste du kan få är jue

Processor : AMD FX55 eller INTEL Extreme Edition

Grafikkort : Ati 850XT eller 2x Nvidia 6800 Ultra SLI

Minnen : DDR2

Moderkort : Flera olika mellan 2000 - 2500 kronor.

varför köra SLI i en musikburk?? 😉

Lite penisförlängare med sli.

ska du bara göra musik på burken spelar inte grafikkortet så stor roll.

men det är lite småtrevligt med sli 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Paket 1: Socket478:

Asus P4P800-E Deluxe, I865PE, Socket-478 ATX, Firewire, SATA, GbLAN, Raid, AGP8X 1065kr:- eller->

Asus P4C800-E Deluxe, I875P, Socket-478 ATX, Dual-DDR, SATA, GbLAN, Ljud,

AGP8X 1565kr:- passar ej till Antec Sonata lådor.

Intel Pentium 4 3.2 GHz PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott, BOXED 2050kr.

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMsPris: kr 2.449:- eller->

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Pris: kr 1.099:- . eller->

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs Pris: kr 1.125:-

Paket 2: Socket775: om du ska behålla din gamla grafikkort så är det denna Moderkort som gäller

Asus P5P800, I865PE, Socket-775, ATX SATA, GbLAN, DDR, Ljud, AGP8X 849kr:-

passar ej till Antec Sonata lådor.

Intel Pentium 4 540J 3.2 GHz Socket LGA775, 1MB cache, BOXED Pris: kr 2.050:-

eller Intel Pentium 4 560J 3.6 GHz Socket LGA775, 1MB cache, BOXED Pris:kr 3.790:- Du bör byta till bättre CPUfläkten då dessa CPU blir väldigt varma.

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs Pris: kr 1.125:- eller->

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMsPris: kr 2.449:- eller->

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Pris: kr 1.099:- ..

Hårddiskar:

S-ATAdiskar:

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Pris: kr 770:-

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Pris: kr 1.050:-

Sata2/NCQ teknik:

dessa diskar krävs Sata2 kontrollerkort för NCQ-teknik, iställe för

1 commando så klarar dom upp till 32 commandos.Bättre prestanda.

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQPris: kr 895:-

Seagate Barracuda 7200.8 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQPris: kr 1.290:-

Kontrollerkort:

Promise FastTrak TX2200 2P SATA RAID, NCQ/TCQ Pris: kr 895:- eller

Promise SATAII 150 TX4 4P SATA, NCQ/TCQ Pris: kr 850:-.

Från komplett.se . 😉

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

AMD 64 3000+-processorer är väl rätt prisvärda? Sedan ett moderkort som klarar SATA-hårddiskar som inte är just dyrare än vanliga IDE.

RAM-bussen ska gå i 400 Mhz.

Polaren köpte typ ett sånt här paket:

Tyst MidiTower-låda

Moderkort som klarar SATA och PCI-Express

AMD 64 3000+ processor inkl fläkt

512 Mb RAM 400 Mhz

Hårddisk Maxtor 200Gb SATA 7200 Rpm

Grafikkort GeForce 6800 256 Mb, PCI-Express(Så vass behöver du inte...)

DVD-brännare

Floppy

1 extra chassifläkt

Har jag glömt nåt?? Nå, han betalade 7000:- för hela klabbet, du borde komma mycket billigare undan, eftersom du inte behöver allt det här. Du kanske ska ha 1024 Mb RAM iofs...?

Tyckte det var ett hyfsat pris. Jag har inte alls lika vassa grejer och jag kan spela in en hel del spår i Cubase utan problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mäktigaste du kan få är jue

Processor : AMD FX55 eller INTEL Extreme Edition

Grafikkort : Ati 850XT eller 2x Nvidia 6800 Ultra SLI

Minnen : DDR2

Moderkort : Flera olika mellan 2000 - 2500 kronor.

varför köra SLI i en musikburk?? :rolleyes:

Lite penisförlängare med sli.

ska du bara göra musik på burken spelar inte grafikkortet så stor roll.

men det är lite småtrevligt med sli 😠

Jag läste bara "ingen ihopplockad audioburk", så jag körde ihop det bästa, hur som helst kan det vara kul att veta om man ligger lite efter i utvecklingen som går så extremt fort.

.

Saker som däremot kan vara värdefulla är ju Raptor diskar (10 000rpm). Finns i 36 och 74 gb vanligast och ligger på cirka 1000 / 1700 kronor om jag inte minns fel. Sen är jue även nya Sata gränssnitt på väg ut med snabbare överföringshastighet. Frågan är bara hur stor skillnad det kommer göra i och med att vi fortfarande sitter där med vår gramofonliknande hårddisk med arm som rör sig och läser lika sakta som vanligt.

.

Sen finns jue även alternativet dubbla processorer 😉 ( Nu börjar det verkligen gå till överdrift )

.

SLI-system är förresten en möjlighet att koppla ihop två stycken grafikkort (nvidia) så de kan samarbeta.

Om inte någon svarade på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör, kör inte P4 Prescott! De blir riktigt varma och blir svåra att kyla, och därmed går ljudnivån upp. Northwood är Socket 478 också men det verkar inte som de säljs längre, nej. Konstigt då de är bättre. Då vet jag faktiskt inte vad jag ska rekommendera.. AMD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad du än gör, kör inte P4 Prescott! De blir riktigt varma och blir svåra att kyla, och därmed går ljudnivån upp. Northwood är Socket 478 också men det verkar inte som de säljs längre, nej. Konstigt då de är bättre. Då vet jag faktiskt inte vad jag ska rekommendera.. AMD?

Hmm, Northwood säljs inte längre? Ljudnivån kanske går att dra ner med bra isolering i burken? Hittade en processor på netonnet, men det är Prescott, är det bara ljudnivån som är negativt med dessa?

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=59154

Såg att länken inte funkade, men så här står det:

Intel Pentium 4 Prescott 3.0GHz Socket 478 800MHz bus in a Box 1 790:-

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mäktigaste du kan få är jue

Processor : AMD FX55 eller INTEL Extreme Edition

Grafikkort : Ati 850XT eller 2x Nvidia 6800 Ultra SLI

Minnen : DDR2

Moderkort : Flera olika mellan 2000 - 2500 kronor.

varför köra SLI i en musikburk?? 😉

Lite penisförlängare med sli.

ska du bara göra musik på burken spelar inte grafikkortet så stor roll.

men det är lite småtrevligt med sli 😉

Det är direkt olämpligt med SLI i en musikmaskin. Hittills är det ingen som har fått det att fungera som det ska - så undvik till varje pris!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör, kör inte P4 Prescott! De blir riktigt varma och blir svåra att kyla, och därmed går ljudnivån upp. Northwood är Socket 478 också men det verkar inte som de säljs längre, nej. Konstigt då de är bättre. Då vet jag faktiskt inte vad jag ska rekommendera.. AMD?

Hmm, Northwood säljs inte längre? Ljudnivån kanske går att dra ner med bra isolering i burken? Hittade en processor på netonnet, men det är Prescott, är det bara ljudnivån som är negativt med dessa?

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=59154

Såg att länken inte funkade, men så här står det:

Intel Pentium 4 Prescott 3.0GHz Socket 478 800MHz bus in a Box 1 790:-

Northwood är numera ersatt av Prescott, så man har inte mycket val... 😄

Med en bra kylfläkt blir det hyfsat i alla fall - men det blir betydligt varmare än med en Northwood.

Jag har för mig att det ska komma en nyare version av Prescott senare, som skulle ha bättre temperaturegenskaper - men jag vet inte när...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör, kör inte P4 Prescott! De blir riktigt varma och blir svåra att kyla, och därmed går ljudnivån upp. Northwood är Socket 478 också men det verkar inte som de säljs längre, nej. Konstigt då de är bättre. Då vet jag faktiskt inte vad jag ska rekommendera.. AMD?

Hmm, Northwood säljs inte längre? Ljudnivån kanske går att dra ner med bra isolering i burken? Hittade en processor på netonnet, men det är Prescott, är det bara ljudnivån som är negativt med dessa?

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=59154

Såg att länken inte funkade, men så här står det:

Intel Pentium 4 Prescott 3.0GHz Socket 478 800MHz bus in a Box 1 790:-

Alltså, ja, problemet är ju värmen. Det låter att kyla och lådan blir varmare vilket kanske inte är så bra för övriga komponenter (såvida du inte har bra luftflöde i burken då). Som processorkylare tycker jag du ska köra på Zalmans stora kopparkylare, CNPS7700-Cu. Jag har den på lägsta varvtalet och processorn ligger på 35 grader.

Som datorlåda kan jag rekommendera AcoustiCase, den har ljuddämpningsmaterial överallt och dammfilter i fronten så att lådan håller sig dammfri. En 120 mm-fläkt i fronten som suger in luft och en 120 mm bak som blåser ut. Kör man dessa på halva volttalet så låter de ingenting och man får grymt bra luftflöde i burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sitter på nätet och letar efter moderkort nu på www.jmedata.se Men nästan alla moderkort har ju bara 2-3 pci platser... det är ju helt sjukt! Jag har ett pci ljudkort, och ett uad-1 pci kort. Jag hade tänkt att köpa minst ett uad-1 kort till, och då är det ju redan fullt. Kan någon rekomendera ett bra moderkort? Gärna med direktlänk. Såg att någon nämnde Asus som bra moderkort.

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=21146

Detta tyckte jag verkade bra, men alldeles för få pci platser 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på nätet och letar efter moderkort nu på www.jmedata.se Men nästan alla moderkort har ju bara 2-3 pci platser... det är ju helt sjukt! Jag har ett pci ljudkort, och ett uad-1 pci kort. Jag hade tänkt att köpa minst ett uad-1 kort till, och då är det ju redan fullt. Kan någon rekomendera ett bra moderkort? Gärna med direktlänk. Såg att någon nämnde Asus som bra moderkort.

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=21146

Detta tyckte jag verkade bra, men alldeles för få pci platser 🙂

Ett asus a8v kanske? http://komplett.se/k/ki.asp?sku=300377&cks=PRL

5 goa pci-platser.

//christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på nätet och letar efter moderkort nu på www.jmedata.se Men nästan alla moderkort har ju bara 2-3 pci platser... det är ju helt sjukt! Jag har ett pci ljudkort, och ett uad-1 pci kort. Jag hade tänkt att köpa minst ett uad-1 kort till, och då är det ju redan fullt. Kan någon rekomendera ett bra moderkort? Gärna med direktlänk. Såg att någon nämnde Asus som bra moderkort.

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=21146

Detta tyckte jag verkade bra, men alldeles för få pci platser 😄

Om du vill använda Socket-775 moderkort och vill ha mer än 3pci-portar

då ska du kolla på denna:

Asus P5P800 Socket 775 865PE OBS! ej PCI Express!5st PCI, AGP 8X!, SATA,ATA100

Pris: 817:- på jmedata.se

Prescott blir väldigt varma.

Har själv nyligen köpt Asus P4P800 SE socket478 + P4 3,2Ghz cpu och svar ja ljudnivån är rätt hög men jag har bestält en bättre cpufläkt och en ny låda Antec Sonata utan ljuddämpning man får hoppas att det kommer bli bättre,men jag är väldigt nöjd med

prestandan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...