Jump to content
Annons

Ännu en tråd om akustikbehandling av hemmastudio


mangelito

Recommended Posts

Kära medlemmar av forumet

Efter oerhört inspirerande läsning om studiobyggen och akustikbehandling så inser man att det kanske är dags att göra något åt sin egen situation.

Då jag inte har tid, kunskap eller pengar att bygga nytt så tänkte jag försöka mig på att behandla min nuvarande källarstudio så gott det går.

Som jag förstått det så har rummet inte de bästa förutsättningarna då det är ganska litet, ca 3,7m x 3,6m x 2,05m.

Igår installerade jag REW för jag tänkte det kunde vara kul att se hur rummet beter sig idag. Kalibrering av ljudkortet gick bra (tror jag), men sedan

blev jag förvirrad av "Check Levels". Jag fattade inte riktigt hur jag skulle göra, eller varför. Jag vet att några av er här på forumet har använt REW, så här kommer några frågor:

  1. Behöver man köra en "Check Levels"? Vad gör den egentligen?
  2. Behöver man en SPL Meter eller går det bra med en vanlig kondensatormikrofon? Jag läste att det ska gå med en vanlig mik men ändå nämns SPL Meter väldigt ofta som att man behöver en sån.
  3. Signalkedjan ser idag ut som följande: Mik --> Mic-preamp --> Kompressor --> Ljudkort --> Mixer --> Aktiva monitorer. Spelar utrustningen någon roll, tex om det färgar signalen? Ska man ha det så enkelt som möjligt under mätninig?

Sedan ett par frågor om akustikbehandling:

  1. Vad är det för skillnad på en absorbent som är snedställd mot ett hörn och ett hörn fyllt med isolering? Jag antar att det fyllda hörnet fångar lägre frekvenser.
  2. När jag läst om hur folk behandlat sina rum så har jag inte riktigt förstått hur man kommer fram till vilken typ av dämpning, tjocklek osv som behövs. Om jag tex behöver dämpa vid 350Hz och 35Hz - hur vet jag då vad och hur jag ska bygga så att det inte dämpar 500Hz och 50Hz istället? Finns det formler för sånt?

Ja, det var några frågor till att börja med. Jag hoppas det inte finns några dumma frågor för det kommer garanterat att dyka upp fler 🙂

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Magnus! Jag kör inte med REW som mätprogram själv, så någon annan kommer säkert hjälpa dig med dom frågorna. Antar att SPL-mätaren används för kalibrering av nivåer i REW. Signalkedjan bör vara mick (rundtagande) / ljudkort / högtalare (om aktiva). Kom ihåg att mäta en högtalare åt gången för frekvensområde över ca 2-300 Hz.

Vad gäller de andra frågorna om "superchunks" så är det tjockleken på absorbenten, flödesresistiviteten i absorbenten samt intäckningsarean som är de avgörande parametrarna. Jag rekommenderar att du bygger dessa så breda som möjligt och fyller upp ända in till hörnen med isolering av låg densitet. Att laborera med en tjock absorbent + luftspalt ger endast en marginell skillnad jämfört med att fylla hela utrymmet.

När du gjort dina mätningar kommer du att se hur rummet svarar och utifrån den informationen kan du skräddarsy en akustikreglering just för ditt rum. Det finns olika typer av absorbenter som jobbar på olika sätt. Tex. kan man använda en hålperforerad skiva framför en vanlig absorbent för att reflektera övre frekvensområde om detta är önskvärt. På liknande sätt kan man bygga en stämd Helmholtzabsorbent för givna problemfrekvenser, där perforeringsgrad, lådvolym, baffeltjocklek avgör hur och vart i frekvensområdet den ska jobba. En av många kalkylatorer för att räkna på detta finns på: http://www.whealy.co...ics/Porous.html

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wellness

Tack för ditt svar. Oerhört snyggt jobb du gör med din egen studio förresten. Imponerande är en underdrift 🙂

Ang. REW - har du använt dig av något annat freeware-program för dina mätningar som är lätt att förstå?

Ang. superchunks: Menar du att jag ska bygga ett par superchunks oavsett, och sedan mäta och finjustera akustiken efteråt?

Har du något konkret tips på bra isolering? Tex "Abc123, xyz kr hos Åäö" (bra exempel 🙂 )

Standardmått på isolering brukar väl vara 120 x 60 cm. Är det då ok att dela upp en skiva i 4 st trianglar med sidorna 60, 60 och 85 cm? (enligt Pythagoras sats). Eller ska man bygga ännu bredare?

Edit: Lägger upp ett par bilder för att visa hur det ser ut idag...

Den "kreativa" sidan:

Studio_front_2012-11-30.jpg

Den "softa" sidan:

Studio_back_2012-11-30.jpg

Redigerat av mangelito
Link to comment
Dela på andra sajter

REW är nog det mest kompetenta freeware-programmet så vitt jag vet och med det kan du få fram all mätdata som behövs. Jag tycker att du ska mäta först och kolla frekvenssvaret samt efterklangen. Att bygga superchunks är ju ett ett enkelt sätt att tighta upp i basregistret men de kommer inte att räcka för att tämja de första rumsnoderna om du vill ha det riktigt bra. Rummet har ju lite knepiga mått som du själv var inne på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...