Jump to content
Annons

Nån som har testat peavey classic 50w


rockstone

Recommended Posts

Någon här som har testa en peavey classic 50 wattare? Jag har en 30 w som jag är nöjd med, men jag funderar nu på att köpa en på 50 watt ifall den på 30 blir lite klen på spelningar, någon som har testa båda varianter? Är det samma stuk fast mer volym på den stora? måste jag höja volymen mer för att få sustain på 50 wattaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så som jag ser det:

Det ska mycket till om inte en Peavey Classic 30 räcker till volymmässigt i den musikstil den är ämnad för. Jag har en moddad kopia på Classic 30 och jag tycker till och med att den är för högljudd för att man ska kunna fixa ett schyst sound med slutrörsdist live (förutsatt att man mikar stärken.) Är man ute efter ett rent ljud på hög volym så är man fel ute med en Classic 30. Jag är av den uppfattningen att de allra flesta förstärkare tjänar på att mastern får jobba rätt ordentligt, i alla fall så länge man spelar pop och rockmusik.

Det man främst tjänar på att växla upp sig inom området 30-100W är headroom. För övrigt har jag svårt att se ett gitarrsammanhang där man har nytta av 60-100W uteffekt. Den som gör det får gärna gå in och berika tråden.

Och så lite fakta som jag inte kan lova att jag har full koll på, men detta har jag i huvudet angående 30W vs 50W och watt i allmänhet:

Minns inte källan, men har läst att 30W rörförstärkare med 4st EL84 i slutsteget har en reell uteffekt som är högre än 50W dito med 2st EL34. Så potentiellt skulle det kunna vara ett nedköp. Om man sedan ska se till uteffekt i allmänhet så är inte skillnaden mellan 30W och 50W så stor. Om man ska dubbla den faktiska uteffekten från 30W så landar man inte på 60W som många tror utan då måste gå dra upp till hela 300W; något som i de flestas ögon blir rent löjligt i rörsammanhang.

Edit: Stavfel

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns inte källan, men har läst att 30W rörförstärkare med 4st EL84 i slutsteget har en reell uteffekt som är högre än 50W dito med 2st EL34.

Vad menas med reell uteffekt i det här sammanhanget? Maximal SPL vid konen med mastern helt öppen? Volym..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med reell uteffekt i det här sammanhanget? Maximal SPL vid konen med mastern helt öppen? Volym..?

Drog en snabb googling då jag själv var nyfiken på detta. Har förmodligen fått det av förstärkarpularen Racing på Gitarrforum.com. Här beskriver han skillnaden i uteffekt mellan EL84 och EL 34.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma modell som Peavey lanserade i början av nittiotalet? Jag tyckte då att Classic 30 var betydligt intressantare än Classic 50.

30 spricker upp tidigare och gör det snyggare. 50 känns lite kall och det är svårt att få bort mellanregisterhonket som jag gissar beror på de dubbla elementen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drog en snabb googling då jag själv var nyfiken på detta. Har förmodligen fått det av förstärkarpularen Racing på Gitarrforum.com. Här beskriver han skillnaden i uteffekt mellan EL84 och EL 34.

Mm... kärt barn har många namn, och att halvljuga om "effekt" är indeed en gammal helylleföreteelse.

Om jag översätter texten i din länk till "mitt språk" så tolkar jag det så att "30-wattarn" är bestyckad med rör med betydligt bättre verkningsgrad än "50-wattarn". Och att effektangivelsen 30 resp 50 W i det här fallet anges av hur mycket slutstegsrören drar, inte vad de ger.

30*0.8 är mer än 50*0.4, typ.

I så fall så har du rätt om du pratar om "reell uteffekt" som det faktiska kräm som buffas ut på högtalarspolen. Tungan rätt i mun bara, 60 är ju liksom dubbelt så mycket som 30...

***

I övrig så vill/kan jag inte uttala mig om de modeller du jämför i fråga om gosig känsla o ljudkvalitet,.Men att 30W räcker för en uppmickad livespelning; javisst.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur 30 wattaren presterar, men jag har haft 50w combon med 4x10", den spelade högt! Bra stärk!

Samma här. Har inte kört 30-watt, men 50w "fyrtia" är fina grejer. Är mycket nöjd med den (och till och med mer nöjd nu med nya & friska rör). 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med effekt och ljud. Ska du ha en dubbel volymökning så krävs tio gånger mer effekt. Med andra ord är skillnaden mellan 30 och 50 w marginell då det gäller ljudnivå. Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om kvalitén på dessa förstärkare. Jag lagar musikutrustning åt Swärds Musikkompani och har de senaste åren fått in mängder med Peavey Classic. Kan ju oxå bero på att det finns många där ute i replokalerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att 2x12" varianten skulle vara sämre?

Helt ovetenskapligt ifrån min sida då jag inte ställer in ljudet själv men spelar i ett band där den ena gitarristen har just en peavey classic 2x12:a och det är alltid ett ganska vasst och otäckt ljud hur han än ställer in. Beror ju också mycket på hur man spelar.

Äger själv en 30 W och 50w 4x10 och upplever aldrig det problemet själv. Så utifrån min smak så skulle jag aldrig köpa 2x12:an. Men allt sådant här är såklart en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte är nöjd med ljudet kanske en extra högtalarlåda skulle fixa biffen. Med en extra tvåtolva, kanske Marshall, blir nog ljudet "större" även med samma stärkare.

Viktigt tycker jag är att få upp combon på tex en stol, och rikta den inåt scenen som en monitor, sen micka ut ljudet i PAt. Så gör jag Lltid även på små spelställen. Jag har en Fender hot rod på. 40 watt o en tolva, den räcker lätt i alla lägen, hur hårt trummisen än spelar. Jag misstänker att ni ställer upp grejerna lite fel på scen om du tycker det låter för lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...