Jump to content
Annons

Behöver tips och råd för bättre mixar


Millen1981

Recommended Posts

Mix off

Själv blir ja så jävla förbannad när jag lyssnar på sånt här som är omixat. För mina grejjer är inte ens i närheten av deras OMIXADE material. Vad gör jag för fel. Jag måste få bättre ljud in i inspelningsprogrammet men det går inte. Kanske bara jag som inte kan spela gitarr trots att man har spelat i typ 20 år men men. Kanske är mina grejjer som är för dåliga. Blir så jävla less så ja vill fan bara lägga ner med musiken snart.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Själv blir ja så jävla förbannad när jag lyssnar på sånt här som är omixat. För mina grejjer är inte ens i närheten av deras OMIXADE material. Vad gör jag för fel. Jag måste få bättre ljud in i inspelningsprogrammet men det går inte. Kanske bara jag som inte kan spela gitarr trots att man har spelat i typ 20 år men men. Kanske är mina grejjer som är för dåliga. Blir så jävla less så ja vill fan bara lägga ner med musiken snart.

Vad använder du till att börja med? Hur spelar du in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv blir ja så jävla förbannad när jag lyssnar på sånt här som är omixat. För mina grejjer är inte ens i närheten av deras OMIXADE material. Vad gör jag för fel. Jag måste få bättre ljud in i inspelningsprogrammet men det går inte. Kanske bara jag som inte kan spela gitarr trots att man har spelat i typ 20 år men men. Kanske är mina grejjer som är för dåliga. Blir så jävla less så ja vill fan bara lägga ner med musiken snart.

Rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett vanligt simpelt M-Audio Fast Track MKII Och en Fender Strata MIM. Spelar in i garageband.

Kolla min soundcloud sida så förstår ni vad jag menar. Sök på: millen1981

Spelardock bara in lite covers för att ha nåt att göra och öva på. Tycker inte att det är nån ide att försöka göra nåt eget när det ändå låter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett vanligt simpelt M-Audio Fast Track MKII Och en Fender Strata MIM. Spelar in i garageband.

Kolla min soundcloud sida så förstår ni vad jag menar. Sök på: millen1981

Spelardock bara in lite covers för att ha nåt att göra och öva på. Tycker inte att det är nån ide att försöka göra nåt eget när det ändå låter skit.

Det måste låta skit för att någonsin få något som låter bra! Ska in och kolla din Soundcloud när jag får tillfälle!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett vanligt simpelt M-Audio Fast Track MKII Och en Fender Strata MIM. Spelar in i garageband.

Kolla min soundcloud sida så förstår ni vad jag menar. Sök på: millen1981

Spelardock bara in lite covers för att ha nåt att göra och öva på. Tycker inte att det är nån ide att försöka göra nåt eget när det ändå låter skit.

Lyssnade lite snabbt på din Soundcloudsida och väntade mig, baserat på den deppiga attityden, att det skulle komma en ostämd gitarr och sång genom en trasig mick och skitiga strängar på guitarren..haha.. men.. njae. sälja grejerna ska du inte behöva göra men

det var rätt stor spridning i mixkvalité och jag upplevde ljudbilden som ena stunden tunn, väldigt mono med små, små ljud och andra stunden en botten som skulle gjort drum&bass producenter gröna av avund..

Nu har jag bara kollat lite snabbt på garageband och jag tror inte programmet i sig innebär några direkta problem att få fart på grejerna när du tydligen kan köra predjepartspluggar och instrument i .AU format..

Att lära sig mixa är bara något man måste vara jäkligt ihärdig med när man väl vet hur alla pluggar funkar..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen är ju att jag inte mixar nånting. Jag tar bara ett gitarrljud jag tycker passar och sen lirar jag. Jag rör inte ens en eq. Alltså nada effekter på mina inspelningar. Inga hp filter eller lp filter eller eq NADA. Vet liksom inte vart man ska börja. Kan ju vara lite därför som man tycker det låter skit.

Framförallt är jag less på ez drummer och superior och alla dessa trumprogram då ja tycker det blir så platt och stelt. Kan ju spela trummor själv också men arbetslös som man är och bor i lägenhet gör ju att man inte har nåt trumset kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

vore ju kul om man kunde få lite feedback på vad som låter bättre respektive sämre då jag själv tycker att allt låter skit Om det finns nån av mina låtar som jag tycker funkar bra ljudmässigt och låter helt ok i ljudbilden enligt mig är låten Negative Creep. Kanske lite mycket bas men där känns det som att alla ljud smälter ihop på nåt sätt och kommer samman istället för på det mesta där det låter som att det ligger ett ljud över ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Grejjen är ju att jag inte mixar nånting. Jag tar bara ett gitarrljud jag tycker passar och sen lirar jag. Jag rör inte ens en eq. Alltså nada effekter på mina inspelningar. Inga hp filter eller lp filter eller eq NADA. Vet liksom inte vart man ska börja. Kan ju vara lite därför som man tycker det låter skit.

Framförallt är jag less på ez drummer och superior och alla dessa trumprogram då ja tycker det blir så platt och stelt. Kan ju spela trummor själv också men arbetslös som man är och bor i lägenhet gör ju att man inte har nåt trumset kvar.

Om du inte mixar, hur tror du att det någonsin ska låta bra? Om du inte lär dig att programmera trummor, hur tror du att det någonsin ska låta bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. Där hör du: Diehard är en jäkel på bra tips 😉 .. Visst är det så att börjar man inte nånstans så händer inte ett jota..hands down

Det finns inga snabba preset som löser problemet.. men om du tar ett steg i taget och börjar prova lite grundläggande saker så kommer förmodligen kicken att fortsätta pilla.

En grundläggande grej du kan prova med: en standardsättning som du troligtvis redan använder idag: trummor i mitten + bas + Sång panorera ut en gitarr åt höger och en åt vänster

Lägg en lowcut på gitarrerna och svep frekvensen sakta uppåt till du upplever att det börjar låta lite tunnt.. backa tillbaka en aning, mixa sedan ner och lyssna på hur det låter: dels versionen du skurit botten från gitarrerna från och dels den du inte gjort något på så kommer du garanterat få en "damn-vilken-skillnad"-effekt... alltså även om det inte låter bra så har du ändå en början med ett ( 1) viktigt verktyg som en mixare alltid kommer i kontakt med i alla mixar.. mer eller mindre ska tilläggas..

Det går att göra så jäkla mycket med små medel att det nästan är fånigt att låta bli att prova.. Kör du bara garageband?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte mixar dina låtar kan du ju inte jämföra dom med andra mixade låtar.

Visst har du riktigt bra mickar , preamps och stärkare kan du redan vid inspelning få ett riktigt grymt ljud MEN detta är ju liksom att mixa vis inspelning.

Kastar man bara fram en mic framför sin dual rectifier och hoppas på det bästa får man ju faktiskt skylla sig själv.

Vet liksom inte vart man ska börja. Kan ju vara lite därför som man tycker det låter skit.

Du kan ju börja med att köpa tidningen Mixologi med medföljande DVD och sedan läsa allt du kan komma åt om mixning ,mastring , EQ , reverb , kompressor , delay etc etc etc.

Sedan är det bara trial and error som gäller.

Spela in testa lite eq , spela in på nytt testa mera osv osv osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Millen, du är en musiker, mycket mer än tekniker. Jag kommer därifrån själv, tycker mig förstå precis hur du upplever det här. Det är två nästan motsatta tankesätt.

Musikern vill spela, expirera, i real-tid, agera på känslor och det ska vara rätt o sant. Teknikern vill inspirera och montera, i efterhand, rätta till, få något bristfälligt att bli relevant. När inspelning och redigering nu har flyttat in i var mans hem och ska hanteras av samma person på samma gång, så krockar dom två inställningarna ofta i huvet på folk. De båda inställningarna tär av varandra. Känslan försvinner när man måste avbryta för att skruva, och möjligheten att skruva bra försvinner om man blandar in känslor.

Men jag undrar vad det är för "omixat" material du lyssnat till på Mixoff-sidan? Alla musikexempel som finns att lyssna på där, ÄR ju mixningar (mer eller mindre noggranna) av råmaterialet. Jag tänker att du kanske lyssnat på låtar där, och kanske trott att det du lyssnar till är hur det låter om man bara spelar upp alla råa spår sammanlagt. Men så är det inte. Tror man det, då kan man nog bli extremt modfälld.

Slutligen så är ju modern pop/rock/elektronika-musik väldigt mycket show. När man lyssnar till musiken, njuter av den så får man ofta bilden inom sig av att såhär låter det när dom spelar och det är en spontan representation av hur det känns att vara med dom i det ögonblicket. Inget kunde vara längre från sanningen. Oftast är den musik som säljs ett resultat av enormt utstuderat, långdraget, processat och syntetiskt arbete. Men det, är nånting man oftast talar tyst om - åtminstone offentligt. Det är show.

Så när man själv vill göra ungefär samma sak, så gör man ungefär som man fått intrycket av att dom gör: ställer in lite ljud och sen lirar, lägger till lite EQ och reverb och så blir det bra. Men resultatet låter inte alls som för dom, och man förstår inte varför det inte blir lika bra, eftersom man blivit ledd att tro att det inte ligger så enorm och omusikalisk mängd arbete bakom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejjen är ju att jag tycker liksom inte att jag får till det här cleana och schyssta rena ljudet när jag lirar. Ja menar jag är ju som sagt ingen sopa på att spela. Allt jag hör och gör tar ja ju ut via gehör (kan knappt läsa tabs pga mina damp och adhd juck. Om vi skulle ta ett exempel på en lätt låt som nån skulle kunna spela och jag också för den delen så kommer det jag spelar in inte låta i närheten av det som nån anna har spelat in trots att man skulle använt exakt samma grejjer. Så känns det lite för mig. Sen ser man många som lägger upp grejjer på sidan och inte är nöjda alls och man lyssnar och det låter ju som på vilken skiva som helst. Allt bara smälter samman allt är cleant och ja vad mer kan ja säga. Men om vi säger så här bara för skojs skull. Om man tar nån av mina låter ja har lagt upp på min soundcloud och skulle låta en duktig mixare mixa det materialet, hur stor skulle skillnaden bli? Men som sagt har ju fått lite tips om hur man ska börja med filter eq och reverb mm mm men det som är svårt är ju eq. Hur vet jag om det är rätt eqat eller vad som låter bra. I mitt huvud med damp och adhd så vill man gärna ha typ konkreta grejjer att tex så här gör man detta är rätt och detta är fel. Men jag vet ju att så är inte fallet eftersom all musik låter olika. Men det är bara i mitt huvud det är lite knas. Så nu har jag fått skriva av mig lite också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...