Jump to content
Annons

Hur "koppla" Sampletank i ProTools?


flintan

Recommended Posts

Har nästan aldrig hållt på med midi men nu när det finns så pass bra mjukvarusynthar så börjar man bli så illa tvungen att lära sig...

En enkel fråga; Hur får man ljud i Sampletank i ProTools?

Jag gör ett midi spår och ritar några toner, öppnar sampletank på en ny aux regel, ut från midi spåret går det att välja sampletank kanal 1-16, jag väljer 1 och kryssar för ryta 1 vid midi på sampletank.

Det låter inte.

Watz wrong? Help me!

edit: skrevade fel

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kolla volymen på auxregeln och midi kanalen. De kan vara nere på "0".

Lycka till!!

Nä.

Kan typ inget om midi så jag kanske gör helt galet, men att man måste ha volym på för att det ska låta har jag iallafall lyckats räkna ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Nu tar jag upp en gammal tråd for jag har samma problem igen. Eller rättare sagt så gav jag upp sist när det visade sig att jag inte hade licens nummer till Sampletank eftersom jag köpte beg. och det var därför det inte fungerade.

Nu stämmer allt sånt och jag har fått det att fungera så pass att midi't kommer in i Sampletank men det kommer inget ljud ut till spåret. Hur väljer man ljud ut från Sampletank?

Hittar inte viden på digidesign och det är en stereo AUX kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör så här...

HAr du 7.0 lägger du sampletank som en insert på en instkanal. Har du lägre lägger du det som en insert på en AUX regel.

Du skapar ett nytt midispår kollar vilken kanal den går ut på 1-16. Se till att midikanalen står på REC annars får du inte ut nåt ljud senare. I sampletank måste du sedan aktivera den midikanalen som du skickar till, längst ner på sampletank finns det en sån tryckknapps grej med 1-16 klicka på 1 och välj det ljudet du vill ha.

Nu skall det funka, men du måste höja båda reglarna både den på AUX/INST samt midikanalen.

Se så att din midiklaviatur ger insignal det ser du när du spelar på midiklaviaturen om det rör sig på midikanalen så vet du att det funkar. Det struliga är att du måste använda rec annars funkar ingenting. Sen så suger det att Sampletank inte stödjer GM utan att du måste välja alla ljud själv.

Hoppas det funkar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Men det är exakt så jag har gjort.. 🙂

Kör ProTools LE 6.9.3 men ska uppgr. till 7 så snart jag har registrerat och fått uppgraderingen.

Alltså, jag har en midi klav som ger signal in på ett midi spår - midi spårets ut är kopplat till sampletank - i sample tank väljer jag samma "kanal" som ut från spåret - när jag spelar på klaviaturen så rör sig de virtuella tangenterna i sampletank - jag har valt ett ljud (tror jag iaf) - men det låter inte och inget ljud kommer in på AUX regeln.

Alla volymreglar är uppdragna. Har också testat att spela in lite midi signal men det låter heller inte när jag spelar upp det.

Helskumt detta. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En möjlg felkälla kanske är att jag inte valt ngt ljud? Hur ser man isf detta?

Jag har lokaliserat mappen med presets/samplingar (eller vad det är) och det finns en lista i sampletank. Sen markerar jag olika ljud där genom att klicka på dom.

Är det rätt?

EDIT: Spelar det någon var vad man ställer för insignal källa till aux spåret?

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

I supportavdelningen på IK Multimedia kan du ladda ner manualen, där står exakt hur man gör, men jag ska försöka fritt ur minnet här...

Jag gör så här, jag lägger sampletanken som en insert på ett vanligt audiospår, alltså inte på en auxkanal, det är antagligen det som är problemet att det inte låter. Det måste vara ett stereospår för att det ska funka. Jag kör PTLE 6.9.2

I själva sampletanken dubbelklickar du bara på det ljud du vill ha upp i respektive kanal, 1-16.

Sen är det bara å styra midispåret till den kanal i sampltanken du vill ska ljuda, samt som tidigare påpekatsa att rec måste lysa på midikanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska testa med vanligt audio spår. Men det borde ju logiskt sett fungera bättre med en aux kanal eftersom det kanske skulle kunna finnas risk att det blir någon slags krock med det vanliga ljudet som kan finnas på audio kanaler (fast självklart inte pp den här kanalen då) , om du förstår var jag menar.

Ska också testa om det kan vara något fel med ljuden.

EDIT: Hittade detta på SampleTanks hemsida:

"How do I use / setup Sampletank in Pro Tools?

Start a session in Pro Tools.

Create a new blank Stereo AUX channel (LE) or Stereo Audio Channel(Mix & HD).

Load Sampletank as an insert on the aux/audio channel.

Once the Sampletank interface comes up click on the Root button. Now go to the main Mac hard drive, then IK Multimedia then open it.

Now click ONCE on Sampletank Instruments then click Choose.

Now load a sound by double clicking on the name of the sound in the ST interface.

Now make a new midi track, then go to the output of the Midi track and output it to the sound or sampletank channel that comes up."

Dom rekommenderar alltså att använda ett AUX spår i PT LE.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt, jag kanske använder mig av fel sätt att lägga den. Har aldrig funderat på det i och med att det har funkat hela tiden.

Kan inte riktigt komma på varför jag från början la den på ett audiospår, för jag minns att jag inte fick igång den först och sedan måste jag ha läst någonstans att det skulle in på ett audiospår. Eller så har jag missuppfattat hela grejjen men att det funkar ändå.., fan vet.

Vore kul å höra om du får igång den och i så fall hur du gjorde. För som du säger står det ju i deras instruktioner att man ska lägga den på en AUX, och dom borde ju veta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fungerar den. Det var ett riktigt basic fel, jag hade inte dubbelklickat på ljudet utan bara markerat med ett klick. 😉

Man nu avslutas programmet plötsligt och ibland... 😉 Just när jag använder sampletank. Det blir också så att ljudet "låser" sig om man trycker på stopp medans den spelar en midi sekvens. 🙁

Från ett (enkelt) problem till ett annat. Fan att det aldrig bara kan fungera rätt av. Någon som haft detta problem, vad kan det bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder inte ProTools själv - men det skulle kanske kunna bero på att du inte har uppdaterat till senaste SampleTank-versionen - om det finns någon bugg i den version du har...?

Du hämtar den senaste genom att logga in på User-sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har pecis köpt allt nytt och fick program och plugin-skivorna i samma "bundle" så det borde väl funka tycker man.

Jag ska uppgradera till ProTools 7 i veckan, ska kolla om det finns nya plugin updateringar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...