Jump to content
Annons

sjunger jag falskt?


musikfantast

Recommended Posts

Jag har letat runt på andra forum och hittade en fråga som passar mig perfekt. Nu så läste jag igenom tråden men man kom inte fram till något speciellt, så jag har gjort om frågan lite och postar den frågan här då jag har ungefär samma fråga.

"Det jag undrar är hur man vet när man sätter rätt ton när man sjunger. Sjunger bra men tänker att det kan bli bättre. Måste man kunna spela piano för att veta när man sätter rätt ton?, Om inte hur ska man göra.

Som jag uppfattat det så spelar man en ton på pianot och försöker sjunga den lika lågt/högt,... men hur vet man hur rätt man sjunger den. .Och hur anpassar man det till en låt sedan. Ska man sjunga varje ord i en låt med en viss ton... Hoppas ni förstår vad jag menar

självklart vet jag vad en ton innebär, jag tänker mer såhär. Man trycker på en tagent och hör en ton spelas, jag hör ju ungefär hur högt jag ska sjunga tonen.Jag hör om den är lägre eller högre/mörkare ljusare etc.Men tänk så sjunger jag tonen som är snäppet under eller över tonen som jag är menad att sjunga. Jag vill ju inte göra om samma misstag hela tiden(om man nu skulle göra det)....Jag antar att man inte alltid kan vara säker på ifall man sätter rätt ton till en början.

De flesta tränade sångare har väl ett omfång på ca tre oktaver.Sammanlagt blir det en del olika toner man kan sätta,och har man varit hos en sångpedagog kan den väl säga

-Nää du sätter inte tonen riktigt"

Då finns det väl nåt program el liknande man kan koppla mikrofonen till som kan hjälpa en att se hur exakt man sätter en ton?

Nu kanske jag gjorde saken onödigt överkomplicerad."

Och vad händer när man sjunger en "key" tonart lägre eller högre på en låt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man hör om man sjunger i rätt tonart / Ton.

Gör man inte det är man tondöv och då blir det svårt att lära sig sjunga , men det går att öva upp.

Program som Melodyne kan korrigera sången efteråt inte i medans du sjunger.Där kan du även se hur du ligger med tonerna.

Om en låt går i för hög tonart ( Key ) tex G så kan man sänka den till C istället så blir den lättare att sjunga då dom höga tonerna blir lättare att sjunga.

Och givetvis omvänt likaså.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det jag undrar är hur man vet när man sätter rätt ton när man sjunger. Sjunger bra men tänker att det kan bli bättre. Måste man kunna spela piano för att veta när man sätter rätt ton?, Om inte hur ska man göra.

Som jag uppfattat det så spelar man en ton på pianot och försöker sjunga den lika lågt/högt,... men hur vet man hur rätt man sjunger den. .Och hur anpassar man det till en låt sedan. Ska man sjunga varje ord i en låt med en viss ton... Hoppas ni förstår vad jag menar

Om man har en vanlig melodi så anpassar man förstås så att melodin passar till texten eller att texten passar till melodin (oftast justeringar på båda hållen). Varje ord med en viss ton? Det beror på hur du menar, men man brukar sjunga med toner på varje ord om man inte rappar...

Själv brukar jag göra melodin med ett flöjtljud medan jag gör låten - och när texten sedan kommer till, så får det justeras så att det låter bra ihop. Om det är lite svårare passager (eller om man har generellt svårt att hitta rätt ton) så kan man låta flöjten (eller vilket ljud man nu känner för) ligga kvar som stöd medan man spelar in sången.

självklart vet jag vad en ton innebär, jag tänker mer såhär. Man trycker på en tagent och hör en ton spelas, jag hör ju ungefär hur högt jag ska sjunga tonen.Jag hör om den är lägre eller högre/mörkare ljusare etc.Men tänk så sjunger jag tonen som är snäppet under eller över tonen som jag är menad att sjunga. Jag vill ju inte göra om samma misstag hela tiden(om man nu skulle göra det)....Jag antar att man inte alltid kan vara säker på ifall man sätter rätt ton till en början.

Om man har medhörning i lurar medan man sjunger så brukar de flesta höra om det blir rätt eller inte, men om man har fel mix mellan röst och musik eller har för hög eller för låg volym i lurarna, så blir det ofta mer fel, så det gäller att hitta lagom nivå och mix.

Jag har en kund som köpte Melodyne för att fixa till sina sånginspelningar, som han tyckte blev alldeles för dåliga annars. När han använde det för att redigera, så såg han var och på vilket sätt han gjorde fel - och lärde sig intonera allt bättre, tack vare att han fick en visuell indikation på hur det låg till. Sedan Cubase 6 så finns liknande funktion inbyggd i programmet, så om du har det, så kan du få den visuella feedbacken utan extra program.

De flesta tränade sångare har väl ett omfång på ca tre oktaver.

De flesta sjunger hyggligt bra inom ungefär en oktav (så litet omfång förekommer även bland etablerade artister, även om det kanske inte är så vanligt...). Med lite träning så kan nog de flesta klara ett omfång på två oktaver. Tre oktaver eller mer är inte så vanligt, utom med vältränade röster som har större omfång än genomsnittet redan innan de börjar träna.

Och vad händer när man sjunger en "key" tonart lägre eller högre på en låt?

Det låter falskt, se sadomachines kommentar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...