Jump to content
Annons

Hjälp med mastering


DannyDisorder

Recommended Posts

Hej,

Skulle behöva hjälp mastering till en låt jag snart är klar med, hip-hop.

Låten är ett beat som jag ska ge till en känd svensk rapartist, så vill få det att bli perfekt.

Vi snackar inte Izotope Ozone och dyl, för då kan jag själv, vill ha någon med bra utrustning och som vet vad han kan.

Pengar och/eller cred för jobbet finns. Pm:a mig!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast det är väl dumt att mastra något som inte fått alla ingredienser pålagda än?

Ja, normalt sett är det ingen bra idé, men det går faktiskt fint ändå i detta fall [edit] då man mastrar allt utom rapen. Är sedan alla vocals rätt mixade och ligger fint i ljudbilden så bör ingen mer mastering behövas, eventuellt att någon lyssnar och småjusterar lite (vilket iofs. tillhör mastering också).

Är projektet minst 24bit/44.1khz och även alla kanalers ljudspår, och du exporterar, bouncar eller "printar" till det samma, dvs. 24bit/44.1khz, så gör man helt enkelt en master med dessa värden och levererar den också tillbaka i samma format (24bit/44.1khz om så är fallet).

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Att mastra innan sången är lagd är ingen jättebra idé, och att göra det innebär inte att man bara kan "lägga in" sången i efterhand, speciellt inte om det är med dubbar etc. Mitt tips: Gör en egen "pre-master" som du har tryckt till lite och gottat till med enkel EQ, som han kan lägga sång till med feeling, och sen skickar ni allting till mastring när sången är klar (dvs som antingen en hel stereomix eller i stems, men inte med din pre-master pålagd längre, och alla element med som ska vara med i mixen).

Link to comment
Dela på andra sajter

tror i detta fall att mastringen är för att presentera låten på bästa möjliga sätt för att

sedan förhoppningsvis spela in den med artisten och sedan mixa och mastra om den.

Men håller med ovanstående att det räcker nog med att du Mastrar den själv om syftet enbart är för uppspelning av låten.

Men om du nu vill ha extern mastring så dom enda jag kommer på som jag skulle rekommendera

är Cutting Room.

Att göra 2-track mixning med sång på ett mastrat spår är förbannat svårt och blir sällan

riktigt så bra som man vet att låten skulle kunna bli om man hade tillgång till hela mixen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara inflika att man kanske inte ska döma ut någon efter vad dom använder för utrustning, utan efter vad dom levererar (och eventuella referenser).

Det finns säkert många här på forumet som inte har världens flådigaste utrustning, men som ändå kan mastra alldeles utmärkt.

Om du inte har superbråttom så är annars Cutting Rooms "5 dagars online mixning" (enligt vad jag har förstått betyder det att du får tillbaka låten inom 1-5 dagar) inte så farligt dyr, 690 kr per spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...