Jump to content
Annons

Nady trummickar


Newsec

Recommended Posts

Har precis lånat hem ett set med trummickar. Det är Nady:s DM70 och en bastrumsmick i samma serie. Som överhäng används SM57:or. Någon som vet något om detta? Själv tycker jag bastrumsmicken låter alldeles för klen i originalljudet,sen var det en aning svår justerat också...

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig använt DM70, så där kan jag inte säga så mycket. Men att använda sm57:or till överhäng är väll inte att rekomendera. Dom kan med fördel användas till att micka virveltrumman, även pukorna. Men inte till överhäng. Där bör du nog anväda dig av ett par kondensatormikar.

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

De låter ganska så bra ioförsig...bara att man får pilla lite väl mycket i Cubase...

Såg förresten på nätet att de ligger i utlandet på 995,5$

Tror banne mig försäljaren försöker blåsa mig... Han sa att de ligger på ca: 3000:-

Cheeses!

Link to comment
Dela på andra sajter

De låter ganska så bra ioförsig...bara att man får pilla lite väl mycket i Cubase...

Såg förresten på nätet att de ligger i utlandet på 995,5$

Tror banne mig försäljaren försöker blåsa mig... Han sa att de ligger på ca: 3000:-

Cheeses!

Han försöker ge dig 5000kr i rabatt?

Det aset! :rolleyes:

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

De låter ganska så bra ioförsig...bara att man får pilla lite väl mycket i Cubase...

Såg förresten på nätet att de ligger i utlandet på 995,5$

Tror banne mig försäljaren försöker blåsa mig... Han sa att de ligger på ca: 3000:-

Cheeses!

Han försöker ge dig 5000kr i rabatt?

Det aset! 😆

Må han ruttna! :rolleyes:😛

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har något bra tips på mickset runt 3500:-???

Vad är du ute efter? Närmick till bastrumma och virvel plus ett par överhäng/rumsmickar? Eller ska 3500:- räcka till pukmickar också?

Tänkte du använda mickarna till annat än truminspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett JJLabs Trummickset för 1995:-. Men har ingen åsikt om dem,eftersom jag inte testat dem. Men prislappen får ligga runt 3000-3500:- för komplettset. Det klart att inte prislappen får bestämma saken. Men om vi snackar om 4500:- så bli det för mycket. Bastrumsmick,virvelmick,överhängsmickar och 3 pukmickar. Totalt 7 mickar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men prislappen får ligga runt 3000-3500:- för komplettset. Bastrumsmick,virvelmick,överhängsmickar och 3 pukmickar. Totalt 7 mickar...

Har svårt att ge förslag på sju mickar för totalt 3500.

Min erfarenhet säger mig att även den enklaste dynamiska mick kan funka riktigt bra till just pukor. Det beror iofs på trumsetet/spelstil och vilket rum dom befinner sig i.

Sedan finns det prisvärda mickar som funkar till virvel/pukor och mycket mer därtill. Den klassiska Shure SM57 är en av dom. Beyer M201 är en annan dynamisk mick som kan låta riktigt bra till virvel, men även till gitarr (ak. och el), blås och en massa slagverk.

Bas-/bastrummemikrofon. Det går att hitta billiga AKG D112 och ibland även Shure B52 på vendolin (kolla även på blocket). Under 1500:- är prisvärt.

Audio Technica ATM25 är en annan riktigt prisvärd basmick. Har sett annonser på vendolin där dom går för 800:-

Överhäng. Det finns massor av billiga stormebransmickar. De flesta är anpassade för sång kan även funka bra för ak gitarr och överhäng och rumsmickningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...