Jump to content
Annons

Problem med plektrumrasselnpå ak gitarr.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Det blir gärna väl mycket knäppar o rassel från plektrumet när jag spelar in ak gitarr. Använder ganska mjukt plektrum Jim Dunlop USA Nylon .60mm. Mjukt plektrum ska visst ge mindre rassel. Tycker jag får samma problem hur jag än sätter mickarna. Jag misstänker lite att gitarren låter så dåligt, tunt o svagt att det är därför rasslet hörs så tydligt. Några idéer?

Senaste plektrumrasslet:

http://soundcloud.com/user7908154/jag-v-ntar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker tvärtom, mjukt plektrum=mycket plektrumrassel. Beror säkert på spelstil, men de plektrum som du nämner, tunna nylon, är de plektrum jag personligen tycker är sämst för de låter så mycket. Tortex eller liknande tycker jag inte låter lika mycket. Tycker nylonplektrummen påminner om när man tejpade kort från en kortlek intill ekrarna på cykeln för att de låter så fräckt =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att hårdare plektrum rasslar mindre?! Jag har en hel ask jag fått i present genom åren. Micken jag har TLM49 är en värsting till akust, så felet sitter inte i den. Ska genast testa hårdare plastbitar. Det är ju ganska stor skillnad på hur Dunlop nylonplektrum och typ Fender plastplektrum låter oavsett hårdhet. Var tror ni är bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv med ett Teardrop-plektrum från Fender med storlek Medium (äger även ett par Extra Heavy men tycker dem är för tjocka).

Tycker dessa funkar hyffsat bra för jag tycker inte de återskapar så mycket rassel. Vill du minimera rasslet ytterliggare kan du använda den runda sidan.

Redigerat av wwilton
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte plektrumljudet en del av helheten? (seijarrassel när man slår på golvpukan, andningsljud när man sjunger osv).

Det låter ju på ett speciellt sätt när man spelar med eller utan plektrum....klart det ska låta så också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar oönskat sträng rassel så tror jag det är bättre med lite hårdre plektrum och hålla löst och spela lite lösare än använda mjukt plektrum. jag använder gröna .88mm fender plektrum.

låter det "gurka" av plektrumspelet så kan du som sagt testa olika mick placeringar frör att hitta en possition som låter mer stängar än "gurka".

här finns exempel på lite olika varianter:

http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Guitars%20acc.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde om hela låten...

Väldigt hårt plektrum till första gitarren. Andra gitarren spelade jag mest med fingrarna förutom melodisolot som jag spelat med det tunna plektrummet i alla fall, i en melodi försämrar inte klicket det hela. Ställde mickarna annorlunda med. Komprimerade gitarrerna lite mer. Sjöng annorlunda. Spelade låten tre, fyra bpm långsammare.. Mindre av reverben. Det blev betydligt bättre på alla vis tycker jag. Tom elbasen som är enbart line från en EBS Microbass ll låter lite lätt akustisk av sig. 😎

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-jag-v-ntar

Jättetack för plektrumtips! Det mesta verkar gå att lösa även i min studio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...