Jump to content
Annons

MIDI filer med ackord följder?


erreth

Recommended Posts

Annons

Hur menar du? Att du bara vill ha ackorden och inte resten av kompet?

Det är ju i så fall bara att tysta de midispår som innehåller resten, så att du bara har kvar piano eller annat som spelar ackorden...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man tycker det borde finnas. Jag har yamaha QY70 som jag brukar använda. Jag tror band-in-a-box kan generera komp utifrån en ackordföljd. Vad är du ute efter?

Något att studera, öva mot eller ha i egna låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, nått som jag kan studera, modifiera osv. Inga komplicerade saker.

Jag kör bland annat Garage Band på Ipad (och det kanske funkar på samma sätt i vanliga Garage Band och andra program med ackordstyrda komp typ Band in a box).

Det finns en funktion som kallas Smart Guitar, eller Smart Bas, mfl (beroende på instrument). Man Väljer ackord och byter mellan dessa för att få tex ett pianokomp medan man spelar in. Man trycker bara på de olika ackordknapparna i takt till metronomen.

Sedan kan man gå in och editera i en slags Midi editor / Piano-roll varje enskild ton.

Jätteenkelt! Dock kan man inte vad jag vet exportera MIDI-filen från Ipadens Garageband. Bara ljudfilen. (Kanske om man exporterar hela projektet till Garage Band på en Mac eller nåt sånt.) Garage Band kostar typ 40kr och lär också funka till Iphone.

Här är ett exempel på en egen låt jag gjorde under den första helgen som ny Ipad-ägare utan förkunskaper. Jag har inte spelat in en ton själv förutom min (sketna) röst. Jag har dock manuellt i MIDI-editorn lagt in toner så gitarriffet och diverse break låter som jag ville.

http://www.youtube.com/watch?v=Rxy6pkAMMxk&feature=plcp

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla MIDI filer kan plockas i sär i spår så alla MIDI-filer följer egentligen det krav du har på att få fram enskilda instrument.

Det han är ute efter är ackordföljder. Menar du alltså att det finns ett speciellt midispår som styr vilka ackord låten ska följa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det han är ute efter är ackordföljder. Menar du alltså att det finns ett speciellt midispår som styr vilka ackord låten ska följa?

Näe.. Jag menar att man kan plocka ur separata instrument ur en MIDI-fil. MIDI-filer med enbart akordföljder har jag aldrig sett eller ens tänkt tanken att det skulle finnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe.. Jag menar att man kan plocka ur separata instrument ur en MIDI-fil. MIDI-filer med enbart akordföljder har jag aldrig sett eller ens tänkt tanken att det skulle finnas.

Det kan inte finnas. Då måste man ha ett speciellt program som band in a box. Vet inte om jammer möjligen funkar på detta sätt, men det programmet har inte utvecklats på åratal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt varför?!?!?!?....

Är det inte bara att du tar reda på vilka ackord du vill ha, och sedan plitar ner dom med musen i ditt musik/midi-program? Eller om du spelar på ett klaviatur så går det ännu fortare.

Kollar du upp i en ackordsbok/karta/tabell (eller vad det nu heter) så får du ju fram vilka toner som ingår i ackordet.

Ackord till dom flesta låtar finns ju att ladda hem från nätet. I min ungdom så fanns ju gitarrarkivet Olga. Gick även att hitta på Harmony Central. Vet dock inte om dom finns kvar idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det kan inte finnas. Då måste man ha ett speciellt program som band in a box. Vet inte om jammer möjligen funkar på detta sätt, men det programmet har inte utvecklats på åratal.

Cubase VST5 hade något som heter chordtrack. Helt idiotiskt att de tog bort det, och de tog bort det precis innan det började komma plugins som spelade efter ackord. Typ virtual guitarist. Och det skulle kunna användas till mycket. Tex färgmarkera efter ackord. Så behöver man en liten sump komp så skulle man kunna markera ett C-dur och få alla delar som är inspelade i C-dur markerade. Och midi skulle naturligtvis kunna automat anpassas och mängder av kul plugins skulle kunna göras. Men icke. Cubase är en DAW, inte en DMW.
Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag vill helst ha typ trance leads, märkligt om det inte ska finnas nånstans

En lead had inga specifika ackord mig veterligen.. En leadslinga spelar enstaka toner anpassade i en harmoni...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...