Jump to content
Annons

Gränser i hz mellan bas, mid o diskant?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Finns det några vedertagna gränser? Det är apropå min trebands multibands masterkompressor jag funderar. Om jag kör nåt av burkens egna presets delar den ganska högt mellan bas o mid nånstans 350, 500 hz, men jag brukar själv ställa den på 100 eller 125 hz, för basdelningen och 3,15 eller 4 khz för gränsen mellan mid o diskant. Jag brukar vilja komprimera basen o diskanten lite mer än midden, tycker det passar till min sorts musik.

Undrar ändå om det finns några vedertagna hz-siffror på det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag skulle säga att gränserna är väldigt suddiga, och tittar man på olika EQs som har "bas mid treble" så ligger det väldigt olika beroende på vad den är till för. På en mixer ligger det kanske 100hz shelf-filter på basen och diskanten shelf-filter på 10khz... det blir ju ett väldigt stort spann på midden där. På en gitarrstärkare däremot så kan diskanten börja redan vid 4khz och basen tar upp till ca 2-300hz

EDIT: och egna preferenser skulle jag säga nått sånt här typ: under 100hz=subbas. 100-250hz=bas. 250-1000hz=low-mid. 1000-6000hz=hi-mid. 6khz o uppåt: diskant.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jao det är ju sannerligen luddigt vad folk menar i allmänhet när man pratar mids,diskant osv. Jag tänker att bas är upp till cirka 350hz Sen är det mids till från 350-1000hz Från 1000-2000hz känns det mer som presence. Från 2000-4500hz är det in-your-face diskant, där det mänskliga örat är som mest känsligt. Och över det är det högdiskant.

Jag tror mitt tänk kommer mycket från att jag är gitarrist i grund och botten och det är de frekvenserna jag jobbar mycket med. Som vanligt finns det inget direkt rätt lr fel 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog ganska flytande gränser. Vissa eq anses ju "speciella" för att de har lite andra brytfrekvenser än det som är "normalt", men det kallas ändå bas, mellanregister och diskant...

Man kan nog säga att upp till runt 400Hz är bas, 400Hz-2.5kHz är mellanregister och över 2.5kHz är diskant, typ - men det finns nog ingen allmänt vedertagen specifikation på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man vad olika man tänker. Jag brukar tycka att 250 hz är en ful lowmidfrekvens jag nogsamt passar mig för att pressa fram. Inget jag vill ha med i tilltajtningen av basen i mastringen i multibandskompressorn. Jag tycker jag får bäst resultat om jag delar basen vid 100 eller 125 hz. Kanske fel när man bar har tre band att vifta med...?

På vanliga PA-mixrar brukar basratten ge effekt runt ca 80 hz. På nån billig Behringer jag hade var det så lågt som 60 hz. Och då fanns det ingen midratt alls, disknaten var på 10 khz. Den tillförde bara brus,,,

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med ovan. Det är klangberoende, mer än frekvensberoende. Någon vedertagen eller standardiserad avdelning har jag inte hört talas om.

Om jag ska sätta en multibandkompressor eller så, så utgår jag - av gammal subjektiv vana - ifrån typ bas: 0 -150 hz, lågt mellanregister 150-2khz, högt mellanregister 2khz-5khz och allt ovan det som diskant. Det är liksom vad splittarna står på från början, sen lyssnar man och tar tag och drar dom lite så dom fångar in olika delar av instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med ovan. Det är klangberoende, mer än frekvensberoende. Någon vedertagen eller standardiserad avdelning har jag inte hört talas om.

Om jag ska sätta en multibandkompressor eller så, så utgår jag - av gammal subjektiv vana - ifrån typ bas: 0 -150 hz, lågt mellanregister 150-2khz, högt mellanregister 2khz-5khz och allt ovan det som diskant. Det är liksom vad splittarna står på från början, sen lyssnar man och tar tag och drar dom lite så dom fångar in olika delar av instrumenten.

Låter vettigt... Min murriga röst går så pass lågt att det kanske är därför jag vill dela basen ända ner i 100 hz. Jag vill inte att voxen ska stöka omkring i elbasens o kaggens pump... At komprimer mer nedanför ca 100 hz tycker jag är snyggt, det "limmar"! Men att göra lika i hela sångregistret tycker jag blir fel. Men säkert gör jag fel, buhu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, att tänka på är ju att människans öra uppfattar ljud och frekvenser på ett annat sätt än apparater gör.

För att musik ska låta behagligt/normalt för örat (när alla instrument spelar) ska det ju låta någorlunda jämnt mellan instrumenten, och det ska va lagom med bas, lagom med diskant och lagom däremellan liksom. Det ska låta jämnt. Man tänker nästan som att allt ligger i typ samma nivå liksom. Men tittar man på hur den klangprofilen ser ur rent frekvensmässig synpunkt, alltså ur en maskins synpunkt, så ser man att när vi tycker det låter bra så är basen runt 60-120 hz det ljudstarkaste området, och diskanten betydligt mycket lägre i volym. Då låter musik "normalt" för oss.

kurva.jpg

Om du sätter en kompressor, så kommer tröskeln på kompressorn att vara som ett horisontellt streck på grafen ovan. När du så sänker ner tröskeln (Threshold) på kompressorn, så … vad är det starkaste ljudet som tröskeln först kommer i kontakt med? Jo basfrekvenserna, eftersom dom (i princip alltid) är starkast. Därför komprimerar en en-bands kompressor alltid utifrån basfrekvenserna först. Först om du sätter tröskeln lägre ner i nivå, kommer längre ner kommer kompressorn påverkas av andra frekvenser med.

Det här märker man direkt när man använder kompressor/limiter med flera band: Om man sätter alla band till exakt samma värde, så kommer bas-frekvenserna tryckas ihop mest, eftersom dom är starkare – rent frekvensmässigt; dock inte ur mänskligt estetisk synpunkt. Resultatet blir ju då att hela ljudbilden blir ljusare/vassare, medan man kanske ’hoppades’ på att trycka ihop hela registret lika mycket. Man tänkte att basen och diskanten är typ lika stark, för det ”känns” ju så, låter ju så för örat.

Det kanske kan vara en tankegång som kan hjälpa att tänka på, om du inte tänkt så innan 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, att tänka på är ju att människans öra uppfattar ljud och frekvenser på ett annat sätt än apparater gör.

För att musik ska låta behagligt/normalt för örat (när alla instrument spelar) ska det ju låta någorlunda jämnt mellan instrumenten, och det ska va lagom med bas, lagom med diskant och lagom däremellan liksom. Det ska låta jämnt. Man tänker nästan som att allt ligger i typ samma nivå liksom. Men tittar man på hur den klangprofilen ser ur rent frekvensmässig synpunkt, alltså ur en maskins synpunkt, så ser man att när vi tycker det låter bra så är basen runt 60-120 hz det ljudstarkaste området, och diskanten betydligt mycket lägre i volym. Då låter musik "normalt" för oss.

kurva.jpg

Om du sätter en kompressor, så kommer tröskeln på kompressorn att vara som ett horisontellt streck på grafen ovan. När du så sänker ner tröskeln (Threshold) på kompressorn, så … vad är det starkaste ljudet som tröskeln först kommer i kontakt med? Jo basfrekvenserna, eftersom dom (i princip alltid) är starkast. Därför komprimerar en en-bands kompressor alltid utifrån basfrekvenserna först. Först om du sätter tröskeln lägre ner i nivå, kommer längre ner kommer kompressorn påverkas av andra frekvenser med.

Det här märker man direkt när man använder kompressor/limiter med flera band: Om man sätter alla band till exakt samma värde, så kommer bas-frekvenserna tryckas ihop mest, eftersom dom är starkare – rent frekvensmässigt; dock inte ur mänskligt estetisk synpunkt. Resultatet blir ju då att hela ljudbilden blir ljusare/vassare, medan man kanske ’hoppades’ på att trycka ihop hela registret lika mycket. Man tänkte att basen och diskanten är typ lika stark, för det ”känns” ju så, låter ju så för örat.

Det kanske kan vara en tankegång som kan hjälpa att tänka på, om du inte tänkt så innan 🙂

Är frekvenskurvan du la upp "ideal"? Alltså är det så det ska se ut för att det ska låta bra? Att det ska slutta ner så där? Jag hade hört att det efter basen ska vara rakt hela vägen ut, så då kanske diskanten är lite hög i mina mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är frekvenskurvan du la upp "ideal"? Alltså är det så det ska se ut för att det ska låta bra? Att det ska slutta ner så där? Jag hade hört att det efter basen ska vara rakt hela vägen ut, så då kanske diskanten är lite hög i mina mixar?

Ah, nejnej, var inget sånt 🙂

Det var bara nåt flyktigt exempel jag slängde upp, bara för å visa att det örat hör som "jämnthögt" brukar apparatur se som sluttande framåt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska dela in det i tre band drar jag personligen gränserna såhär:

Low: upp till ca. 200

Mid: från 200 till runt 3000

High: från 3000 upp

Delar jag in det tydligare, i runda slängar:

0-40 = subbas

40-100 = bas

100-200 = midbas

200-500 = low mid

500-2000 = mid

2000-4000 = mid/high

4000-12000 = high

12000-20000 = air

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...