Jump to content
Annons

Tips och köpråd kring köp av stålsträngad gitarr


Hangar

Recommended Posts

Har spelat gitarr ett tag nu, men enbart klassisk gitarr och har därför mestadels spelat fingerspel vilket jag tycker är jävligt kul. Nu är det så att jag vill investera i en stålsträngad western-gitarr. En ganska dyr sådan. Hade tänkt mig en gitarr för ~ 20,000:-

Min fråga till er är vad jag ska tänka på vid köpet? Den ska gå hand i hand med fingerspel (med och utan fingerplektrum) men den ska såklart låta bra med de övriga stilarna också. Om den har en inbyggd mick så kan jag tänka mig att gå upp i pris några tusenlappar.

Har kikat lite på gitarrer i 4Sound i Göteborg men inte riktigt hittat den "rätta" än

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har sett ngn Taylor-presentation där man får veta att små gitarrer komprimerar ljudet mer än stora (jumbo) gitarrer. Så för fingerspel så skulle man ha mindre gitarrer.

(Kanske en Taylor GS mini som klockar in på en fjärdedel av vad du är villig och ge, men ändå har ebenholtz-greppbräda för oss som gillar det. Men den är väldigt liten.)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hals och greppbräda. Vad man ska ha är naturligtvis beroende på vilken hand som ska greppa. Har man frökenfingrar så är smal hals förmodligen bra. Är man en grottmänniska så behöver man kanske grövre. För fingerspel brukar rekomenderas bredare halar. Kommer man från klassisk gitarr så är det knappast ett problem. Grövre hals sägs dessutom ge bättre resonans och därmed bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag spelar själv i princip uteslutande akustisk gitarr, med fingerpicking av olika slag.

Mina gitarrer varierar i inköpspris mellan 15.000kr och 30.000+kr beroende på kvalitet och ljud så jag håller mig ungefär i den prisklassen du pratar om.

Vad vi kan säga först och främst är att av de mer etablerade gitarrbyggarna är Taylor och Martin det man skall sikta in sig på. Sen finns det självklart mindre företag som gör fantastiska instrument. Generellt brukar man dock få pynta upp med åtminstone 10.000-15.000kr mer än vad du vill lägga.

När det gäller fingerpicking rent generellt, är det allmänna åsikten att 000 eller OM formen är vad man bör satsa på. (Sök Martin OM-21 och Martin 000-42) Dessa har ofta ett rikare mellanregister, på bekostnad av bas. Sen är de grymt snygga, men det är en helt annan sak.

Min personliga åsikt är dock att ofta OM och 000 får en sämre dynamik i ljudet än en Dreadnought vilket blir förhållandevis förödande om man spelar utan andra instrument runt om.

Dreadnought är ju ett annat alternativ. Du får mer basljud än i en OM eller en 000 och, enligt mina öron, ett mer dynamiskt ljud. Jag skulle gissa att det beror på att ljudlådan är mycket större och därmed kan låta mer, men jag är ju inte någon gitarrbyggare.

Allmän uppfattning är ju då att man tappar mellanregister, i och med att basen framträder tydligare. Jag håller ej med om detta.

När det kommer till valet av modell och av märke anser jag följande:

1. Känn på vilken halsbredd och halsform du är mest bekväm med.

2. Be självklart någon annan som gitarren så du hör hur den låter för lyssnaren. Då lär du höra skillnaden mellan olika ljudlådor.

3. Jämför instrument från 12.000kr och uppåt.

Jag har en Taylor DN3 som kostade 15.000kr ( Highlander mikrofon )när jag köpte den. Tycker den håller måttet väl upp till runt 21.000-22.000kr. Det jag syftar på är att du ska lyssna väldigt mycket på det individuella instrumentet. Trots att det är mycket pengar så varierar kvaliteten på exemplaren väldigt mycket.

Inbyggda mickar är alltid svårt. Helt naturligt ljud kommer du inte att kunna få, oavsett hur mycket pengar du lägger. Highlander kommer dock rätt nära om de monterats på rätt sätt.

Hoppas detta kanske hjälpte dig på vägen lite grann!

Redigerat av Felixv
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...