Jump to content
Annons

Ljudtest: Trummor med och utan rumsmickning


tvåtakt

Recommended Posts

Vi provade å rumsmicka igår i hemstudion Studio Tvåtakt och jag rattade fram ett helt OK ljud för tillfället...

Vad tycker ni om ljuden, jag gillar den med lagomt bäst. Den som är utan låter ju röv. Den med jättemycket är ganska fläskigt men inget riktigt skoj om man ska ha massa andra instrument....

Passar på att varna om rätt otajt trumtagning också, hehöhö...

Inget rum alls! Kukljud

https://dl.dropbox.com/u/17030234/1.%20Inget%20rum%20ALLS.mp3

Lagomt med rum!!!!!!! <--- bäst

https://dl.dropbox.com/u/17030234/2.%20Lagomt%20rum.mp3

Mycket rum!!! Fläskigt men inte nödvändigtvis bra

https://dl.dropbox.com/u/17030234/3.%20Mycket%20rum.mp3

Vi kör på Audix i5, D2/5/6 på virvel pukor och kagge. Mycket gate å kompressor plus reverb på virvel.

Överhäng är Röde NT5 och jävligt högpassade...

Rumsmickarna är ett par ADK A51 billighetsmickar. Eller ja, allihopa är väl det egentligen men vafan 🙂

Huvudsaklig kompressor på allting är Endorphine, gillar den som fan, även som masterkompressor.

Reverben är Cubase inbyggda Reverb B elelr vafan det heter. Finns massa förinställningar, men bara två reglage. Låter helt okay tycker jag om man väljer rätt inställning för rätt instrument!

Vad tycker ni? Sämst, bäst, låter alla skit, låter alla helt gudomligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inga fasfel eller nåt? Jag har iaf använt Phase Reverse på ena overhead å ena rumsmicken...

Jag är inte helt hundra på hur sånt här funkar.

Kan det BLI fasfel om man trycker på fasknappen om det INTE är fasfel från början?

Ja. Jämför alla mickar med virvelmicken. Är det fasfel mellan virveln o en till vill det gärna sabba virvelmjudet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag håller med om det, kaggemicken är ju faktiskt rätt centrerad, och sen har jag inget frontskinn på den heller. Så nå mycket botten i den är det inte tal om...

Fast jag är av den typen som inte riktigt gillar så jävla mycket botten i baskagge samt elbas och annat.

Den här mixningen blev lite "lagomt modern" med mina mått mätt, jag brukar vilja ha supertung virvel å så där. Var inte så överdrivet med bas å fan på 80-tals trummor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade jättesvårt för det här trumljudet. Det lät nästan som du försökt härma digitaltrummor. Saknade ton och känsla i instrumentet. Dött va upplevelsen jag fick. Men, det är kanske min smak mer än vad man tycker om ljuden. Ang ljuden så tycker jag cymbalerna behöver bli lite snyggare iaf. Vet inte om det ligger i OH eller rummet eller de akustiska cymbalerna i sig. Den väsntra cymbalen låter som luft smäller in i micken. Behöver nog vinklas annorlunda eller öka avståndet.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det om att det låter som att det är luft som smäller in har jag också märkt så här i efterhand.

Men vi håller på å leker med positioner på saker å ting... Har höjt crashcymbalerna väldigt mycket också, så jag kanske tar bort gaten på pukorna. Jag gillar läckaget från cymbalerna till pukmickarna, men bara om det är väldigt lite.

Om du menar tillexempel en virvel som klingar ut så delar iaf inte jag den smaken för jag är helt inne på det här med antingen snustorr 70-tals pappvirvel eller fläskig 80-tals reverbvirvel... Den här tagningen var uppstämt å lite "modern" men med tejpat överskinn samt gate som dödar sista utringningen hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag oxå lyssnat, kollade i I-phonen förut, och där såg man aldrig några spelare att lyssna i.

Jag tycker också det låter ganska likt synt-disco-trummor mer än riktiga akustiska. Testa att backa alla mickar en bit från trummorna och stäng av gejtarna.

Edit: Fast gillar du som det låter så är det ju helt rätt. Många hits har väl haft ungefär ett sånt här trumsound.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Jag är inte så ute efter "hits" å sånt...

Jag håller på mycket med metal av 80-talsgammalt snitt, typ det mesta mellan Judas Priest och Slayer för å ta ett par mer uppenbara exempel på hur det kan låta.

Just nu håller jag å en polare på med ett projekt som ska vara mer åt 70-talsrock hållet med Thin Lizzy å sånt dära skit... 🙂 då blir det lite mer organiska trummor, men väldigt pappiga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska lyssna imorgon...

Ser inga filer i iPhonen.

Jag lirar in trummor som ska vara 70-tal.

Du hittar mina låtar härute...kanske jag kan guide lite imorgon eller så låter det kanon...kan inte lyssna som sagt. :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvete...jobbdatorn fick nåt spel...tappade hela mitt långa inlägg.

Nu blir det kort och pang på.

För modernt ljud på trummorna, utom virveln.

Men är du ute efter 70-tidigt 80-tal (Judas Priest "British steel, mumma!)

Så måste du muffla kaggen mera (dämpa)

Sedan är det nåt plastigt fladderljud (Ostämt frontskinn med veck, slappt anslagsskinn!?)

Ingen Gate...möjligen på virveln som man kan vilja processa lite mera...provat att köra Tony Platt´s grej som på Back in Black, en Eventide H910 med feedback och antifeedback uppstyrt!?

Kan du lägga ut ett ljudPr...med bara rumsreverbet inget inget extra.

Referens kör mot "British Steel" den har ju många låtar med trummorna ensamma.

Virvelreverbet du har nu är ju lite väl stort i mitt tycke.

Kör du nån Tapeplug...den ger också ett "bolligare" retroljud med chans till lite saturation som blir snyggt.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Jag är inte så ute efter "hits" å sånt...

Jag håller på mycket med metal av 80-talsgammalt snitt, typ det mesta mellan Judas Priest och Slayer för å ta ett par mer uppenbara exempel på hur det kan låta.

Just nu håller jag å en polare på med ett projekt som ska vara mer åt 70-talsrock hållet med Thin Lizzy å sånt dära skit... 🙂 då blir det lite mer organiska trummor, men väldigt pappiga 🙂

Att man medvetet vill ha pappiga trummor låter rejält knäppt i min värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvete...jobbdatorn fick nåt spel...tappade hela mitt långa inlägg.

Nu blir det kort och pang på.

För modernt ljud på trummorna, utom virveln.

Men är du ute efter 70-tidigt 80-tal (Judas Priest "British steel, mumma!)

Så måste du muffla kaggen mera (dämpa)

Sedan är det nåt plastigt fladderljud (Ostämt frontskinn med veck, slappt anslagsskinn!?)

Ingen Gate...möjligen på virveln som man kan vilja processa lite mera...provat att köra Tony Platt´s grej som på Back in Black, en Eventide H910 med feedback och antifeedback uppstyrt!?

Kan du lägga ut ett ljudPr...med bara rumsreverbet inget inget extra.

Referens kör mot "British Steel" den har ju många låtar med trummorna ensamma.

Virvelreverbet du har nu är ju lite väl stort i mitt tycke.

Kör du nån Tapeplug...den ger också ett "bolligare" retroljud med chans till lite saturation som blir snyggt.

Iförsig gillar jag ljudet på British Steel, men det är inte ljudet jag är ute efter direkt... Det låter lite mer som ett välprocesserad 70-tals i mitt tycke. Nu kan man ju säga va man vill om skivans låtmaterial men jag gillar Turbo-trummorna hehe 🙂

Och speciellt dom på Defenders Of The Faith förresten, dom är nog favoriten... Men jag har inte haft en virvel bra nog å stämma ner sådär ofantligt mycket på nåra år, så jag får köra på halvnerstämt bara.

Jo, blir lätt att jag drar på lite för långt virvelreverb men det är bara å korta ner skiten lite så blir allt mumma 🙂

Och ja, du har helt rätt angående det med kaggeljudet... Jag kör utan frontskinn iallafall, men av nån anledning har jag alltid haft problem med den där trumman. Låter alltid lite pustigt. Ibland får jag till det, men då har jag haft lite tur. Ska expiremintera lite för å se va man kan göra åt saken!

Och jag ska fixa fler mixar nästa gång, med fler helt oprocesserade, några över, några utan vissa mickar å så vidare, om du vill 🙂

Att man medvetet vill ha pappiga trummor låter rejält knäppt i min värld.

Nä, tycker jag inte 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=KO2DYwvseiY

Det där är 70-tals pappiga trummor när det är som bäst typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde ana att du är lite "sugen" på mera 80-tal med andra ord.

Och Judas "British" är ju 70-talssound på.

Pappiga trummor är ju så jävla snyggt än religiöst sjungande EFS http://sv.wikipedia.org/wiki/Evangeliska_Fosterlandsstiftelsenpop-toms!

Lägg gärna ut lite mera och även sedan när du är på väg mot målet med en låt.

Lycka till drummer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till å börja med får man ju se till att trummorna låter som dom ska ifrån början: det är ju det absolut viktigaste nästan. Stämma skinn, dämpa det som behövs, hålla på och hålla på.

Sen är det massa gates å EQ å skit på allting, är lite för trött för å orka gå in på alla detaljer...

Men virvel är iaf först gated å skickad till en gruppkanal med mer EQ å kompressor å reverb å sen är det skickat till en kanal med alla närmickade grejer (virvel, kagge, pukor) med mer kompressor å allmän EQ å skit...

Vet inte om det gav svar på frågan. Haha 🙂

Här kommer nya ljud!!!! Detta är till mitt å min poalres 70-talsluktande projekt:

Allting <--- låter väldigt mys

https://dl.dropbox.com/u/17030234/70-tals%20trumma%201.mp3

Bara rum:<--- skulle funka i värsta fall

https://dl.dropbox.com/u/17030234/70-tals%20trumma%202.mp3

Bara närmickar: <--- låter inte kul tycker jag

https://dl.dropbox.com/u/17030234/70-tals%20trumma%203.mp3

Det är bara EQ på allting, och lite kompressor på rumsmicken: inget reverb denna gång!!!

Åsikter om dessa då? 🙂

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på din referens också. Och upplever inte att den har det problemet som jag tycker höra i dina cymbaler. Vet inte om det är cymbalerna i sig eller, dina mickar och/eller dess placering eller rummet. Sedan upplever jag din virvel nästan aningens för fet om du vill nå till judas priest soundet. Du är på god väg men du har en bit kvar för att soundet ska vara där IMHO.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast på dessa tre senaste, är vi mest ute efter generellt 70-tals. Inget som har med Judas Priest eller heavy metal å göra, mest bara gammeldags rock och lite proto speed metal. 🙂 Thin Lizzy, Black Sabbath, å såklart dåtidens Judas Priest...

Link to comment
Dela på andra sajter

Till å börja med får man ju se till att trummorna låter som dom ska ifrån början: det är ju det absolut viktigaste nästan. Stämma skinn, dämpa det som behövs, hålla på och hålla på.

Sen är det massa gates å EQ å skit på allting, är lite för trött för å orka gå in på alla detaljer...

Men virvel är iaf först gated å skickad till en gruppkanal med mer EQ å kompressor å reverb å sen är det skickat till en kanal med alla närmickade grejer (virvel, kagge, pukor) med mer kompressor å allmän EQ å skit...

Vet inte om det gav svar på frågan. Haha 🙂

Här kommer nya ljud!!!! Detta är till mitt å min poalres 70-talsluktande projekt:

Allting <--- låter väldigt mys

https://dl.dropbox.com/u/17030234/70-tals%20trumma%201.mp3

Bara rum:<--- skulle funka i värsta fall

https://dl.dropbox.com/u/17030234/70-tals%20trumma%202.mp3

Bara närmickar: <--- låter inte kul tycker jag

https://dl.dropbox.com/u/17030234/70-tals%20trumma%203.mp3

Det är bara EQ på allting, och lite kompressor på rumsmicken: inget reverb denna gång!!!

Åsikter om dessa då? 🙂

Gillar snärten i virveln på den sista!

Edith: råkade skriva i din quote.. sitter med telefonen.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...