disneyboy89 Postat 22 oktober 2012 Postat 22 oktober 2012 Hej! Köpte idag http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=70261&artno=256873. Är helt okey tills man trycker på 48V knappen( på Audioboxen) och spela in med micken. Då låter de konstigt i hörlurarna. På engelska forum kallar dom ljudet för "Whale" eller "Buzz" om det säger er något. Har inte hittat någon lösning som verkar funka för mig. Vad ska man göra?
disneyboy89 Postat 23 oktober 2012 Trådstartare Postat 23 oktober 2012 Kan väl inte vara den enda som hört konstiga ljud när man har på phantom power
JakobP Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Har ingen erfarenhet av just din setup, men: Får du in någon signal till inspelningsprogrammet öht ? Isf, spelas bruset in eller hör du det bara i lurarna ? Har du provat med båda mickingångarna ? Provat med en annan mick-kabel ? Kan du spela in ett ljudexempel ?
Erik dP Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Jag har för mig jag läst i någon recension att 48V-knappen inte ger 48V utan snarare under 40V. Jag har också hört att lägre spänning än 48V kan ställa till det för vissa mickar... ge sämre ljud. Vet inget om det gäller brus. Jag valde därför bort Presonus Audiobox.
disneyboy89 Postat 23 oktober 2012 Trådstartare Postat 23 oktober 2012 Har ingen erfarenhet av just din setup, men: Får du in någon signal till inspelningsprogrammet öht ? Isf, spelas bruset in eller hör du det bara i lurarna ? Har du provat med båda mickingångarna ? Provat med en annan mick-kabel ? Kan du spela in ett ljudexempel ? Ja, går att spela in som vanligt, men ljudet hörs ganska starkt i lurarna och kommer även med på inspelningen. Har testat både presonus studio one artist och audiocity. Låter likadant i båda ingångarna, men blir tyst när ingen mic är ikopplad. Har inte testat med annan kabel, vet isåfall inte vad man skulle köra på. Spelar in ljudet och postar de här senare.
JakobP Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Tänkte bara att du kan ha fått en defekt kabel, och att du skulle testa med en annan XLR-XLR dito. Om du slår på 48V utan att ha något inkopplat i ingångarna, brusar det fortfarande ?
disneyboy89 Postat 23 oktober 2012 Trådstartare Postat 23 oktober 2012 (redigerat) Tänkte bara att du kan ha fått en defekt kabel, och att du skulle testa med en annan XLR-XLR dito. Om du slår på 48V utan att ha något inkopplat i ingångarna, brusar det fortfarande ? Nej då låter det ingenting. Såhär låter de ungefär: Man får nog skruva upp en del för att höra. I hörlurarna är dedär ljudet mycket värre, när 48v är på. När man lyssnar på ljudinspelningen låter det lite mer jämfört med mixdownen jag la upp på youtube. Redigerat 23 oktober 2012 av disneyboy89
JakobP Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 För felsökning borde du testa med en annan kabel som du vet är ok, om inte det blir bättre, testa med en annan mick, testa din mick o kabel genom annan setup, osv.
disneyboy89 Postat 23 oktober 2012 Trådstartare Postat 23 oktober 2012 Tack! Ska dra och göra de imorrn.
disneyboy89 Postat 25 oktober 2012 Trådstartare Postat 25 oktober 2012 Har vart till affären och fick ett nytt ljudkort av samma modell som låter bättre. Men de finns 2 ljud jag undrar över, om de ska vara så eller om man ska gå tillbaka igen. Ljud 1: ett väldigt högt popljud direkt när man sätter/tar ur usb sladden i datorn. Ljud 2: Är Igentligen massa små svaga ljud, det man lägger märke till mest är en svagt tinnitus ljud i början när man sätter i usb sladden, men det blir mycket mycket svagare efter några sekunder.
Jonte88 Postat 13 november 2012 Postat 13 november 2012 Nått du även kan kika på är hur du har kablarna går mick kabeln över eller ligger precis vid en ström transformator eller liknande kan det uppkomma brus och andra läskiga ljud.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.