Jump to content
Annons

brummande mixerbord


noise

Recommended Posts

jag har köpt ett gammalt mixerbord, det fungerar bra förutom att det brummar lite i det. jag är ganska säkar på att felet sitter i nätagregatet eftersom det brummar på samma sätt i det (man hör det i nätdelen om mal lägger örat mot det)

kan det va att nätdelen kräver mera ström? plasten på nätdelen är förövrigt skadad som om den fått en smäll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade problem med ovanligt mycket brum och brus i en gammal Soundcraft-mixer jag hade tidigare - och efter omlödning av allt i nätdelen, så försvann problemen... Kolla alltså efter kallödningar i nätdelen, så är det mycket möjligt att du kan få bort det utan allt för mycket slit... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta några dagar innan du tar i något i nätdelen om det är starkström vi snackar om. Kondensatorerna kan ibland ta tid på sig att urladdas.

Även om det är obehagligt att få sig en smäll av laddade kondingar så är det absolut inget farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta några dagar innan du tar i något i nätdelen om det är starkström vi snackar om. Kondensatorerna kan ibland ta tid på sig att urladdas.

Även om det är obehagligt att få sig en smäll av laddade kondingar så är det absolut inget farligt.

Beror väl iof helt på hur stora kondensatorerna är, och de kan alltså visst vara farliga. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta några dagar innan du tar i något i nätdelen om det är starkström vi snackar om. Kondensatorerna kan ibland ta tid på sig att urladdas.

Även om det är obehagligt att få sig en smäll av laddade kondingar så är det absolut inget farligt.

Beror väl iof helt på hur stora kondensatorerna är, och de kan alltså visst vara farliga. 😉

Kan inte tänka mig att det skulle vara direkt farligt med en kondensator som sitter i en mixer om man nu inte har ett oerhört svagt hjärta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta några dagar innan du tar i något i nätdelen om det är starkström vi snackar om. Kondensatorerna kan ibland ta tid på sig att urladdas.

Även om det är obehagligt att få sig en smäll av laddade kondingar så är det absolut inget farligt.

Beror väl iof helt på hur stora kondensatorerna är, och de kan alltså visst vara farliga. 😉

Kan inte tänka mig att det skulle vara direkt farligt med en kondensator som sitter i en mixer om man nu inte har ett oerhört svagt hjärta.

Du får tänka på att den ska användas i samband med 230V, innan det transformeras ner till rätt spännings nivå, så det kvarstår fortfarande; det kan vara farligt.

Men så länge man är försiktig är det lungt, eller som någon nämnde, låta dem laddas ur innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta några dagar innan du tar i något i nätdelen om det är starkström vi snackar om. Kondensatorerna kan ibland ta tid på sig att urladdas.

Även om det är obehagligt att få sig en smäll av laddade kondingar så är det absolut inget farligt.

Beror väl iof helt på hur stora kondensatorerna är, och de kan alltså visst vara farliga. 😉

Kan inte tänka mig att det skulle vara direkt farligt med en kondensator som sitter i en mixer om man nu inte har ett oerhört svagt hjärta.

Du får tänka på att den ska användas i samband med 230V, innan det transformeras ner till rätt spännings nivå, så det kvarstår fortfarande; det kan vara farligt.

Men så länge man är försiktig är det lungt, eller som någon nämnde, låta dem laddas ur innan.

Även om spänningen är hög så får man inte ut nån effekt som är skadlig ur ett par kondensatorer. Det blir i värsta fall som att ta i ett elstängsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta några dagar innan du tar i något i nätdelen om det är starkström vi snackar om. Kondensatorerna kan ibland ta tid på sig att urladdas.

Även om det är obehagligt att få sig en smäll av laddade kondingar så är det absolut inget farligt.

Beror väl iof helt på hur stora kondensatorerna är, och de kan alltså visst vara farliga. 😉

Kan inte tänka mig att det skulle vara direkt farligt med en kondensator som sitter i en mixer om man nu inte har ett oerhört svagt hjärta.

Du får tänka på att den ska användas i samband med 230V, innan det transformeras ner till rätt spännings nivå, så det kvarstår fortfarande; det kan vara farligt.

Men så länge man är försiktig är det lungt, eller som någon nämnde, låta dem laddas ur innan.

Även om spänningen är hög så får man inte ut nån effekt som är skadlig ur ett par kondensatorer. Det blir i värsta fall som att ta i ett elstängsel.

Som sagt beroende på storlek så kan de visst laddas upp och ge dig en jävla kyss, man ska helt enkelt vara försiktig när man håller på med nätdelar!

Uppenbarligen har vi hört olika och jag tror inte vi kommer att enas 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man åka på en rejäl smäll, men den är inte farlig. Det känns ju ganska ordentligt när man tar i ett elstängsel också (och där sitter det FETA kondingar i ändarna) men det är helt ofarligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ingen ström av det, eftersom de laddas ur ganska snabbt. Det är inte ens farligt att ta i kabeln som går från HS-trafon till bildröret i en TV precis när man har stängt av spänningen - men j-t ont gör det...

Känner man sig lite osäker, så kan man ladda ur kondningarna över ett effektmotstånd - eller så tar man raggarlösningen och sätter en skruvmejsel över polerna på kondningen och laddar ur genom en brutal kortslutning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ingen ström av det, eftersom de laddas ur ganska snabbt. Det är inte ens farligt att ta i kabeln som går från HS-trafon till bildröret i en TV precis när man har stängt av spänningen - men j-t ont gör det...

Känner man sig lite osäker, så kan man ladda ur kondningarna över ett effektmotstånd - eller så tar man raggarlösningen och sätter en skruvmejsel över polerna på kondningen och laddar ur genom en brutal kortslutning...

Exakt! Raggarlösningen fungerar alltid.

Vi lurade förresten en lärling en gång ((vilket nog har hänt många lärlingar) när jag hade anställning som elektriker att man var tvungen att skaka ur strömmen ur kablarna (ej inkopplade givetvis) innan man ”fimpade” dom. Det var ett väldans skakande av lärlingen! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ni får ingen "stöt" som är farlig eller gör ont av uppladdade elektrolytkondensatorer i ett mixerbords-nätaggregat, den högsta spänningen per konding och matnings-rail är ca: 30 volt, eller då 60 volt om ni råkar ta över båda kondingarna samtidigt.

(phantomsmatningens högsta spänning är också omkring 60 volt)

Dessutom om nätagget stängs av med mixerbordet inkopplat, så tar det inte många minuter förrän nätaget är helt urladdat.

Men om ni rotar i "switchade nätaggregat" som ofta idag finns i rackmonterade effekter m.m. (känneteknas av att dom är små och inget väger) så skall ni hålla fingrarna borta, här finns en konding som kan vara uppladdad länge med en spänning på flera hundra volt, och det gör ont i fingret kan jag lova.

Däremot skall jag varna för en annan skadlig sak om ni är inne och rotar i ett nätagg som inte har hunnit att ladda ur sina kondingar.

Om ni skulle råka kortsluta något, så kan denna kortslutning ladda ur en konding med flera ampére igenom någon diod, transistor eller spänningsstabb, som då kan gå i sönder och kan orsaka enorma skador på nätagget och mixerbordet nästa gång ni slår på spänningen.

Jag kan inte rekommendera att ni själva försöker att fixa med era mixerbords nätaggregat, det är lätt att göra ett misstag med kortslutning, eller kvar glömt lödskvätt, som kan orsaka stora följdproblem och kostnader för er.

Lämna in sådant till mig eller någon av kollegorna i service branchen, vi är proffs på detta, och kan testköra nätaggregat med konstlast för att se att allt står rätt till innan mixerbordet ansluts.

plasten på nätdelen är förövrigt skadad som om den fått en smäll.

Med denna förklaring så låter det som det är en liten nätadapter eller batterieliminator du har, berätta lite om nätagget och mixern, så skall jag försöka hjälpa dig.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...