Jump to content
Annons

Val av isolering till basfällor samt absorbenter?


Nicklas Enace

Recommended Posts

En snabb fråga.

Har fått över lite i lönekuveret & tänkte inhandla material till studio bygget.

Vad för sorts isolering ska man köpa för bygget av basfällor & absorbenter?

Har läst mig till en hel del & tagit del av er andras tips & tricks + ritningar, tackar jag så hemskt mycket för! 🙂

Men för att få puckt på min förvirring & inte köpa fel så ställer jag frågan en gång för alla.. 🙂

Vad väljer man? För mjukt? För dålig densitet?

ISOVER Piano

ISOVER UNI-36

Ska man köpa skiva eller rulle? Tjocklek har jag förstått att man ska köpa så tjockt som möjligt. Luftspallt bakom? Ska det vara så hög densitet som möjligt på isoleringen? Ska man montera något på väggen bakom sin basfälla?

PS. måste säga att det är tack vare er mina timmar på jobbet går fort. Men vill se mer studiobygge trådar &/eller bättre uppdateringen på befintliga. Min tråd kommer såfort jag gjort klart ritningen i Sketchup samt planen är helt klar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enligt tabellen i Master Handbook of Acoustics så ger högre densitet än 25kg/m3 sämre absorption i basen, men bättre i frekvenser från ca 500Hz och uppåt. Skillnaderna är dock inte enorma, och i överlag verkar inte densiteten vara en kritisk punkt i sammanhanget (då är tjockleken mycket viktigare.) Övriga egenskaper hos isolering handlar mer om vad som är praktiskt att jobba med och inte.

Luftspalt förbättrar alltid absorptionen i lägre frekvenser. En tumregel är att ha lika tjock luftspalt som absorbenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste i en annan tråd att man bör använda aluminiumram istället för träram när man bygger egna absorbenter eftersom träram blir så tungt. Finns det nån guide för hur man bygger med aluminiumram? Och var kan man köpa sån här aluminiumram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, tyngden brukar inte vara något problem. Om du inte vill bygga i trä kan bygga i plåt. Själv har jag gjort absorbenter av vanliga 95 mm utlägg (plåtsyllar du köper på brädgårn) som du sedan nitar ihop. Tyget spänner du över och nitar fast på baksidan. Blir riktigt snyggt faktiskt och väger mindre än motsvarande i trä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok om träram funkar bra så kommer jag köra på det. Känns ju som att det är enklast att bygga med 🙂. Nåt särskilt man ska tänka på vid val av trämaterial?

EDIT: Hur gör man enklast för att få till en spalt mellan absorbent och vägg?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...