Jump to content
Annons

Roland UA-55?


Bass

Recommended Posts

Nån som har kortet och kan ge lite feedback?

Fick mitt Focusrite Saffire 6 nyss och samma skit som tidigare Saffire/Scarlet .. för låg output i lurarna =/

Hur är Roland UA55an? Stabila drivrutiner win7 x64?

Ljudkvalitet?

Tacksam för snabbt svar om någon har tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett som jag använder hemma som komplement till studion. Funkar väldigt bra tycker jag, hade dock lite strul till en början tills jag fimpade alla strömspar inställningar för USB-bussarna. Tycker det är ultra stabilt, det bara rullar utan att jag tänker på det. Ett plus är auto-sens funktionen som är mkt. praktiskt när man ex. sitter med en gitarr i knät och skall tracka. Kör win 7 64bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Bullerbyn säger.

Autosense-funktionen är lysande. Stabilt men det tog ett litet tag trimma datorn... Dock jag använder Sonar x1 och det är nog mer där som ev problem ligger.

Bra utput i hörlurarna.

Bra ljud överlag. Akustisk gitarr låter kanon. Bra preamps.

Stryktåligt. Jag har tappat den i golvet en gång...

Funkar kalas i WIN7 x64.

Jag är skitnöjd med den. Stod och valde mellan den och Scarlett 2i1(heter den så?) och har inte ångrat mig en sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

fan blir lite nojjig över att det behövdes mecka för att få det bra.

Saffire 6 kortet låter hur bra som helst och va bara att tuta och köra.. Men volymen ut i lurarna är under all kritik.

Blir nog till och chansa på UA55 då.

På vilket sätt va ni tvugna att trimma menar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte just Focusrite Saffire 6 för ett tag sedan, men det krånglade en massa så jag fick bytt det till Rolandkortet. Funkat utan minsta problem och inte märkt någon större skillnad vad gäller ljudet. Enda nackdelen är väl att det inte är en separat volymkontroll för hörlurar och monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

finns andra fabrikat också....har själv ett tascam 122 mkII. har funkat otroligt bra från första stund i w7 men du vill ha flera portar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade lite strul med att datorn frös å jävlades när jag hängde på Roland interfacet. Fick tips på det engelska Roland forumet att stänga av alla strömspar features på USB-bussen i enhetshanteraren. Efter detta har det varit absolut superstabilt. Inga som helst problem.

Hur gör man det? Är på väg att hämta kortet nu, tänkte att det kan vara bra att ha koll på detta om det blir strul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man det? Är på väg att hämta kortet nu, tänkte att det kan vara bra att ha koll på detta om det blir strul.

Öppna Enhetshanteraren i Windows


  • Klicka på Start och välj Kontrollpanelen.

  • Klicka på Maskinvara och ljud.

  • Klicka på Enhetshanteraren

Leta reda på USB styrenheter, högerklicka och stäng av alla strömsparfunktioner. Reserverar mig för eventuella felbeskrivningar då jag för tillfället sitter på en Mac när detta skrivs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag är kanonnöjd.. men jag har haft 4-5 ggr då cubase crashat och ljudkortet hängt sig. Räcker inte med att dra ur usb till kortet utan omstart av datorn krävs för att hitta kortet. Har stängt av alla strömspar funktioner.

Tykcer det låter bra om kortet och verkar stabilt i övrigt.

Tycker Autosense har varit fantastiskt. Lirade in sång.. tog break och la lite gitarrer.. sen när jag vill lägga sång igen så körde jag autosense igen och då vart det knappt någon skillnad på volymerna mellan tagningarna.. kunde inte märka att det var några timmar imellan och en del rattat på volymknappen där ^^ Kanon!

Undrar dock varför de lagt knappen för fantommatning och Hi-z på BAKSIDAN!

Lirar ofta i mörkt rum och hatar att behöva gräva in bakom kortet för att skifta mellan phantom och hi-z =/

Redigerat av Bass
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...