Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag ska skicka min låt som jag mixar just nu för mastering. Jag undrar lite hur de brukar vilja ha låtarna när de kommer? Vill de ha mycket headroom? Räcker det då med att bara markera alla spår och sänka tills man ligger på typ -6dB?

Gör har inte använt kompressorn på något spår alls för jag tycker det blir sämre när jag lägger på dem. Är det ett måste?

Annons
Postat

Du behöver inte sänka på alla spåren. Se bara till att du ligger på masterbussen runt -4dB

Och att du inte har några pluggar alls insertade på mastern.

Låt också formatet vara orört. Har du spelat in i ex 44.1khz så låter du det vara så i bouncen.

Samt att du kör i 24 bitar. Och ingen dithering.

Det ska vara så rent som möjligt. Lycka till!

Postat

Okej tack för bra svar! 🙂

Men för att ligga på -4dB så måste jag ju sänka spåren? Eftersom jag nu ligger på runt -2 dB. Eller menar du att man kan sänka själva masterreglaget?

Postat

Haha nu känner jag mig dum.... Har aldrig rört masterreglaget när jag skickat ut för mastering... Har sänkt alla spår istället. Smart...

Tänkte göra det med, ville bara höra från någon här också 🙂

Postat

Fråga den som mastrar som redan e sagt. Pluggar på masterregeln är ju okej om dom e där för att färga ljudet, så länge man skiter i limiters o sådära.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.