Jump to content
Annons

Vilka strängar och hur ska jag stämma gitarren?


hertingen

Recommended Posts

Hur mycket påverkar egentligen olika strängar ljudet? Jag vet lite vad/hur som händer när man stämmer ner och att man behöver tjockare strängar då, men inget om hur man påverkar ljudet med olika strängtjocklek i samma stämning. Tex om jag stämmer gitarren i E, (och om det överhuvudtaget påverkar någonting.)

Jag skulle vilja få till ett gitarrljud som det i början på den här låten:

http://youtu.be/J1ia-OQThno

Lite Rockabilly, Country stuk.

Vad behöver jag för strängar isf (tjocklek tänker jag mest på), och hur stämmer man gitarren för att få till ett sånt ljud?

Eller är det efekter som gör soundet?

Är mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa ett kort delay, tremoloeffekt, hårt plektrum och spela ganska nära stallet. Låter som en Telecaster men det går att få till med andra gitarrer också.

Tack! Jag har en fenderkopia som jag tänkt använda. Spelar det någon roll vad jag har för strängar? Brukar använda 009 eller 010 om jag inte stämmer ner. Och ska jag stämma den i E? Har för mig att jag läst nånstans att i Country tex kör man med tjocka strängar och stämmer ner lite, men är inte säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga krusiduller med stämningen på låten. Eller vanlig stämning med A 440 hz alltså. Strängtjocklek kan jag inte uttala mig om. Kör på Fenderkopian! Lycka till! Mixtra på.

Bjurrar på tio sekunders A å sen stämmer du guran som vanligt.:

http://www.youtube.com/watch?v=OUvlamJN3nM

Fast låten går i E!

Ok. Tack och bock. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju grövre strängar desto basigare och varmare ljud blir det, samtidigt blir det ju lite mer utmaningen att tex benda. Tunnare har lite mer "klinkigt" ljud eller hur man ska förklara det, och är lite lättare att benda i än grövre som tidigare nämnt.

Bortsett från storleken finns det även en matrialfråga på ljudet, inte erfarenheter där men jag tror phosphor bronze brukar ha lite mer briljans eller något om jag minns rätt från rykten 🙂

Testa dig fram mellan olika vettja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar egentligen med vilken strängtjocklek som helst, även om lite tjockare kan vara att föredra till den typen av musik. Det som främst gör ljudet är slapback delayet, vilket brukar finnas som färdiga inställningar på delay-pedaler. Inte så svårt att ratta själv annars. Sen är det ju trevligt med lite reverb till också.

Det här med phosphor bronze stämmer rätt bra, men kommer fram betydligt mer om man kör det på acke. Jag använder de till akustiskt hela tiden själv. Tycker de känns nya under längre tid än andra strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en packe flatwounds till din gitarr, då låter det sådär. Och som sagt lite slapback eko kan man ha om man vill. Var dock försiktig med att tala högt om vad du spelar när du köper dom, spelar du annat än jazz kommer försäljaren att skratta dig i ansiktet. Det är tydligen allt dom duger till.

strings1.jpg

Här kan man se skillnaden på dom olika typerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en packe flatwounds till din gitarr, då låter det sådär. Och som sagt lite slapback eko kan man ha om man vill. Var dock försiktig med att tala högt om vad du spelar när du köper dom, spelar du annat än jazz kommer försäljaren att skratta dig i ansiktet. Det är tydligen allt dom duger till.

strings1.jpg

Här kan man se skillnaden på dom olika typerna.

Ok. Ett par sånna här då kanske?: http://www.gitarrstrangen.se/sas/3/1/1/1/18/97/

Link to comment
Dela på andra sajter

Strängar köpes med fördel frånb Strings and beyond.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...