Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan en undran nĂ„gon som anvĂ€nt JTS ÄVen den billigare utgĂ„van av mikrofonerna , och kan sĂ€ga hur dom lĂ„ter och beter sig, ska köpa in nĂ„gra nya pukmikar och bas kagge mikar Ă„ dessa ska Ă€ndast anvĂ€ndas i studio , less sm57:orna och vill ha nĂ„ mer hĂ„llbara som tĂ„l lite stryk

//Anders

Annons
Postat

Har testat deras 57- kopior. De Àr knappt anvÀndbara.

Men vill du ha nÄgot mer stryktÄligt Àn en 57/58 kan du fÄ leta bra lÀnge.

Postat

de ja inte gillar med 57 de e sÄ fort den fÄr sig en smÀll sÄ sitter "gallret" och rasslar, kanske bÀttre Ä inskaffa Beta modellen dÄ

den har ja inte testat heller, men de sÀgs att den ska vara klarare i topregistret

Postat
  On 2012-09-01 at 20:05 sa Ljudteknikeraj:

den har ja inte testat heller, men de sÀgs att den ska vara klarare i topregistret

Jag tyckte den var klen i basen och hypad i toppen. En 57 lĂ„ter bĂ€ttre i mina öron 😑

Postat

Jag Àr pÄ jakt efter prisvÀrda bakagge- och pukmikar sjÀlv. PÄ baskagge fronten verkade JTS TX-2 vara den mest vÀljudande budget miken baserat pÄ diverse udda youtube klipp. Jag bestÀmmde mig dock för att avvakta och spara ihop till en E-V ND868 eller E-V RE320. PÄ Pukfronten ska jag ge Prodipe TT1 ett försök, den ska tydligen lÄta likt en MD421. Annars verkar det rÄda bred konsensus om att Sennheiser e604 Àr bÀsta budgetval.

Postat (redigerat)
  On 2012-09-01 at 20:51 sa Naymari:

Jag tyckte den var klen i basen och hypad i toppen. En 57 lĂ„ter bĂ€ttre i mina öron 😑

ok , fÄr helt enkelt bli nÄgra fler beta 98 hör ja . dock kostar dom , men ack sÄ underbart dom lÄter, nÄn som har nÄgra beggade?

hur stÄr sig en beta 56:a? den har ja aldrig testat

Redigerat av Ljudteknikeraj
Postat
  On 2012-09-01 at 21:18 sa RoadToNever:

Jag Àr pÄ jakt efter prisvÀrda bakagge- och pukmikar sjÀlv. PÄ baskagge fronten verkade JTS TX-2 vara den mest vÀljudande budget miken baserat pÄ diverse udda youtube klipp. Jag bestÀmmde mig dock för att avvakta och spara ihop till en E-V ND868 eller E-V RE320. PÄ Pukfronten ska jag ge Prodipe TT1 ett försök, den ska tydligen lÄta likt en MD421. Annars verkar det rÄda bred konsensus om att Sennheiser e604 Àr bÀsta budgetval.

ja vette fan om ja gillar e604, dÄ gillar ja 57 an mer, hör av dej om du hittar nÄ gott klipp med bra upplösning pÄ you tube som man kan lyssna pÄ Ä jÀmnföra mot tex en 57:a. rekomenderar att du kör pÄ 52an ist för EV mikarna -just saying, har spelat in med alla dessa. och 52 den lÄter fan bra direkt, bra eq:ad frÄn början , kan fÄ rulla bort lite bas bara.Ä pÄ med en favvo kompressor. kolla lite olika klipp i kvÀll och fastnade för en Miktek PM11 men hittar ingen som sÀljer dessa den hade nÄtt i miden som skulle passa ypperligt till metal. hittade Àven pÄ en MXL A55. vÀrda Ä kolla upp tror ja

kolla sjÀlva

Ă„ lyssna i minst 720p

Postat (redigerat)

Har inte testat e604 sjÀlv, bara ÄterberÀttar vad jag har lÀst i forum. ATM25 var en annan favorit I testet du lÀnkade till men dom Àr jÀvligt dyra just nu. Tyckte B52:an lÀt plaskig och hade ofukuserad bas men den lÄter trots det jÀkligt bra nu nÀr du sÀger det. Annars kom jag över detta en dag:http://www.youtube.com/watch?v=zIGdbkpiRWQ D6 inutti, U47 framför, sÀkert helrÀtt i sitt rÀtta element. Har du sett dom hÀr: http://www.studioaud...ssions_home.php http://www.zenproaud...clipalator.aspx

Redigerat av RoadToNever
Postat (redigerat)

HÀr Àr det en EV868 i kaggen

http://soundcloud.co...-o-bastest-moll

Jag har Àven en AKG D112, men den lÄter sÀmre i alla lÀgen...

E604 tycker jag lÄter sÀmre Àn SM57, E906 lÄter mkt bÀttre Àn SM57. AlltsÄ lÄter E906 vÀldigt mkt bÀttre Àn E906

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

"gallret rasslar" SM57!? Knappast! Om nĂ„got rasslar lĂ€r det vara din preamp! 🙂 // (en som kört SM57 sen 80-talet)

EDIT: vad menas med galler?

Redigerat av hegobald
Postat
  On 2012-09-01 at 16:48 sa Ljudteknikeraj:

Hejsan en undran nĂ„gon som anvĂ€nt JTS ÄVen den billigare utgĂ„van av mikrofonerna , och kan sĂ€ga hur dom lĂ„ter och beter sig, ska köpa in nĂ„gra nya pukmikar och bas kagge mikar Ă„ dessa ska Ă€ndast anvĂ€ndas i studio , less sm57:orna och vill ha nĂ„ mer hĂ„llbara som tĂ„l lite stryk

//Anders

Postat

Den svarta ringdelen som gallret sitter pĂ„ , har en tendens att börja fara om kring Ă„ lĂ„ta illa eter att trummisarna safta pĂ„ den 2-3 ggr. SĂ„ dĂ„ mĂ„ste man tejpa . NĂ€ mina preamps lĂ„ter fin fint har nĂ„gra ISA 😉

Postat

HÄller med Hegobald. Om jag skulle sÀtta pengar pÄ nÄt mickmÀrke i en tÀvling om vilken mick som tÄlde att slÄs i golvet mm mest utan att ta skada skulle jag lÀtt satsa allt pÄ vinnare Shure.

Skrev nyss att jag tycker E906 lÄter mkt bÀttre Àn SM57, och det gör den pÄ bÄde virvel o elgitarr, men att sjunga i den Àr helt vÀrdelöst. DÄ vinner SM57. Efter vad jag hört Àr det samma konstruktör till bÀgge mickarna.

• Gilla 1
Postat
  On 2012-09-01 at 23:00 sa RoadToNever:

Har inte testat e604 sjÀlv, bara ÄterberÀttar vad jag har lÀst i forum. ATM25 var en annan favorit I testet du lÀnkade till men dom Àr jÀvligt dyra just nu. Tyckte B52:an lÀt plaskig och hade ofukuserad bas men den lÄter trots det jÀkligt bra nu nÀr du sÀger det. Annars kom jag över detta en dag:http://www.youtube.com/watch?v=zIGdbkpiRWQ D6 inutti, U47 framför, sÀkert helrÀtt i sitt rÀtta element. Har du sett dom hÀr: http://www.studioaud...ssions_home.php http://www.zenproaud...clipalator.aspx

fÄr kolla imorgon , nu sova upp Ä jobba , 906 Àr nog ett bra val . Ser skapligt robust Ä liten som lille bror 604 . NÄn som anvÀnt AT:s dynamiska/konsensator mik den som kostar ca:6000;-
Postat (redigerat)

Ska ha miken till pukor , ej sjunga i , det har ja andra till:)

Postat

Har mikar med Akg112d Ä en u87 pÄ 18" kaggar med riktigt bra resultat

Postat (redigerat)

Lutar Ät Audix D6 for min del. Gjorde ett experiment pÄ ett D6 ljudklipp idag. EQade tillbaka mellanregistret som Àr skuret och resultatet lÄter som en typisk baskaggemik fast med den dÀr unika D6 tajtheten: https://www.box.com/...4106axbg8725ahq

Men drar jag för stora slutsatser baserat pÄ ett isolerat experiment?

Redigerat av RoadToNever
Postat

Gick ett steg lÀngre med EQ pÄ D6, motverkade mellancuten helt (höll tillbaka lite pÄ förra) och lade mellancut med ett smalare band kring 400Hz och en bred sÀnkning i diskanten pÄ nÄgra dB, likt Kickpad kurvan. I praktiken Àr det frekvenser frÄn 800 till 3k som kommer fram jÀmfört med orginal D6 https://www.box.com/s/x19bnaahv6csvqq5erp2

Postat

AngÄende JTS.

I början av min ljudteknikerkariÀr hade jag jts mickar.

Det fungerar men det Àr dom inte ensamma om att göra.

Egentligen fungerar vilka mickar som helst för ÀndamÄlet men nu var det ju inte det som var frÄgan.

Jag skulle hellre rekommendera Shure's billigare paket.

Du fÄr mickar som lÄter bÀttre, Àr kvalitetsprovade och som folk kÀnner igen.

Tre saker som kan vara vÀrt att tÀnka pÄ.

Du kanske ocksÄ skulle satsa pÄ att köpa en Audix D6, Shure Beta52 eller likande mikrofon i samma prisklass och hyra in till pukor?

Shure Sm57 lÄter okej i mina öron, det finns absolut roligare mikrofoner till virvel men man kommer i mÄl med en Sm57. Faktiskt sÄ har jag Àven Thomanns MB75 (kopian pÄ Sm57) och den lÄter inte alls dumt pÄ bÄde stÀrk och virvel.

AngÄende val utav pukmickar:

Jag har bÄde SM57 och E604.

Sm57 lÄter okej mn jag föredrar 604:orna dÄ jag fÄr bÄde mer botten och ler ton överlag frön pukorna. Nackdelen med dom inbyggda fÀstena Àr att stommljud lÀtt vandrar genom föstet och upp till micken. Jag ÄtgÀrdade lite utav problemet genom att sÀtta dit tvÄ o-ringar.

4-sound kör dock en kampanj nu och sÀljer dom för 995:- och det Àr mycket mikrofon för pengarna.

Bor du i vÀrmland fÄr du gÀrna lÄna de mikrofoner vi har sÄ du kan A/B testa =)

Postat
  On 2012-09-05 at 06:05 sa Robbin86:

Jag ÄtgÀrdade lite utav problemet genom att sÀtta dit tvÄ o-ringar.

Hur och var?
Postat

Det sitter en skruv genom fÀstet och upp till mikrofonen.

PĂ„ varsin sida om den skruven har jag montetat en o-ring.

Kan ta bilder i eftermiddag.

Postat
  On 2012-09-05 at 06:19 sa RoadToNever:

Försök bara inte anvĂ€nda micken som startraket ⚠

VadÄ?

Om man phantommatar och fasvĂ€nder en Sm57, lyfter den inte dĂ„? 😉

Postat

Jag vĂ„gar inte ens koppla in mina, sĂ„ dĂ€rför har jag nu byggt om dom till snapsglas sĂ„ jag kan dricka fernet branca med klass! 😉

Postat
  On 2012-09-05 at 06:21 sa Robbin86:

Det sitter en skruv genom fÀstet och upp till mikrofonen.

PĂ„ varsin sida om den skruven har jag montetat en o-ring.

Kan ta bilder i eftermiddag.

OK, kalas. 🙂
Postat (redigerat)
  On 2012-09-05 at 06:05 sa Robbin86:

AngÄende JTS.

I början av min ljudteknikerkariÀr hade jag jts mickar.

Det fungerar men det Àr dom inte ensamma om att göra.

Egentligen fungerar vilka mickar som helst för ÀndamÄlet men nu var det ju inte det som var frÄgan.

Jag skulle hellre rekommendera Shure's billigare paket.

Du fÄr mickar som lÄter bÀttre, Àr kvalitetsprovade och som folk kÀnner igen.

Tre saker som kan vara vÀrt att tÀnka pÄ.

Du kanske ocksÄ skulle satsa pÄ att köpa en Audix D6, Shure Beta52 eller likande mikrofon i samma prisklass och hyra in till pukor?

Shure Sm57 lÄter okej i mina öron, det finns absolut roligare mikrofoner till virvel men man kommer i mÄl med en Sm57. Faktiskt sÄ har jag Àven Thomanns MB75 (kopian pÄ Sm57) och den lÄter inte alls dumt pÄ bÄde stÀrk och virvel.

AngÄende val utav pukmickar:

Jag har bÄde SM57 och E604.

Sm57 lÄter okej mn jag föredrar 604:orna dÄ jag fÄr bÄde mer botten och ler ton överlag frön pukorna. Nackdelen med dom inbyggda fÀstena Àr att stommljud lÀtt vandrar genom föstet och upp till micken. Jag ÄtgÀrdade lite utav problemet genom att sÀtta dit tvÄ o-ringar.

4-sound kör dock en kampanj nu och sÀljer dom för 995:- och det Àr mycket mikrofon för pengarna.

Bor du i vÀrmland fÄr du gÀrna lÄna de mikrofoner vi har sÄ du kan A/B testa =)

jag har ju redan sm57:or/ och en beta 98/ och 2 beta 52 och vÀgrar köpa shures Pg serie(haft och testat) men ja har uppnÄtt bra resultat med betan pÄ kagge sÄ klart , men e mest ute efter en kagg mik för golvpuka om man sÀger sÄ inte kagge dÄ. sen som sagt pukorna. funderar pÄ sennheiser e904 tror ja den heter. Ä ha som underskinns mikning pÄ virvel och till pukorna

Bor i staden BollnÀs sÄ de kan bli en bit Ä Äka =)

Postat

Jag har varit runt hela sverige och Äkt för att fÄ tag i min studioprylar.

Det Àr verkligen frÄn Malmö i syd till UmeÄ i Norr.

Beta 98 skulle jag sÀtta som övermick pÄ virvel och en Sm57 pÄ underskinn riktat precis mot mitten. Det finns mycket gött kött att hÀmta frÄn underskinner med lite eq.

Ska du ha en golvpukemick som Àr prisvÀrd rekommenderar jag nog ÀndÄ Sennheiser E-604 i den billiga prisklassen, och kanske Sennheiser MD421 i den lite övre.

En mick som fÄtt bra credd Àr ju Audio Technica ATM25, den ska tydligen vara grym pÄ golvpuka mnen det Àr tyvÀrr ingen jag prövat.

Postat (redigerat)

FWIW Lyssnade precis igenom alla puk-klipp pÄ Jamroom Sessions. Verkar som inget har det dÀr spÀnstiga sounded som MD421 har men Beyer Opus 87/88 stack ut som ganska vÀljudande. E609 verkar ha ett ganska specifikt sound, lÀmpar sig nog bra till klassisk rock men hade nog lÄtit fel pÄ andra genrer som jazz eller metal. E604 lÀt lite dov. ATM25 lÀt inte bra i mina öron.

EDIT: HÀr Àr en annan jÀmförelse pÄ golvpuka: http://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/601831-clip-drum-microphone-samples-e604-e904-pr28-opus-88-a.html

Redigerat av RoadToNever

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.