Jump to content
Annons

E-MU 1820, Hur dÄ?


Claesson

Recommended Posts

Jag har surfat runt i flera timmar nu. Har fÄtt huvudvÀrk och funderar pÄ att lÀgga ner allt det hÀr.

Jag har precis inskaffat mig ett E-MU 1820 paket (E-MU 1010 PCI kort + En AudioDock) Det Àr det paket som dom flesta erbjuder idag.

SÄ jag kommer hem och sliter upp förpackning, monterar bort mitt gamla SB-Live kort och tÀnker, Ha, nu ska jag spela in det nya riffet jag har suttit och klÀmt pÄ dom senaste dagarna.

Det Àr dÄ jag mÀrker att det inte finns nÄgra ingÄngar för mina pc-högtalare. Och det kunde man ju faktist sÄ hÀr i efterhand rÀknat ut.. :rolleyes:

Grejjen Àr den att Àven nÀr jag kopplar in mina hörlurar, sÄ hör jag inte. Borde jag inte höra ljud trots att jag inte har kopplat in nÄgra högtalare.??

Lekte lite, och gick in i cubase för att försöka spela in via min mic. Men det gick inte heller.

Jag Àr som sagt lite fyrkantig efter allt surfande och jag har inte hittat nÄgon information alls. Hoppas ni förstÄr min problem och hur jag ska ta mig till för att fÄ spela in mitt riff..

tack pÄ förhand.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

🙂

Det var nog inte sÄ dum frÄga ÀndÄ.

PÄ nÄgot konstigt sÀtt hade installationen hoppar över patchmixen..

Jag har fixat det nu..

Tackar..

En dum frÄga till no dÄ..!

Hur spelar jag in i cubase? med min mick :rolleyes:

FörlÄt, men ni skulle sÀkert kunna spara mig nÄgra timmar..

eller sÄ skiter ni det.. Jag ger mig för ikvÀll i alla fall..

Ha de gött.. 🙂

Redigerat av Claesson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😛

HallÄ igen. NÀsta problem pÄ min sida..

Jag fÄr inte micken att funka. Jag kör med en ADK mick, och har pluggat in den i B Line + satt pÄ 48V switchen. Har Àven försökt i A Linen. Men inget funkar.

Jag antar att det har med instÀllningarna i PatchMixen. SÄ nu sitter jag dÀr, har ju ingen handbok eller nÄtt.

SĂ„ jag fattar typ noll.

Kan jag hitta nÄgon guide pÄ nÀtet?

Eller kan nÄgon hÀr inne agera som en..

/Amatören

😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ jag kommer hem och sliter upp förpackning, monterar bort mitt gamla SB-Live kort

Och monterar in ditt nya Soundblaster. 🙂

?? vadĂ„ nya SB! 🙂 jĂ€mför inte E-mu 1820 med SB!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ jag kommer hem och sliter upp förpackning, monterar bort mitt gamla SB-Live kort

Och monterar in ditt nya Soundblaster. 🙂

?? vadĂ„ nya SB! 🙂 jĂ€mför inte E-mu 1820 med SB!

Creative Ă€ger numera EMU. 😎 Det ryktas Ă€ven att uppgraderingar av gamla emu kort Ă€r nerlagt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ jag kommer hem och sliter upp förpackning, monterar bort mitt gamla SB-Live kort

Och monterar in ditt nya Soundblaster. 😎

?? vadĂ„ nya SB! 😳 jĂ€mför inte E-mu 1820 med SB!

Creative Ă€ger numera EMU. 🙂 Det ryktas Ă€ven att uppgraderingar av gamla emu kort Ă€r nerlagt.

BMW Ă€ger Rolls Royce, om jag nu köper en Rolls Royce för 1.8 Mille fĂ„r jag en BMW 316i dĂ„ ?? 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ jag kommer hem och sliter upp förpackning, monterar bort mitt gamla SB-Live kort

Och monterar in ditt nya Soundblaster. 😳

NjeÀ..

Inte Àn i alla fall. Jag köpte nytt ljudkort för att jag tröttnat pÄ att anvÀnda datorn till att spela. Jag prioriterar musiken, just nu..

Men i.o.f , det funkar vÀl inget vidare ÀndÄ, sÄ det kanske lutar mot att jag kopplar in SB:en igen och fortsÀtter att spela CS eller nÄtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ jag kommer hem och sliter upp förpackning, monterar bort mitt gamla SB-Live kort

Och monterar in ditt nya Soundblaster. 😎

?? vadĂ„ nya SB! 😳 jĂ€mför inte E-mu 1820 med SB!

Creative Ă€ger numera EMU. 🙂 Det ryktas Ă€ven att uppgraderingar av gamla emu kort Ă€r nerlagt.

BMW Ă€ger Rolls Royce, om jag nu köper en Rolls Royce för 1.8 Mille fĂ„r jag en BMW 316i dĂ„ ?? 😆

Varför skulle du köpa en Rolls nĂ€r du kan köpa flera beemers? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske en vÀl simpel frÄga, men har du kollat sÄ att ingÄngarna du anvÀnder Àr mickingÄngar? Det finns ju 8 ingÄngar totalt...

emu.gif

Ja vet inte, ingen frÄga Àr simpel just nu.

Jag Ă€r ganska vilsen i denna nya media vĂ€rld .... 😆

Men 8 ingĂ„ngar? 😳

Det finns vÀl bara 2 mick ingÄngar (se bilden)

En utan fantom och en med. (pilen)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du kollat SEND -> hur signalerna gÄr in i cubase (bus), Output & Input i Patchmix sÄ att allt stÀmmer?

Jag satt & harvade med mitt 1820 ett tag, var till slut tvungen till att lĂ€sa manualen. 😳

Hur kollar jag det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ser du i mixern (EMU:s mixer) om du fÄr nÄgon insignal pÄ den valda kanalen?

Det rör sig ingenting.

NÀr jag rör gainen fram och tillbaks sÄ ger det utslag.. konstigt nog.. men jag hör jotta..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😎

HallÄ igen. NÀsta problem pÄ min sida..

Jag fÄr inte micken att funka. Jag kör med en ADK mick, och har pluggat in den i B Line + satt pÄ 48V switchen. Har Àven försökt i A Linen. Men inget funkar.

Jag antar att det har med instÀllningarna i PatchMixen. SÄ nu sitter jag dÀr, har ju ingen handbok eller nÄtt.

SĂ„ jag fattar typ noll.

Kan jag hitta nÄgon guide pÄ nÀtet?

Eller kan nÄgon hÀr inne agera som en..

/Amatören

😛

Det finns vÀl en manual pÄ installations-cd'n?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur har du kopplat lyssningen? (Finns ju hörlursuttag pÄ framsidan pÄ breakoutboxen).

Vilka kanaler pÄ EMU-mixern ger utslag nÀr du bytar mellan ingÄngarna (eller anvÀnder samma...)? (Finns flera kanaler pÄ mixern som berörs Àven om du bara spelar in pÄ en kanal). Om det sen Àr sÄ att du inte fÄr nÄgot ljud in i ditt inspelningsprogram beror det nog pÄ att du fÄr lÀgga till en "Send" pÄ den valda inkanalen, och sen vÀlja den som tÀnkbar "inputkÀlla" i ditt inspelningsprogram.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du kollat SEND -> hur signalerna gÄr in i cubase (bus), Output & Input i Patchmix sÄ att allt stÀmmer?

Jag satt & harvade med mitt 1820 ett tag, var till slut tvungen till att lĂ€sa manualen. 😛

Hur kollar jag det?

kolla manualen.. ASIO 31/32 bla bla bla send till ASIO 1/2 nÄnting..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okey, jag fÄr försöka lite upp manualen..

Det Àr förmodligen nÄgon instÀllning i patchmixen..

Jag Ă„terkommer.. 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PÄ den inkanal som man vill spela in pÄ fÄr man högerklicka pÄ nÄgon av insert-rutorna (fyra stycken?) och vÀlja "Send" och sen vart man ska sÀnda signalen. PÄ min (tror jag, sitter inte hemma nu) sÄ sÀnder inseplningskanalerna till "ASIO 31/32". Sen kanske man fÄr lÀgga in en "trimpot" i ett insert-jack (INNAN "Send") dÀr man kan stÀlla ingÄngsvolymen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ jag kommer hem och sliter upp förpackning, monterar bort mitt gamla SB-Live kort

Och monterar in ditt nya Soundblaster. 🙂

?? vadĂ„ nya SB! 😄 jĂ€mför inte E-mu 1820 med SB!

Creative Ă€ger numera EMU. 🙂 Det ryktas Ă€ven att uppgraderingar av gamla emu kort Ă€r nerlagt.

BMW Ă€ger Rolls Royce, om jag nu köper en Rolls Royce för 1.8 Mille fĂ„r jag en BMW 316i dĂ„ ?? 😛

Varför skulle du köpa en Rolls nĂ€r du kan köpa flera beemers? 🙂

Flera Beemers... heh. ja det Ă€r nog bĂ€ttre att köpa 10 st SB Live you winn.. 🙂

🙂🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej! Jag Àr lite sugen pÄ E-mu 1820/1010-paketet för 3495 kr. Finns det nÄgra alternativ med sÄ mÄnga, balanserade in/ut för ungefÀr samma pengar? Jag kollade först pÄ Juli@ men E-mu's paket bÀttre Àven om det Àr dubbelt sÄ dyrt (mer in/ut, mic-ingÄngar, firewire, breakoutbox).

Regards / Jimmy

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Creative Ă€ger numera EMU. 😼 Det ryktas Ă€ven att uppgraderingar av gamla emu kort Ă€r nerlagt.

Creative köpte EMU redan 1993 om jag inte minns helt galet.

Ryktet du nÀmner, vilka 'gamla' ljudkort syftar du pÄ? 1212 och 1820 Àr vÀl de första korten som tillverkats i EMUs namn?

Edit: Oops! Kom just pÄ den korta historien om EMU APS. Det var det du syftade pÄ va? Jo, det var sorgligt...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€. Inget funkar fan.

Jag hittade ingen manual till mitt cubase SX. SÄ jag gjorde en rövare och tog bort det, la in Cubase VST istÀllet. Och följde manualen, funkade inte för det..

Finn mitt fel i PatchMix:en..

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Session Settings:

System:

[X] Internal: 44.1 KHz

MIDI:

[X] Dock MIDI 2 In

I/O

Dock In 1L/1R -10 Dock Out 1 -10

Dock In 2L/2R -10 Dock Out 2 -10

Dock In 3L/3R -10 Dock Out 3 -10

Dock Out 4 -10

PCI Card Optical Input: PCI Card Optical Output:

[X] ADAT [X] ADAT

S/PDIF Output Format:

[X] S/PDIF

-----------------------------------------------------------------------------------------------

INPUTS

physical

Dock mic/line A (mono) ---> strip1

Dock mic/line B (mono) ---> strip2

PCI Card S/PDIF L/R ---> strip12

PCI Card ADAT 1/2 ---> strip8

PCI Card ADAT 3/4 ---> strip9

PCI Card ADAT 5/6 ---> strip10

PCI Card ADAT 7/8 ---> strip11

Dock In 1L/1R ---> strip3

Dock In 2L/2R ---> strip4

Dock In 3L/3R ---> strip5

host

Wave L/R ---> strip6

ASIO Out 1/2 ---> strip1

ASIO Out 3/4 ---> strip2

ASIO Out 5/6 ---> strip3

ASIO Out 7/8 ---> strip4

ASIO Out 9/10 ---> strip5

ASIO Out 31/32 ---> strip7

OUTPUTS

physical

[mix][mon] [dest]

[X][] PCI Card S/PDIF

[X][] PCI Card ADAT 1/2

[X][] PCI Card ADAT 3/4

[X][] PCI Card ADAT 5/6

[X][] PCI Card ADAT 7/8

[X][] Dock Out 1

[X][] Dock Out 2

[X][] Dock Out 3

[X][] strip 2 - Insert 4 Dock Out 4

[X][] Dock S/PDIF

[X][] Dock headphone

host

strip 1 - Insert 3 ---> ASIO In 1/2

strip 2 - Insert 3 ---> ASIO In 3/4

strip 3 - Insert 3 ---> ASIO In 5/6

strip 4 - Insert 3 ---> ASIO In 7/8

strip 5 - Insert 3 ---> ASIO In 9/10

Phu. Det finns ingen som kan det hĂ€r och bor i kortedala.. HÖR AV DIG i sĂ„ fall.. 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, testa det hÀr:

Öppna default session 44.1, ta bort alla kanaler utom [Wave L/R]. Skapa en strip för [Dock Mic/Line A], denna strippa ska ha en "SEND" till "ASIO 1/2" & sen en strip till [ASIO 31/32].

Kryssa för outputs i Patchmix: Dock Out 4 & Headphones ska vara förkryssade iallafall. Jag förutsÀtter att du har monitorer/högtalare inkopplade i "Dock Out 4" lr lurar i "Headphones".

GĂ„ sen in i CUBASE (SX) -> Device Setup -> VST Inputs = Dock Mic/Line A... VST Outputs = ASIO OUT 31/32...

Nu borde det fungera om jag inte har glömt nÄgon liten detalj. Ta framförallt bort strippar du inte anvÀnder, det Àr onödigt förvirrande.

Har sjĂ€lv fĂ„tt grĂ„a hĂ„r av denna procedur men det Ă€r egentligen inte speciellt omstĂ€ndigt. Bra att man Ă€r sĂ„ pedagogiskt begĂ„vad. 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inte för att lÄta elak, men det verkar som att du borde ha köpt dig ett billigare/lÀttare ljudkort.

MvH Rickard Gerthsson

Nej.. fan..

Skam den som ger sig.. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😉 Tack sĂ„ mycket för hjĂ€lpen alla 😛

Jag fÄr det fortfarande inte att funka, det mÄste vara nÄgot annat fel..

Men jag har en polare som Àr rÀtt bra pÄ sÄnt. SÄ jag fÄr försöka locka hit honom med en whiskey. SÄ ska han nog grejja det...

Men tack som fan, ni har varit hjÀlpsamma..

Vi höres,.. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kan testa följande:

i patchmixern vÀljer du att skapa en ny. DÄ kommer det upp ett gÀng fÀrdiggjorda uppsÀttningar att vÀlja mellan, testa nÄgra olika av dessa sÄ kanske du fÄr det att fungera!

SjÀlv blir jag inte heller riktigt klok pÄ alla instÀllningar i patchmixern, men jag utgÄr frÄn en fÀrdiggjord preset som fungerar för mig och modifierar sedan den som jag vill ha det!

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...