Annons

Tips på någon som kan ställa in biasen - LA-610

TimB

Annons

Du kan kontakta UA:s supoort och få reda på närmaste auktoriserade verkstad den vägen. Annars kan man ge sig på det själv om man vet vad man gör.

tube_13.jpg

Biasing Procedure: LA-2A

The following instructions are only for advanced customers, and require using a waveform (or function) generator and oscilloscope. (Note: "p-p" refers to peak-to-peak values.)

1. Loosen up the R3 lock nut and turn the R3 pot all the way down, fully counterclockwise. R37 should be set fully clockwise and locked. Set the COMP/LIM switch in the down position to COMP.
  2. With the waveform generator, send a 1KHz sine waveform signal of about 4.5Vp-p (+6dBu) to the unit’s line input. Connect the output of the unit to an oscilloscope and turn the gain and peak reduction knobs fully on. Output will be clipped, almost a square waveform. Adjust the oscilloscope’s VOLT/DIV and TIME/DIV for proper viewing. Wait a minute or so for the output to settle before adjusting R3 to allow for the photocell's charging/discharging time.
  3. Slowly turn R3 clockwise until output decreases to about 8Vp-p (+11.5dBu) on the oscilloscope. The waveform shouldn't be clipped anymore. Lightly tighten the locking nut at R37, making sure not to touch the pot nut. Use caution! Over-tightening the locking nut can turn the internal pot and short the internal wiring. Due to component tolerances, a +/- 5% deviation in readings is acceptable.

Dela på andra sajter

Nyfiken som jag är måste jag fråga: har du mailat supporten? Annars skulle jag höra med någon av de stora butikerna, typ 4Sound/Estrad, 4Sound Fridhemsplan, DLX etc.

Dela på andra sajter

Mailat Fitzpatrick som är distributören i Sverige men det är ju helg och allt och jag skulle nästan behöva den snarast för ett jobb..

Var faktiskt länge sen jag köpte en grej direkt från en fysisk butik men har dom verkligen tekniker där som kan göra sådana grejer?

Dela på andra sajter

Tyvärr är det väl bara i undantagsfall som de har en tekniker i huset, och då oftast rörande gitarrprylar. Det är iaf min erfarenhet. Trist. Men en gitarrförstärkartekniker borde kunna hjälpa dig. Den jag vänder mig till håller tyvärr till i västergötland dock. 🙁

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...