Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest maxmaxmax
Posted

nu kanske jag försöker mig på fel metod.

Men jag har en liten bit som går för sakta. Tänkte att man kanske kunde ändra samplingsfrekvensen för att speeda upp den och samtidigt höja tonarten lite. Kan man på förhand räkna ut hur mycket man ska ändra för att den ska höjas exakt ett tonsteg?

Använder Cubase

Annons
Posted

Gör det i CoolEdit (finns en gammal demoversion fri att ladda hem). Inte Cubase. Enkelt, smidigt och låter bra.

Posted

För att höja den ett helt tonsteg ska du multiplicera samplingsfrekvensen med 2^(2/12), dvs 1,122462048.

// David

Guest maxmaxmax
Posted
För att höja den ett helt tonsteg ska du multiplicera samplingsfrekvensen med 2^(2/12), dvs 1,122462048.

// David

_tack_ diwic!

• 1 month later...
Posted
Gör det i CoolEdit (finns en gammal demoversion fri att ladda hem). Inte Cubase. Enkelt, smidigt och låter bra.

men... jaha...

men är det inte samma sak om du väljer pitch shift i cubase och sedan ser till att time-correction inte är ikryssad?

Posted (edited)
men är det inte samma sak om du väljer pitch shift i cubase och sedan ser till att time-correction inte är ikryssad?

Jag tror vacum menar att cool edit har bättre algoritmer för att beräkna timestretch. Själv har jag ingen aning om hur Cool edit jobbar, men jag har förtroende för vacum i det här fallet.

Edit: och i alla andra fall som har med timestretch och pitchshift att göra. Han verkar helt enkelt veta vad han pratar om.

Edited by joachime
Posted

Jag tror vacum menar att cool edit har bättre algoritmer för att beräkna timestretch. Själv har jag ingen aning om hur Cool edit jobbar, men jag har förtroende för vacum i det här fallet.

Edit: och i alla andra fall som har med timestretch och pitchshift att göra. Han verkar helt enkelt veta vad han pratar om.

ja, det var det som jag tyckte var lite konstigt, eftersom 3max tydligen inte ville timestrecha, utan att även tempot skulle höjas.

nåja, skit samma.

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Det finns garanterat pluggar/prog till det...

Någon av dessa bör funka:

Time Factory

Steinberg Voice Machine

Yamaha Pitch Fix Vst

Edited by Guest
Posted

ja, det var det som jag tyckte var lite konstigt, eftersom 3max tydligen inte ville timestrecha, utan att även tempot skulle höjas.

nåja, skit samma.

Dom gamla cooleditversionerna varken timestretchar eller pitchshiftar; dom gör exakt det 3max är ute efter. Det låter precis som när man saktar ner/ökar på en analog bandare. Det fina i kråksången är att man även smidigt kan ställa efter tonhöjd utan att behöva ta fram miniräknaren.