Jump to content
Annons

Stör UAD-korten ljudkortet?


JJRockford

Recommended Posts

Någon som varit med om att ljudkort och UAD-kort haft svårt att komma överens?

Inbillar mig att processorn slår i taket mycket fortare vid låg latency nu än tidigare, som när man t ex spelar in gitarrer. Då kör jag med NI Guitar Combos och ca 5 ms latency

Behövs inte så himla mycket mer för att det ska börja spraka och knastra, trots att jag inte har speciellt mycket på de övriga kanalerna.

Ljudkortet är ett EMU1212M, och så har jag två UAD-1-kort. Alla sitter ju på PCI-bussen, kan det var problemet?

Jag TROR inte att det var såhär innan jag satte in UAD-korten, men det är några månader sen, så jag börjar bli osäker.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högerklick på "Dator", välj Enhetshanteraren och visa resurser efter typ. 🙂

I Mac OS X är det äpplet uppe i högra hörnet.. "Om den här datorn" -> "Mer info" sen "Systemrapport" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Cubase SX3 på en dator med Windows XP, och det är två stycken UAD-1-kort som sitter i var sin PCI-slot.

Att stänga av korten när man spelar in hade ju faktiskt varit en idé, det är ju egentligen bara när jag mixar som jag behöver dem. Då ställer jag ändå upp latecyn på max (100 ms) och då verkar det inte vara några problem.

Men är det någon som vet hur man smidigast stänger av dem? Den enda externa UAD-programvaran jag har sett till är mätaren som anger hur mycket av kortens CPU och minne som används. Eller går det att göra på något annat sätt, t ex välja "disable" i "Enhetshanteraren"?

Ska förresten kolla IRQ-numren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det någon som vet hur man smidigast stänger av dem? Den enda externa UAD-programvaran jag har sett till är mätaren som anger hur mycket av kortens CPU och minne som används. Eller går det att göra på något annat sätt, t ex välja "disable" i "Enhetshanteraren"?

Man stänger av kortet i mjukvaran - finns en avstängningsknapp om du öppnar UAD-mjukvaran, du får leta lite där.

Nu har jag inte UAD-kortet hemma annars kunde jag visa.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

IRQ-tabell.jpg

Det här såg ju inte så lovande ut. Ljudkort och grafikkort delar IRQ... :/

Vågar man ge sig in och ändra IRQ-nummer lite hur man vill? Skulle ju t ex kunna låta grafikkortet dela IRQ-med floppydisk-stationen, den använder jag inte så ofta 🙂

Dessutom finns det ju ett gäng IRQ-nummer som inte används alls, 1, 2, 5, 7, 11, 19 och 20. Man man tilldela ljud-eller grafikkort något av dessa?

Edit: Det gick visst inte utan vidare. Var ju tvungen att prova... 🙂 Men när jag ställde frågan kollade jag bara floppyn, där kunde man kryssa ur "use automatic settings". Det kan man tydligen inte på vare sig, grafik-eller ljudkort. Går det att trixa sig förbi på något sätt? Eller måste jag börja prova flytta runt korten?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Man stänger av kortet i mjukvaran - finns en avstängningsknapp om du öppnar UAD-mjukvaran, du får leta lite där.

Nu har jag inte UAD-kortet hemma annars kunde jag visa.

mvh/Peter

Hittade den! Fast det hjälpte inte. Men det är ju som det ser ut nu kanske IRQ-konflikten mellan ljud-och grafikkort som ställer till det. Undrar om installationen av UAD-korten kan ha påverkat IRQ-numrena på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst är att kolla i manualen till moderkortet. Det brukar finnas ett schema över hur PCI-slottarna är konfigurerade, så att man ser vilka andra saker de delar IRQ-kanal med. Det brukar finnas någon slot som är helt ensam om sin IRQ-kanal, men sedan delar övriga slottar kanal med något annat. Leta upp vilka som är mindre kritiska att dela med och flytta dit kortet, så funkar det säkert bättre. Det finns kanske rentav någon port som du kan stänga av i BIOS, så att du får någon med slot som är fri från annan inblandning...?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gillar inte hur det här med IRQ-kanaler sköts på mitt moderkort just nu... Flyttade runt lite på korten, men ändå så behöll samtliga kort (både ljudkort och UAD-kort) sina tidigare IRQ-nummer.

Kan det ha att göra med att jag inte avinstallerat kortet innan jag flyttat dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du måste avinstallera drivrutinen också för att resurserna i Windows ska frigöras.

men det är ju inte säkert att det frigörs något om du bara tar ut ett av korten.. risken är ju att det blir en hel del meck för att få den IRQ'n du själv vill..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vem är inte det!

Det där med IRQerna är förmodligen beroende på hårdvara/gränssnitt/drivar. Vete fasen om du kan göra något åt det tyvärr (om det nu är det problemen beror på).

Som bakgrund, för ca 10 år när Win XP och USB kom och det började användas multiprocessorer så ändrades hur det där funkar i hårdvaran. Interrupt controllern (Intels) blev Programmable Interrupt Controller (PIC) och därefter Advanced PIC (APIC) för att hantera fler I/O.

I början var det hit and miss verkligen för alla implementationer av det där fungerade inte. Från att ha haft några fantastiska system så fick jag själv efter uppgradering läsa hårdvaru IRQ-uppsättningar för att få det att funka dugligt. Man kunde till och med stänga av APICen och fick då förlita sig på ritningen över hårdvaran för att få rätt prioriteter på slotarna.

Men även om jag inte är insatt i det där idag så ska APICen sköta det där korrekt vad jag förstår. Ett måste med multiprocessor. Och gör den inte det så kanske det är någon dålig implementation eller drivar (bios/moderkort/ljudkort) som gör det. Tyvärr har jag inget tips på hur man kan testa det där.

Men ifall du tror att det är det skulle jag (som Lundn sa) avinstallera först, uppdatera drivar och sen installera igen.

Bry dig inte så mycket om hur de sitter ifall du inte vet vad det betyder. IRQ är routade på lite speciellt sätt i Intelstrukturen efter införandet av PIC.

Vill du dyka djupt ner i det träsket 😱 så finns manualen här (sektion 3A tror jag):

http://www.intel.com...er-manuals.html

Ledsen att jag inte har mer hjälp. Hoppas du hittar någon lösning.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...