Jump to content
Annons

Hur man sparar datakraft ?


Pappa Parbrink

Recommended Posts

Jag har ett ljudkort från Avid- Mbox mini, samt en bärbar Pc och skall jobba i Cubase 6. Samt kopplar på en Adictic drummer och en electric x1 mic.

Ljudkortet har ingen ingång ( finns det adapter ?) att koppla in, från ett vägguttag, utan är hänvisad att ta el ur USB porten. Detta sliter hårt på datorn.

Hur kan jag göra för att ta ström utanför datorn ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, hur kan jag snabba upp datorn utan att den brinner ? tex genom Ready Boost, som begränsar minnet till förmån för hastigheten, vad är det, hur fungerar det

Att sätta in mer ramminne är bättre för det är snabbare och ram är inte dyrt i dagens läge, om du nu behöver det. Hur mycket har du nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ready boost?

Rätta mig om jag har fel, men om jag kommer ihåg rätt, så är det när man använder USB-minneskort som någon sorts cache-minne - och det är i så fall helt förkastligt, eftersom det blir MYCKET slöare än vanligt RAM - och därför väldigt olämpligt i en musikdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ready boost?

Rätta mig om jag har fel, men om jag kommer ihåg rätt, så är det när man använder USB-minneskort som någon sorts cache-minne - och det är i så fall helt förkastligt, eftersom det blir MYCKET slöare än vanligt RAM - och därför väldigt olämpligt i en musikdator.

Ja, det är ett sätt att utöka mängden temporärt minne. Det är snabbare att skriva till USB än att skriva till en mekanisk disk, så om du har väldigt dåligt med RAM och ingen möjlighet att utöka, så kan du använda ett USB-minne med Ready Boost istället för att swappa till den mekaniska hårddisken. Det är alltså snabbare än att inte ha det, oavsett om du har datorn till spel eller musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ett sätt att utöka mängden temporärt minne. Det är snabbare att skriva till USB än att skriva till en mekanisk disk, så om du har väldigt dåligt med RAM och ingen möjlighet att utöka, så kan du använda ett USB-minne med Ready Boost istället för att swappa till den mekaniska hårddisken. Det är alltså snabbare än att inte ha det, oavsett om du har datorn till spel eller musik.

Ok - tack för förklaringen. 🙂

Om det flyttar ut swapfilen från den mekaniska disken, så är det i så fall klart bättre än att köra mot hårddisken, om man inte kör med SSD förstås - för då blir ju USB långsammare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - tack för förklaringen. 🙂

Om det flyttar ut swapfilen från den mekaniska disken, så är det i så fall klart bättre än att köra mot hårddisken, om man inte kör med SSD förstås - för då blir ju USB långsammare...

Precis 🙂 Jag var lite otydlig, man flyttar inte swapfilen till USB, utan snarare ökar man mängden tillfälligt minne så att man slipper skriva till swap. Men nu är ju SSD så snabbt och billigt att man borde köra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet har ingen ingång ( finns det adapter ?) att koppla in, från ett vägguttag, utan är hänvisad att ta el ur USB porten. Detta sliter hårt på datorn.
Det sliter inte på datorn, men det sänker batteritiden däremot.
Det finns ju usb-hubbar med extern strömförsörjning.

Kanske kan vara nåt...

Ljudkort bör inte kopplas via USB-hub.
När jag läser dina frågor får jag bilden av att du inte är nöjd med vad din utrustning presterar. Stämmer det? I så fall är det bra om du tydligt förklarar vilka problemen är.
+1 Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det: jag har en Asus x 52 J dator, vilken jag kommer att köra cubase 6 element på och göra Audio inspelningar med ca 6 -8 instrument. Eftersom jag inte kan någonting om datorer, program mm så lära jag mig mer om detta, på denna sida. dvs jag vill vara försiktig om datorn dvs hjälpa den jobba lättare. Jag vill lära mig innan jag köper, det som behövs för datorns och mina behov.

Jag har bara gjort text/musik genom åren. men nu sitter jag i den situationen att jag skall skapa mig en studio, vilket jag kommer egna mig åt åratal framöver. Det som är mig behjälpligt, på min nivå, är raka svar. Tex jag har 4 Gb ram minne och kan sätta in 4 gb till, bör jag göra det ? svara jag eller nej....och litet varför..så lära jag mig mer. Tack på förhand !

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför?
Det orsakar problem, från knaster och dropouts till att drivrutiner eller program kraschar. Många ljudkortstillverkare (t ex M-Audio) har det t.o.m. uppskrivet i manualen att kortet ska kopplas direkt till datorn.

Jag har själv testat med ett Line6 UX1 genom USB-hubb, det fick Line6 drivrutiner att krascha såväl en Windows-PC som en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, nu har jag tjatat omkring, ett tag i detta ämne, och tackar för svaren tex Peter....nöjer mig med detta, så länge, tills jag installerat Cubase mm i datorn, och tar det därifrån dvs det konkreta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...