Jump to content
Annons

hur stretchar jag midi?


rockdemon

Recommended Posts

Jag ska ändra vissa delar av ett midispår där takten är fel, borde det inte gå att dra ut den? Jag har googlat en massa men hittar inte hur, Spåret är på vissa ställen 1/8 dels takt men ska vara 1/8 triplet....det är ett trumspår i midi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja jag har sett det där tempo track nämnas på andra ställen med men hittar inte, när jag vill time stretcha så står det nåt i stil med att jag har valt att det inte ska gå, nåt med tempo track disabled eller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tempo track:

Se till att tempot står på "Track" och inte "Fixed", det gör du på samma ställe som där du ställer i BPM. Sen kan du antingen trycka Ctrl+T (Cmnd+T för mac) för att få upp tempo-fönstret, eller så skapar du ett nytt tempo track på samma sätt som du skapar tex ett midi track. Sen är det bara att automatisera kurvan.

Annars om du bara vill stretcha just ett midievent så kan du välja time stretch tool. Tryck 1 några gånger så kommer det fram. Dra lite i eventet så kan du stretcha det precis som du vill.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

fan va dum jag känner mig nu, klart att det är där "fixed/track" i transport panel. ska jag genast testa när jag kommer hem, När jag tagit bort fixed så funkar alltså time stretch och jag kan markera delen jag vill ändra o dra den. najs!

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ääh, det hjälpte inte, får inte till det... 🤪

Det är på två delar i en låt som tempot inte stämmer, på ena stället är det för snabbt och på andra är det för söligt. Ena stället ska gå från sextondelar till åttondelstrioler och på det andra från fjärdedelar till åttondelstrioler... Fattar inte varför jag inte bara kan stretcha ut midispåren på de ställena...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...