Jump to content
  • Så får du MIDI att kännas mer levande


    Jon Rinneby

    midi_1.thumb.jpeg.a2e4ff7c8c58d8a9f0388fff5afd5e86.jpeg

    Fredagstipset: Vi är experter på att höra när något inte står rätt till, eller rättare sagt när något står lite för rätt till, som när MIDI låter just MIDI.

    När man talar om att något ”låter MIDI” så innebär detta vanligtvis att ljuden låter overkliga, stela eller rent av robotaktigt. Det vill säga raka motsatsen till hur vi människor beter oss. Men så behöver det inte vara.

    I grund och botten är det två saker som avgör hur MIDI låter:
    1. Vilket ljud som används.
    2. Hur du spelar och/eller programmerar ljuden.

    Om du exempelvis använder ett samplingsbibliotek som för tankarna till billiga syntstråkar, så kommer det också att låta precis så. Det är alltså inte MIDI i sig som är problemet, utan hur det hanteras.

    1730564450_midi_dalig_red.thumb.png.2efca2be819dd86a5b96c742b53a10b0.png

    Ett enkelt kvantiserat trumkomp utan dynamik som med största sannolikhet kommer att låta statiskt och omänskligt.
     

    midi_bra_red.thumb.png.7a5c6acfca0db8376fa927a1d7d40223.png

    En mer varierad tagning, med skiftade velocity (anslagsvolym), spökslag och små tempovariationer.

    Den stora boven i dramat, förutom val av ljud och den som spelar, är kvantiseringen. Det vill säga mjukvaruprocessen som tajtar till din MIDI-inspelning enligt exakta taktslag, om så önskas. Visst är det frestande att rätta till små misstag, men det ofta precis dessa misstag som gör att det låter mänskligt. Någon sa att 100% kvantiserad musik är lite som att läsa en text utan vare sig böjning, betoning eller förändring av takt. Utmaningen som musiker ligger nämligen inte att träffa rätt ton vid exakt rätt tillfälle, utan att förmedla en känsla. Din känsla. Det ska dock understrykas att de flesta inspelningsprogram låter dig välja hur mycket du ska kvantisera och ibland kan exempelvis 75-80% göra susen.

    Ett annat dilemma är att ljuden från diverse samplingsbibliotek ofta låter för bra. Må det vara trummor, stråkar, flyglar eller vad som helst egentligen. Vi människor gillar lite “skit under naglarna” och när något är för perfekt hajar vi till. Med detta i åtanke finns det några saker du kan göra för att förmänskliga dina MIDI-inspelningar (gärna i kombination).

    1. Använd en equalizer för att plocka bort den absoluta toppen, det ”snygga”.

    2. Lägg på lätt distorsion eller brus. Exempelvis i form av rullband eller mixerbordspluggar.

    3. Reverb och delay i olika grad kan placera instrumentet i ett ”verkligt” rum.

    4. Spela upp ljudet genom högtalarna och spela in igen, för än mer analog känsla.

    5. Jobba med automatisering och dynamik. Varierad velocity är din vän.

    6. Se till att variera varje takt, om än lite grann.

    7. Om du programmerar trummor istället för att spela, lägg till spökslag (ghost notes).

    8. Flytta otajta slag manuellt (istället för att kvantisera) och testa humanize-funktionen.

    En trummis är garanterat bättre på att spela in eller programmera välljudande MIDI-trummor, än någon som inte kan spela trummor. Precis som en pianist förmodligen kan lyfta ett mediokert pianoljud bara genom sättet att spela på. Sen är det naturligtvis så att det ställs högre krav på ett framträdande soloinstrument än en ljudmatta i bakgrunden. Med detta sagt finns det (idag) ingen magisk plugg som förvandlar dåligt spelad eller rattad MIDI till livfullt sväng – det är det bara du som kan göra.



    User Feedback

    Recommended Comments

    Som skapare av syntmusik håller jag inte med alls. Det är grymt när det är statiskt! ;) 

    Så här skall det låta, helt utan effekter och bara en synt som gör alla ljuden dessutom med bara en en röst, monofont FTW!  :) 

     

    • Haha 2

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    On 2019-10-18 at 09:26, drloop said:

    Som skapare av syntmusik håller jag inte med alls. Det är grymt när det är statiskt! ;) 

    Så här skall det låta, helt utan effekter och bara en synt som gör alla ljuden dessutom med bara en en röst, monofont FTW!  :) 

     

    Absolut, där har jag inget att sätta emot. Detta svänger!

    Edited by Jon Rinneby

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Loading...

Annons


  • Similar Content

    • By Powel
      Sådana här problem är min typ av kryptonit så ni får ursäkta att detta möjligtvis blir utdraget och flummigt. Fråga på annars
      På bilden kan ni se min nuvarande uppsättning (M-audio keystation 88 "88:an" äldre modell, Yamaha cs1x, Yamaha fb-01, focusrite saffire 24 dsp, PC) och jag har skrivit på bilden vilka in/utgångar samtliga har. 
      Målet nu är:
      88:an vill jag ha som 1:a master dvs ska kunna skicka midi till cs1x, fb-01 och vst pluggarna i cubase.
      Cs1x:an vill jag ha som 2:a master dvs styra samma som ovan nämnda förutom 88:an (är ju trots allt bara en midi controller)
      Funkar allt detta utan krångel eller blir det midi interface som gäller?
      Och går det att få midi signalerna från cs1x in i 88:an med midi och direkt ut i 88:ans usb kabel vidare in i datorn? (Dvs spelar på cs1x, midi signalen går in i 88:an via midi kabel, går direkt ut igen via 88:ans usb kabel in i datorn och kontrollerar vst i cubase)?

    • By Enimängden
      CME UF8 säljes
      Den är i fullt fungerande skick, dock är CME UF8s drivrutiner gjorda för Windows XP, så jag har ex inte fått den att fungera fullt ut med ex FL-Studio eller Reason på senare operativsystem. Tangenterna ger ljud via MIDI-USB-adapter, så man kan spela piano på den, men rattar & sliders har jag inte fått att fungera (även om de ger MIDI-input) Remote pause / playosv har fungerat med FL-studio genom nedladdningsbara inofficiella drivrutiner gjorda för Windows Vista.
      Men, sedan jag skruvade isär & sedan satte ihop keyboarden igen (för att smörja/lirka loss tangenter som fastnat), så knäpper/knakar det till ibland (metalldelar+skruvar som rör sig pga temp/fuktändringar i omgivningen). En del av dessa knakanden är relativt höga & detta är störande nattetid för mig så därför säljer jag keyboarden.
      Ingår: CME UF8, sustainpedal, MIDI-USB adapter (MIDI interface)
      OBS! Avhämtning; hämtas i Solna, vikt ca 24kg (dvs tungt!), du får själv bära pianot. Först måste pianot bäras nedför en trappa, sedan kan det tas med hiss. Ytterdörren kan ställas upp.
      Pris: 1050kr
    • By sanpera
      Hej...någon som är duktig på Midi ?....har en gitarrförstärkare (blackstar id60) som är Midi kompatibel. Jag använder min bossgt100 som effektenhet samt att styra förstärkarens inställningar med via Midi......problemet är att när jag kör via Midi så händer det ibland att signalen blir bypass och jag får återkalla inställningen igen genom att trycka på bossen igen......vad beror det på ? Hur kan jag felsöka ?
       
    • By red_house_painter
      Har lite svårt att placera detta ämne någonstans så jag kör här då detta främst används live.
       
      Jag skulle behöva skicka/ta emot midisignal på ca 15m. Ibland mindre men i värsta fall längre... (15m, vilket är lite av brytpunkten innan man kan tappa signal och få latency...)
      Både CTP och JL Cooper gör varianter för att ha korta midi-distanser mellan deras MASTER och SLAVE boxar. Och däremellan förlänga med XLR.
      Sedan gör Kenton en variant med cat5 som är bra mycket billigare! Vi pratar ändå 6000kr för en XLR (läs balanserad linje..) mot en 1500kr Cat5 lösning?
       
      Är enda fördelen med detta att XLR kan gå hur som helst och jag kan använda stageboxar för att snygg upp scen från extra långa sladdar eller finns det fler fördelar?
      Midisolutions har en Power adapter som man kan ha i båda ändarna för att förstärka midisignalen. Och denna lösning har jag isåfall bara tänkt ha som reserv där jag kan använda 10m midi-sladd då jag helst inte vill köra en längre...
       
    • By Magnus Stålhandske
      Hej, 

      jag har ett problem med MIDI-signalen i Cubase 7 ihop med mitt ena keyboard.

      Utrustning:
      Roland E-86 
      Roland PC-180 A
      M-Audio M-Track Plus II
      Cubase 7
      Windows 7
      MIDI-interface M-Audio USB MIDISPORT
      Allt funkar fint när jag använder mitt gamla E-86 keyboard.

      När jag flyttar jag interfacet till mitt MIDI-keyboard (180 A) får jag signal (Cubase indikerar att jag har signal in) men det kommer inget ljud.
      Om jag startar om datorn med 180 A kopplat till interfacet hittar Windows inte längre MIDI-interfacet och det blir ingen MIDI-signal i Cubase.
      Har installerat MIDI-OX och det ger ingen indikation att jag har MIDI-signal. Har kollat keyboardet mot annan MIDI-utrustning och det fungerar fint där.

       
  • Fler artiklar

×
×
  • Create New...