Jump to content
Annons

Bas Plugin!


The Mr

Recommended Posts

Hejba!

Jag har letat lite efter en schysst bas-plugin. Jag har sökt lite på forumet och bara hittat tips om broomstick bass, men finns det inga andra alternativ? Någon som har några förslag?

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju väldigt mycket på vad du letar efter.

Broomstick och trilogy är ju mer fokuserat på "riktiga basljud" Det finns syntljud också, men de kan man ju ratta till i andra moduler också.

Men sedan finns det ju en del syntbaspluggar också.

T ex novation basstation

http://www.novationmusic.com/software.asp

Sedan finns ju Scarbee j-slap n fingerd bass också

http://www.scarbee.com/products/jsf/index.php

(ha ha Claes jag hann först)

Som är ett samplingsbibliotek som är inriktat på en enda bas. Och låter mycket bra. Då måste du förstås ha en sampler.

Vad letar du efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Lägg av med de jävla (ursäkta de fula ordet) virtual guitar och bas och sånt. Programen är otroligt okreativa och fåniga. Om du inte kan spela själv så låna in en kompis som kan. 😉

Jag tycker faktiskt tvärtom. Man kan få inspiration till att göra saker i lite annan stil än det man brukar göra - och de självspelande VSTi:erna är suveräna hjälpmedel under skapandeprocessen, när man vill börja jobba med harmonierna snabbt, utan att först behöva bygga upp ett trumkomp från scratch. Med gitarrpluggarna kan man snabbt få en idé om hur det kommer att låta i slutänden.

Många nöjer sig med det resultat man får, medan andra lägger äkta vara på låtarna i slutänden. Det är en smaksak - och man kan inte säga att det ena eller andra sättet är "fel" sätt att jobba...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, det kan man! Att göra musik med dator är fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument räknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! Lär er

riktiga instrument istället! Sång, okej sjunga in i datorn kan man få men då får man inte använda Auto-tune sen för då är det fusk!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, det kan man! Att göra musik med dator är fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument räknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! Lär er

riktiga instrument istället! Sång, okej sjunga in i datorn kan man få men då får man inte använda Auto-tune sen för då är det fusk!

MVH-Peder

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, det kan man! Att göra musik med dator är fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument räknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! Lär er

riktiga instrument istället! Sång, okej sjunga in i datorn kan man få men då får man inte använda Auto-tune sen för då är det fusk!

MVH-Peder

Det är fusk att använda instrument som man inte byggt själv, då vet man ju inte till 100% exakt hur de fungerar, och har man de facto lärt sig ett instrument man inte byggt själv så är det bara fusk och löjliga genvägar. Jag tillverkar egna trummor av djurhudar av djur jag skjutit själv. Fatta att det är svårt att få en distad 909 kagge ur dem, men det går om man slitit tillräckligt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fusk att använda instrument som man inte byggt själv, då vet man ju inte till 100% exakt hur de fungerar, och har man de facto lärt sig ett instrument man inte byggt själv så är det bara fusk och löjliga genvägar. Jag tillverkar egna trummor av djurhudar av djur jag skjutit själv. Fatta att det är svårt att få en distad 909 kagge ur dem, men det går om man slitit tillräckligt länge.

Hoppas verkligen du planterat träden själv, som du senare huggt, med din egentillverkade yxa, av metall som du framställt själv. För att få virket att tillverka trumstommarna av. Annars jävlar, då kommer jag aldrig lyssna på en endaste låt av dig igen 😏 ........ 🙂🙂🙁

Nej allvarligt Peder och Mr Mike, sluta vara så tråkigt konservativa. Att det finns program, som för övrigt låter riktigt bra, som kan ge inspiration och skaparglädje ska vi vara riktigt glada för. Det är inte alla som känner gitarrister, trummisar, basister, pianister som dessutom alltid kan ställa upp och spela in. Absolut inte till samma pris som de olika programmen i alla fall. För mig funkar det alldeles utmärkt i alla fall.

Ps. Peder, spelar du in allting på gamla rullbandspelare eller? Ds.

The Mr... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

The Mr: Jag vill nog hävda att Peder var ironiskt i sitt inlägg. Fast jag vet inte...det kanske du också va. Jävla dubbelironi som råder idag 😏

Neko: Jag hoppas att du föder djuren själv också annars är det ju fan fusk.

Vad är det för typ av bas du är ute efter?

Yellow Tools Majestic Basses är ju hyffsat cool om du är inne på en lite mer soft genré.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, det kan man! Att göra musik med dator är fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument räknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! Lär er

riktiga instrument istället! Sång, okej sjunga in i datorn kan man få men då får man inte använda Auto-tune sen för då är det fusk!

MVH-Peder

Jösses 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det kan man! Att göra musik med dator är fusk, fusk, fusk! Bara riktiga instrument räknas juh! Ni bara fuskar och fuskar! Lär er

riktiga instrument istället! Sång, okej sjunga in i datorn kan man få men då får man inte använda Auto-tune sen för då är det fusk!

MVH-Peder

Hur spelar du in då ?

Porta , Rullbandare , Adat , ?

Håller däremot med till viss del.

Det finns alldeles för många personer som vill ta genvägen till bra låtar , Både arr och Mix mässigt.

För att inte tala om alla som vill Mastra ......

Men man kan tyvärr inte bemästra alla instrument så ibland måste det fuskas lite speciellt när man har bra Feeling och snabbt vi få sina tankar inspelade för att kanske i efterhand fixa till det med Live Musiker.

Personligen är Gitarr och Bas inga problem MEN när det kommer till piano måste jag nog låta nån anna spela..

För att svara på frågan så tycker jag att

Hardcore Base låter bra.Litet Skarpare ljud passar mer till rock men det gör att få jävligt bra ljud med lite EQ på den ..

Använder den själv praktiskt taget hela tiden , Ibland lägger en basist på riktig bas istället men rätt proggrammerad så hör man knappt nån skillnad.

Fast allt det beror på vad man gör för musik.

Hittas hos

http://www.soundsonline.com

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kunde inte tolka Peders inlägg som annat än ironiskt (trots avsaknaden av smiley...), men tydligen har inte alla tolkat det likadant...

Peder: var min tolkning verkligen fel...? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Peder: var min tolkning verkligen fel...? 🙂

För iså fall är du idiot-förklarad 😕

😕 Det kan jag bjuda på i så fall... 😱

🙂 Haha... jag menade att Peder va det ifall han inte va ironisk

🙂 Det gäller att missuppfatta det rätt.

Är nog trött. Dax att gå hem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst grabbar kan man använda ljud och loopar som är "klara". Men jag har hört förmånga dåliga och snodda grejer och är ganska trött på det. Att lära sig ett sådant program tar nog lika lång tid som att lära sig det riktiga instrumentet hjälpligt. Så börja öva... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Visst grabbar kan man använda ljud och loopar som är "klara". //

Att lära sig ett sådant program tar nog lika lång tid som att lära sig det riktiga instrumentet hjälpligt. Så börja öva...  😎

- Vad är det här för struntsnack? Dissa ett program man inte ens testat?? Jo de tar nog max 30 minuter att bli en bra bassist 😉!

Att spela in musik är fusk! Live är moraliskt korrekt medan inspelad musik ju alltid kan manipuleras och därmed är att betrakta som fusk 🙂!

MVH_Peder

Hej! Nej Claes, du hade rätt! (Alltför ofta har Claes rätt och det får Peder att i jämförelse verka dålig, ha fel nångång 🙂!)

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
Visst grabbar kan man använda ljud och loopar som är "klara". //

Att lära sig ett sådant program tar nog lika lång tid som att lära sig det riktiga instrumentet hjälpligt. Så börja öva...  🙂

- Vad är det här för struntsnack? Dissa ett program man inte ens testat?? Jo de tar nog max 30 minuter att bli en bra bassist 🙂!

Att spela in musik är fusk! Live är moraliskt korrekt medan inspelad musik ju alltid kan manipuleras och därmed är att betrakta som fusk 🙂!

MVH_Peder

Hej! Nej Claes, du hade rätt! (Alltför ofta har Claes rätt och det får Peder att i jämförelse verka dålig, ha fel nångång 😄!)

...då slipper vi båda bli idiotförklarade - i dag i alla fall... 🙁

Angående de självspelande VSTi:er som förekommer, så lär man sig dem på i princip ingen tid alls - men att lära sig spela och i förlängningen behärska ett riktigt instrument, tar flera år. I VG, GA, BB och VB drar man nytta av andra musikers enorma erfarenhet - och kan därför på nolltid fixa till ett komp som fungerar väldigt bra. Om man inte gillar allt som automatgenereras, så kan man spara liret till ett midispår och modifiera efter eget tycke - eller så kan man ha autokompet som inspiration - och göra om rubbet när man har gjort alla andra inspelningar klara och ska börja tänka på slutmix...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Japp, jag är också för alla hjälpmedel som finns och enligt mig är (nästan) ingenting fusk! Låter det bra så är det bra!

Tror även att ex virtuella trummmaskiner och samplingsskivor snarare befäster, i detta fall, trummisens unika kompetens!

När jag testade Broomstick Bass blev jag så inspirerad att jag gick och köpte en elbas så numer har lagt elbasgångar vid

ett flertal tillfällen, både med och utan datorns hjälp!

(PS det tar ca 30 minuter att lära sig spela elbas... ifall man inte kan spela gitarr - i annat fall går det måhända än fortare 🙁!)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Är du medveten om att du pratar med en bassist nu...? 🙁🙂

Jag vill nog påstå att det är ungefär samma situation för nästan alla instrument; Man kan lära sig spela hjälpligt ganska kvickt - men att behärska instrumentet tar flera år. När jag spelade som mest, så kunde jag ledigt spela vilken Level42-låt som helst - men eftersom jag inte har något band i dag, så står mina basar mest och samlar damm och jag är ruskigt ringrostig. Jag rådde bot på det där med dammsamlandet till viss del när jag sålde min ena Rickenbacker 4001 för omkring 10 år sedan... 🙂

Kul att du köpte en bas efter att ha blivit inspirerad av Broomstick. Det sticker nog i ögonen på de som tycker att det är fördummande, förslöande och allmänt bara fel med alla sådana autokomp-hjälpmedel... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej jag skojade 🙁!

Det råder ju värsta mobbingtendenserna och allmän dumhetsvarning på hur lätt det skulle vara att spela bas!

Visst det är lätt att spela en ton i taget men sen låter ju det dåligt också och att trycka ned en ton på ett piano

är inte heller särskilt svårt medan att spela som J Johansson, G Gould eller M King ju är aningen svårare!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

PS det tar ca 30 minuter att lära sig spela elbas... ifall man inte kan spela gitarr - i annat fall går det måhända än fortare 😎!)

MVH-Peder

Då har du inte hört Les Claypol spela det kan man inte lära sig på 30min. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...