Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Jag undrar vad en mickpreamp egentligen gör/är och vad som blir bättre/sämre om man har en bra eller sämre mickpreamp? Och varför?

Tack 😄

Redigerat av Ragge
Annons
Postat

Ordet preamp översätts direkt till svenska som för-förstärkare.

Alltså förstärker preampen signalen från din mikrofon tex.

Micpreamps finns ju också inbyggda i mixerbord (gainkontrollen)

Den största anledningen till att du köper en preamp till hemstudion är för att du oftast spelar in en eller max två källor åt gången. Då får du bättre ljud för pengarna än om du har en mindre mixer och spelar in med.

Skillnaden mellan de olika preampsen är hur bra komponenter den är gjord av och hur bra DA/AD omvandlare den har. (Digital/Analog)

Detta har stor betydelse eftersom din dator omvandlar Analoga signaler till digitala och omvandligen gör stor skillnad i ljudet. De flesta preamps färgar (ändrar) ljudet på något sätt och det är en smaksak om hur man vill att det ska låta eftersom olika människor har olika ljudideal när det kommer till kritan.

Det finns även preamps med rör i som färgar ljudet än mer.

Exempel på en bra en-kanalig preamp för hemmabruk är Studio Projects VTB-1 som går att hitta på nätet för runt 1600:-

Men de är som sagt bäst att testa sig fram. Finns väl tester på Claes hemsida om jag inte missminner mig? Länk här

Det va väl typ allt? 😄

Postat

Hmm. Håller inte riktigt med. Preamp brukar inte ha AD omvandlare även om en del har det.

Mikrofoner finns det massa olika modeller och sorter av. Nästan alla skickar ut en svag signal som behöver förstärkas. Mikrofonförstärkaren (kärt barn har många namn) sköter den här förstärkningen. Många mikrofoner, inte alla, vill också ha ström till sig, så kallad fantommatning. Det finns ofta en knapp för att stänga av eller på det, kanske heter knappen phantom eller 48V.

Precis som alltid annat finns det olika sorter mikstärkare (?). En del är gjorda för att påverka ljudet så lite som möjligt, andra är gjorda för att lägga någon särskild "färg" på ljudet. Och det finns olika sorters färg, vilken som passar beror på vad som skall spelas in.

För att göra en riktigt, riktigt billig preamp (?) så måste man spara på precis allt. Det brukar också betyda att ljudet blir lite sämre. Men även riktigt billiga förstärkare kan låta hyfsat. I mina öron brukar det största problemet vara brus. Sen är det så att om priset inte spelar någon roll alls, så kan konstruktören välja saker som kostar lite mer och som nog låter lite bättre.

En trend de senaste åren är att det finns billiga förstärkare med rör i. Det påstås att röret ger ett "varmt" ljud, men det kan man ha olika åsikter om. Frågar du mig, så tycker jag att det bara låter dåligt distorsion. Dvs, om de där som man säljer med stora bokstäver som påstås ha rörvärme. Det finns riktigt bra förstärkare som har rör, men de brukar inte säljas med just argumentet att de ger rörvärme. De köps i stället för att de ger ett bra ljud.

Tyvärr är det inte alldeles enkelt att ge ett enkelt svar på vad som passar, om man inte vill ge det där standardsvaret "det beror på". För det är precis så, det beror på. Det beror vad man skall spela, det beror på mikrofonen, det beror på vilket slutresultat man vill ha. Ibland passar det jättebra med en viss kombination, ibland är samma kombination rena katastrofen.

För oss vanliga dödliga som betalar för grejorna själva är det himla kul att det nu finns så många bra saker att välja på för nästan inga pengar alls, om man jämför med vad saker kostade för några år sedan. Kvalitet blir ju aldrig gratis, men även de billigaste sakerna som mixerbord och enkla mikstärkare har ofta förvånansvärt bra kvalite.

Slutligen är det i mina öron så att skillnaden mellan olika mikstärkare inte är så där himla stor, åtminstonde om man tar bort de som ligger längst från varandra. Mikplaceringen är viktigare tycker jag, några decimeter kan göra en mycket större skillnad än byte av mikstärkare.

Nå, inte blev det lättare tror jag.

Trombonisten

Postat

Håller med trombonen. Jag har prövat flera billiga rörprylar som inte imponerat ett dugg (t ex dBx, Behringer, ART).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.