Jump to content
Annons

320Kbps?


Lonie

Recommended Posts

Annons

Kilo bits per second. Dividera det med åtta så får du fram vad det tar i kilobyt per sekund.

320 / 8 = 40 kilobyt per sekund.

40 kilobyt * 60s = 2400 kb (kilobyt) i minuten vilket är runt 2,4 Mb (inte MiB). Rätta mig gärna om/där jag har fel. MvH

Med min lilla kunskap om ämnet lagring så tror jag att 8 bit krävs gör att göra 1 byt då ett oformaterat tecken (i t.ex. notepad) tar upp 8 olika 0-och-1-kombinationer för att göra ett tecken, som t.ex. ett a vilket har kombinationen 01100001 och siffran 8 har kobinationen 00111000.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Kilobits per sekund. I ljudsammanhang används det främst om MP3-filer.

Det är måttet på bitrate - dvs hur bra kvalitet det är på ljudet. Ju högre desto bättre.

Om du tar en samplingsfrekvens på 44.1kHz (som det är på audio-CD), så har en okomprimerad fil en bitrate på 1411.2kbps. Lägre bitrate innebär att man har en destruktiv (dvs delar av innehållet försvinner och kan inte återskapas) kompressionsgrad av innehållet. 128kbps har en kompressionsgrad på 11:1, 160kbps ligger på 9:1 och 192kbps på 7:1. De flesta har svårt att höra skillnad mellan okomprimerat och 192kbps och de värsta guldöronen faller nog bort vid 256kbps. 320kbps går inte att skilja från okomprimerat vid ett A/B-test - men om man ska arbeta vidare med låten, så är det större risk att det dyker upp konstigheter i ljudet med MP3-filen, så om det ska bearbetas vidare så bör man inte lämna det okomprimerade formatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förvirra mer 😉

När det gäller mp3:or så räknar man ihop sammanlagd bitrate från bägge kanalerna. Så att tex en låt på 320 kbps består av 2 spår på vardera 160 kbps.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förvirra mer 😉

När det gäller mp3:or så räknar man ihop sammanlagd bitrate från bägge kanalerna. Så att tex en låt på 320 kbps består av 2 spår på vardera 160 kbps.

Det gör man så vitt jag vet med de flesta ljudformat som är populära iaf, vilket innebär mp3, ogg, aac, mpc för att nämna några.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tillägga att det går att abx:a 320kbps men det är väldigt sällan jag stött på exempel där jag kan höra skillnad och när jag hört skillnad så är det ingen väldigt uppenbar degradering av ljudet jag hört utan jag har fått lyssna med full koncentration och det är oftast i snabba perkussiva ljud i de högre frekvenserna som jag kunnat urskilja. Ogg är det format under 320kbps som jag lyckats få att låta som jag vill med några extra parametrar vid encodingen.

Edit: Om någon vill veta vilka inställningar jag använt så är det ogg encoder med aoTuV 6.03 optimiseringar och följande parametrar:

-q 8 --advanced-encode-option impulse_noisetune=-15 --advanced-encode-option bit_reservoir_bias=0 --advanced-encode-option bit_reservoir_bits=4 --advanced-encode-option bitrate_average_damping=0.1

På sidan http://www.rarewares.org/ogg-oggenc.php finns Windows versionerna. Till Ubuntu/Linux finns det på någon sida information om hur man kompilerar aoTuV

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

För att förvirra mer 😉

När det gäller mp3:or så räknar man ihop sammanlagd bitrate från bägge kanalerna. Så att tex en låt på 320 kbps består av 2 spår på vardera 160 kbps.

Tack för det tillägget. 🙂 Som punkrockdude säger så gäller det alla format - även okomprimerad WAV. Jag glömde också nämna att min kommentar om "guldöron" o dyl handlar om mono-filer och inte stereo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...