Jump to content
Annons

Någon elektronik-räv här?


Vibes

Recommended Posts

Har ett digital delay som brummar som bara den, låter som typiskt nätbrum men i massor.

Det verkar ligga före delay-delen då samma brum finns med oavsett inställningar.

Däremot förändras det en aning för varje steg man justerar delaytiden.

Fick för mig att det kanske är RAM-batteriet men kan inte hitta det, borde väl sitta ett någon stans?

Vet att de kan ge de mesta märkliga problem.

Min första tanke var att någon jordsladd satt löst inne i apparaten men den jag hittade verkar sitta fint.

Kan det vara vad som helst eller är det relativt enkelt att utesluta vissa saker?

Kan inte dåliga kondringar ge brum? Är det i så fall på nätdelen eller var som helst?

Hoppas någon kan komma med tips.

Tack på förhand!

Redigerat av Vibes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det troligaste är att det sitter i nätdelen - och kondensatorer är nog ett hett tips. Kanske kan det också vara någon kallödning. Sådana uppstår vid komponentben på komponenter som blir varma, så kolla vid dioder/likriktarbrygga, regulatorer och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ännu en gång för snabbt svar Claes!

Ja just, ja de låter bekant me kondring på nätdelen. Ska kolla om den ser normal ut till att börja med.

Annars kikar jag vidare enligt tipsen...

Håller tummarna för nätdelen då det skulle vara relativt enkelt att ordna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär vid närmare kontroll har jag funnit hela 10 kondringar med lekage. De sitter dock lite här och var på de två kretskorten.

Nätdelen är dessvärre förpackad likt svarta lådan, nitad och med stora klamrar och slutligen limmad i alla skarvar.

Skulle väl gå att få upp den med lite våld men tror inte den kommer se helt snygg ut efteråt.

Är det troligt att det är dessa kondringar på kretskortet eller bör de sitta i nätdelen när det är nätbrum jag får?

Oavsett så borde man väl byta dessa geggiga rackare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch då! Har du kondingar med läkage så bör du byta ut rubbet och tvätta av kretskortet från gegget! Det leder nämligen ström om det blir fukigt och kan leda till total kortslutning, eller t.om fräta sönder ditt kretskort! Kolla nätdelen du har ansluten så den inte har fel spänning (för hög) en elektrolytkondensator ska hålla åtskilliga år (minst 15) om inte den får för hög spänning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ja tack å lov att kondensatorer är billiga.

Vad bör man tvätta med?

Ang nätdelen så är det alltså en intern nätdel som ser ut att vara orginal. Den är dock inbakad i en metallåda.

Den här delayen är nog från tidigt eller mitten på 80-talet så den har ju vart med kanske rent av dubbelt så länge som 15 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...