Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har hittat två "synthar" till iPad som jag verkligen gillar och som jag vill använda i min DAW. Det är Nlog Synth Pro och AniMoog.

Jag har tankar på att införskaffa Alesis I/O dock då den verkar fungera som ett ljudkort samtidigt. Nu kör jag med mitt Apooge Duet och är nöjd med det och undrar nu om någon här kör med I/O dock och hur det funkar? Kan man koppla in ett midiklaviatur?

Tips och råd från någon/några som använder I/O dock mottages tacksamt.

Annons
Postat

Alesis funkar inte med ipad 3. Kontakten sitter tydligen inte på samma nivå som ipad 1 & 2.

Jag kör med Apogee One. Den har inte midi. Men då det ändå behövs en strömförsörjd usb-hub så kan man koppla in ett usb-keyboard och spela in ljud och midi samtidigt i vissa appar.

Det går tydligen att få ut ljud digitalt via ett usb-ljudkort som har en digital utgång och det borde ju vara bäst för att spela in animoog. Detta skulle du ju då kunna koppla till datorns ljudkorts digitalingång om det finns. Behringers små usb-ljudkort för drygt 200 kr har optisk utgång. Dom ska funka till ipad. Jag antar att även den optiska utgången funkar.

Postat (redigerat)

Alesis funkar inte med ipad 3. Kontakten sitter tydligen inte på samma nivå som ipad 1 & 2.

Jag kör med Apogee One. Den har inte midi. Men då det ändå behövs en strömförsörjd usb-hub så kan man koppla in ett usb-keyboard och spela in ljud och midi samtidigt i vissa appar.

Det går tydligen att få ut ljud digitalt via ett usb-ljudkort som har en digital utgång och det borde ju vara bäst för att spela in animoog. Detta skulle du ju då kunna koppla till datorns ljudkorts digitalingång om det finns. Behringers små usb-ljudkort för drygt 200 kr har optisk utgång. Dom ska funka till ipad. Jag antar att även den optiska utgången funkar.

Fel. I/O-dock funkar visst med iPad 3. Jag kör den kombon och det funkar kanon. Dock'en är förövrigt en av de mest prisvärda prylar jag köpt, eftersom den gör att man verkligen använder ipad-syntharna på ett kreativt sätt. Enkelt att koppla in, bra ljudkvalitet, och klockren midi-överföring både på PC och Mac. Och inga problem med installationer eller så. Bara att installera drivaren i din dator och köra!

Midi-klavve kan du koppla in antingen direkt via (vanlig) midi på själva docken, eller också kopplar du docken till din dator via USB och kör Midi därigenom.

Redigerat av godhead
Postat (redigerat)

...På alesis hemsida har jag för mig att dom avrådde io-dockan då man kunde råka spräcka nåt. Men elektroniskt funkar det.

Dock hittar jag inget forum längre på deras hemsida där jag är säker på att jag läst detta. Det står dock att den ska funka med den nya Paddan på produktsidan. Dom kanske har ändrat nåt. Tex tjockleken på adaptern.

Dockan funkar inte med datorer i övrigt, så ett vanligt ljudkort, eller tascams io2 (tror jag den heter) med ipad docka och möjlighet till pc/mac koppling är ett bättre val. Den kostar ca 1500.

Redigerat av Erik dP
Postat

Tack för alla svar!

Jag har ju iMac och Apogee kort (Duet fw) så det är väl lugnt. Det verkar som om i/O dock ska funkaför mig då, och precis det där med att kunna utnyttja synth appen fullt ut är ju det jag är ute efter, såpass bra anser jag dem vara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.