Jump to content
Annons

Line Audio 2MP eller Focusrite ISA ONE?


Ulf

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av ovanstående preamps? Skall enbart användas till min egen röstinspelning för radiobruk och vill ha så ofärgat ljud som möjligt. Fick rådet att köpa en Universal Audio LA-610 MKII, som jag mest tycker färgar ljudet. Måste alltid efter-EQ:a mina inspelningar med diskant. Den är säkert riktigt bra, men kanske inte till röst primärt.

Skall tillägga att jag använder en Microtech Gefell M930 mikrofon.

Tack på förhand.

Mvh Ulf

Redigerat av Ulf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelar det nån roll att du får eq-a då? Jag boostar alltid lite runt 3,5 - 4 khz oavsett om det är i studio eller live genom olika mickar o mixrar. Min röst låter allt för murrigt annars. De flesta skruvar väl mer eller mindre eq på allt, särskilt basiga mansröster.

Jag kan gratis ombesörja omhändertagandet av din gamla skrot-preamp om du tycker det känns jobbig....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! P-Solo är väldigt bra om man vill ha det riktigt transparent.

En annan som är väldigt ren, är Audient MiCO.

- och så förstås Line Audio 2MP, som TS själv nämnde - som är väldigt prisvärd och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur mycket måste du dra på i diskanten och vart?

Preamps ger sällan stora skillnader, måste du dra på flera DB så kanske en annan mick ger dig en bättre lösning.

Och sällar mig till kören för MP2, en favvis!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en Focusrite ISA One, som är otroligt bra för sitt pris.

Väldigt transparent och bra dynamik. Kört den på sång, bas och ren gitarr,

funkar jättebra. Nästan för clean.

Mvh/Peter

PS: och så har den ju VU-mätare 🙂

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla goda svar. Micken är en av SR:s mest använda så den skall nog funka. Verkar onekligen som om MP2:an verkar vara en favorit, även om Focusriten också tycks ha nöjda användare 🙂 .

Kanske får lägga in en annons här på forumet på min Universal Audio LA-610 MKII med UAD som bara är fyra månader gammal och satsa på MP2:an.../Ulf

Redigerat av Ulf
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du gjort en A/B test mellan UAD och din Mbox?

Det borde ge en fingervisning om vad som händer om du byter preamp till en ofärgad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man ha en superclean extern preamp? blir det bättre upplösning än i ljudkortets preamp? Eller är det för att ljudkortets pres är för dynamiska?

Mvh

Med en transparent preamp så vet man att det bara är micken och rummet som färgar ljudet. Med en preamp som färgar, så läggs den färgningen till på allt man spelar in - och det är inte alltid önskvärt.

Vissa saker vill man spela in så rent som det över huvud taget är möjligt, medan andra saker kan må bra av mer färgning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en transparent preamp så vet man att det bara är micken och rummet som färgar ljudet. Med en preamp som färgar, så läggs den färgningen till på allt man spelar in - och det är inte alltid önskvärt.

Vissa saker vill man spela in så rent som det över huvud taget är möjligt, medan andra saker kan må bra av mer färgning.

Det har jag förstått, men borde inte ljudkortets egna färga väldit lite? Eller passerar linjesignalen från externa preampen "helt" från ljudkortets färgning?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag förstått, men borde inte ljudkortets egna färga väldit lite? Eller passerar linjesignalen från externa preampen "helt" från ljudkortets färgning?

Ljudkortens preampar brukar vara ganska transparenta, men allting är relativt, som Einstein sade... 😉 Det är inte säkert att de har lika bra transientrespons och riktigt lika jämn frekvensgång eller lika lågt brus och distorsion. Det är ju inte bara svart eller vitt, utan en hel palett av nyanser mellan...

En extern preamp kopplar man på ljudkortets lineingångar - och det är som regel väldigt liten färgning genom lineingångar (oftast helt försumbar, om det inte är konstruerat för att färga), eftersom det inte är någon kraftig förstärkning av signalen där, som det är i preampen. I vissa fall går dock ljudkortets lineingång genom dess preamp efter att ha gått igenom en dämpsats (en billigare lösning än att ha två helt separata ingångssteg) - och då är det inte riktigt lika kul, i och med att man då dämpar signalen för att omedelbart efter förstärka till samma nivå som den var från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv också tittat på Focusrite ISA one, Line Audio 2mp samt lite andra, bland annat RME quadmic osv.. bestämt mig för att köpa en så transparent preamp som möjligt och behöver bara två kanaler så det blir Line Audio 2MP. Ska göra en liten mini-review när jag fått hem den. Kan dock inte gör så mycket jämförelser här hemma då jag bara har en sketen Art Tube MP-preamp att jämföra med, men jag har testat en hel andra preamps tidigare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv också tittat på Focusrite ISA one, Line Audio 2mp samt lite andra, bland annat RME quadmic osv.. bestämt mig för att köpa en så transparent preamp som möjligt och behöver bara två kanaler så det blir Line Audio 2MP. Ska göra en liten mini-review när jag fått hem den. Kan dock inte gör så mycket jämförelser här hemma då jag bara har en sketen Art Tube MP-preamp att jämföra med, men jag har testat en hel andra preamps tidigare.

Ser frame emot reviewn LImpan 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Du kan nog sluta leta efter en preamp som kommer få dig att slippa EQa.

Jag har aldrig varit med om en sånginspelning som inte behöver någon form av EQ, och då har jag testat en hel drös med mickar, från det billigaste man kan tänka sig, till U47 och andra gamla klassiker.

Om du menar att du har en Gefell m930 som mick, så har du en jättebra utgångspunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog sluta leta efter en preamp som kommer få dig att slippa EQa.

Jag har aldrig varit med om en sånginspelning som inte behöver någon form av EQ, och då har jag testat en hel drös med mickar, från det billigaste man kan tänka sig, till U47 och andra gamla klassiker.

Om du menar att du har en Gefell m930 som mick, så har du en jättebra utgångspunkt.

Jepp, har en Gefell. Ska inte vara sång utan tal (radio) om nu det gör någon skillnad?
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

En bra mick är en bra mick. Om du inte får till schysst ljud med en m930... då är det något annat som bör ses över än micken 🙂

En UAD satellite har inget att göra med vilket ljudkort du har eller inte har, det är ju en fristående DSP för plugins. Det funkar till alla datorer du kan koppla den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra mick är en bra mick. Om du inte får till schysst ljud med en m930... då är det något annat som bör ses över än micken 🙂

En UAD satellite har inget att göra med vilket ljudkort du har eller inte har, det är ju en fristående DSP för plugins. Det funkar till alla datorer du kan koppla den till.

Tack 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...