noise Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 finns det några bra enkla ljudpogram för att mastra in musik från en analog bandareo mixer? nu kör jag med ett gammalt pogram som heter "saw plus". det funkar iof ok, men det kanske finns något bättre. jag vill helst inte ha något pogram med onödigt mycket funktioner, bara som en digital master bandare och gratis förstås 😛
saverman Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 WaveLab är enkelt om man frågar mig man kan även gör mer avancerade saker.
Claes Holmerup Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 Wavelab är ju varken "enkelt" eller gratis - men väldigt bra... 🙂
saverman Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 Wavelab är ju varken "enkelt" eller gratis - men väldigt bra... 😎 Jag som skumläser.... 🙁🙂
noise Postat 5 mars 2005 Trådstartare Postat 5 mars 2005 (redigerat) räcker 16bitars ljud? eller ska man ha 32? och hur hög sample rate behöver man ha? jag brukar köra 48000. Redigerat 5 mars 2005 av noise
Claes Holmerup Postat 5 mars 2005 Postat 5 mars 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia.
VacUm Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början.
ViktorDenStore Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😄
VacUm Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😎 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. Men hursomhelst så är det ett matematiskt sätt att analysera ljud för att sedan kunna förändra det. När du t ex ändrar pitch fast bevarar längden på ett ljud så används FFT.
robc Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Cool edit 96, gratis o bra !! http://www.threechords.com/hammerhead/cool_edit_96.shtml robc **************** tyck gärna till om mitt senaste alster https://www.studio.se/index.php?showtopic=9232
speed-focus Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Vad är FFT-analys? 🙂 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. transformation.
ViktorDenStore Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😆 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. Men hursomhelst så är det ett matematiskt sätt att analysera ljud för att sedan kunna förändra det. När du t ex ändrar pitch fast bevarar längden på ett ljud så används FFT. Okej 😛 Man lär sig nåt nytt varje dag 😆
herwhisper Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😛 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. Men hursomhelst så är det ett matematiskt sätt att analysera ljud för att sedan kunna förändra det. När du t ex ändrar pitch fast bevarar längden på ett ljud så används FFT. Vad använder man det till när man mastrar?
VacUm Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😱 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. Men hursomhelst så är det ett matematiskt sätt att analysera ljud för att sedan kunna förändra det. När du t ex ändrar pitch fast bevarar längden på ett ljud så används FFT. Vad använder man det till när man mastrar? Kan väl hända att man vill mecka med nåt parti efter nermixning.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.