noise Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 finns det några bra enkla ljudpogram för att mastra in musik från en analog bandareo mixer? nu kör jag med ett gammalt pogram som heter "saw plus". det funkar iof ok, men det kanske finns något bättre. jag vill helst inte ha något pogram med onödigt mycket funktioner, bara som en digital master bandare och gratis förstås 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
saverman Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 WaveLab är enkelt om man frågar mig man kan även gör mer avancerade saker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
P3t3r Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 Wavepad är gratis... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 Wavelab är ju varken "enkelt" eller gratis - men väldigt bra... 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
saverman Posted March 4, 2005 Share Posted March 4, 2005 Wavelab är ju varken "enkelt" eller gratis - men väldigt bra... 😎 Jag som skumläser.... 🙁🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
noise Posted March 5, 2005 Author Share Posted March 5, 2005 (edited) räcker 16bitars ljud? eller ska man ha 32? och hur hög sample rate behöver man ha? jag brukar köra 48000. Edited March 5, 2005 by noise Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diwic Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 audacity Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Levin Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Kreatives KRISTAL kör jag med Link to comment Share on other sites More sharing options...
ViktorDenStore Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😎 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. Men hursomhelst så är det ett matematiskt sätt att analysera ljud för att sedan kunna förändra det. När du t ex ändrar pitch fast bevarar längden på ett ljud så används FFT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robc Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Cool edit 96, gratis o bra !! http://www.threechords.com/hammerhead/cool_edit_96.shtml robc **************** tyck gärna till om mitt senaste alster https://www.studio.se/index.php?showtopic=9232 Link to comment Share on other sites More sharing options...
speed-focus Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Vad är FFT-analys? 🙂 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. transformation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ViktorDenStore Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😆 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. Men hursomhelst så är det ett matematiskt sätt att analysera ljud för att sedan kunna förändra det. När du t ex ändrar pitch fast bevarar längden på ett ljud så används FFT. Okej 😛 Man lär sig nåt nytt varje dag 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😛 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. Men hursomhelst så är det ett matematiskt sätt att analysera ljud för att sedan kunna förändra det. När du t ex ändrar pitch fast bevarar längden på ett ljud så används FFT. Vad använder man det till när man mastrar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Jag tycker inte att man ska begränsa sig till 16-bit, utan hellre gå upp till 24-bit eller 32-bit FP. Detta gäller i ännu högre grad om du kommer att vilja bearbeta på något sätt. Annat än 44.1kHz är däremot meningslöst om du kommer att ha CD som slutmedia. Det beror ju på vad man ska göra med ljudet. Ska det genom en FFT-analys så kan det göra underverk att ha det i 96kHz från början. Vad är FFT-analys? 😱 Fast Fourier .. T'et minns jag faktiskt inte vad det står för.. Men hursomhelst så är det ett matematiskt sätt att analysera ljud för att sedan kunna förändra det. När du t ex ändrar pitch fast bevarar längden på ett ljud så används FFT. Vad använder man det till när man mastrar? Kan väl hända att man vill mecka med nåt parti efter nermixning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now