Jump to content
Annons

cubase mixdown


norvyw

Recommended Posts

har ett litet problem när jag exporterar färdiga låten till waw. ex om jag har lagt en röst på vänster pan så kommer den till höger istället. någon som vet hur jag gör?

och en annan fråga ska man ha 24 eller 16 bit när jag exporterar? märker att det är stor skillnad i storleken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som att du har kopplat några högtalare fel när du lyssnar. Är det samma problem om du lyssnar på den färdiga mixen i hörlurar?

16 bit 44,4 kHz är standardformatet vid färdig mix. Ska du fortsätta behandlingen, tex mastra, så ska du behålla så hög upplösning som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej jag får rätt ljud när jag gör pan till vänster ex. men det är bara när jag exporterar.

men hur gör man mastring? för jag kan välja det? men aldrig gjort det.

nej jag får rätt ljud när jag gör pan till vänster ex. men det är bara när jag exporterar.

men hur gör man mastring? för jag kan välja det? men aldrig gjort det.

Du har en del att läsa på pojk. Googla på det, ta en dag eller 2 och snöa in dig på begreppen och processen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en del att läsa på pojk. Googla på det, ta en dag eller 2 och snöa in dig på begreppen och processen 🙂

det jag menar är att när jag öppnar cubase så kan jag välja mastering. så öppnas den. men vet inte hur jag går till väga så att säga.
Link to comment
Dela på andra sajter

det jag menar är att när jag öppnar cubase så kan jag välja mastering. så öppnas den. men vet inte hur jag går till väga så att säga.

Strunta helt i begreppet mastering och koncentrera dig på mixning i första hand.

När du har lärt dig göra "perfekta" mixar av dina låtar, så gör du små justeringar för att se till att det blir en rimligt enhetlig ljudbild och upplevd ljudnivå på de låtar som ska finnas på samma album. Det är det som kallas mastering - men egentligen kan du inte göra en komplett mastering i Cubase, eftersom det också innefattar att bestämma låtordning och göra PQ-kodning så att man kan få ut en audio-CD i slutänden. Sådant gör man i Wavelab istället. Ska man däremot "mastra" enskilda låtar var för sig, så är skillnaden mellan mixning och mastering hårfin (eller rentav obefintlig...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Strunta helt i begreppet mastering och koncentrera dig på mixning i första hand.

När du har lärt dig göra "perfekta" mixar av dina låtar, så gör du små justeringar för att se till att det blir en rimligt enhetlig ljudbild och upplevd ljudnivå på de låtar som ska finnas på samma album. Det är det som kallas mastering - men egentligen kan du inte göra en komplett mastering i Cubase, eftersom det också innefattar att bestämma låtordning och göra PQ-kodning så att man kan få ut en audio-CD i slutänden. Sådant gör man i Wavelab istället. Ska man däremot "mastra" enskilda låtar var för sig, så är skillnaden mellan mixning och mastering hårfin (eller rentav obefintlig...).

vet du nån sida eller nåt där man kan lära sig mer om mixning. kollat lite på youtube men inte hittat nån direkt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...