Capten Nemo Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Hej allah! E d någon som har grym koll på vilka instrumentoch effekter grapparna i Neptunes använder för att fixa sitt sound. Ta t.ex. låten I'mDaShit -hur har d fixat gitarrljudet -vad är d för synt som spelar de snälla fina syntslingorna och vilken e den feta sågliknande synten i refrängen Sen undrar jag om låten (Britney's) I'm a slave (4U) -vad är det för ljud d har där, är det gitarr eller synt..låter mer som gitarr i bakgrunden med olika andra syntpålägg E d någon som sagt som har någon aning skulle d vara grymt att dela med er..om ni vet vilken slags trummaskin de använder skulle d oxå vara coolt. tja-ba-ta! /Nemo 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rawbert Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 microkorgen används flitigt: http://www.korg.co.uk/products/pro_keyboar...k_microkorg.asp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 (edited) Tror att Neptunes kör mycke Live trummor kombinerat med Samplingar .. Edited March 3, 2005 by Piccazzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rawbert Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 De har använt Ensoniq ASR-10 till trummor men också Korg Triton "Light Your Ass On Fire" trummorna är en preset från Triton Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capten Nemo Posted March 3, 2005 Author Share Posted March 3, 2005 Tack för alla tips! Vad tror ni om låten I'm lovin it, det är väl en gitarr med i kompet men hur har de fixat det ljudet..och hur fixar d basjludet..låter inte riktigt som min elbas i alla fall. japp 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Keys Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Det är väl "jappsen" i neptunes som står för det mesta rattandet och pillandet av ljuden har jag förstått........och, som sagt, det är nog en hel del pillande på kompressorer och EQ's och säkert kombinationer av basljud sammansvetsade till ett......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasekman Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Finns det nån japps i neptunes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Keys Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Ja, det finns det.... http://www.mpoweryouth.org/images/artists/neptunes.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasekman Posted March 3, 2005 Share Posted March 3, 2005 Ja, det finns det.... My mistake....hade bestämt för mig att det var de två andra killarna i NERD som utgjorde Neptunes....men nu vet jag bättre. Tack 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ardic Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 E inte missy E med i Neptunes åxå?? Har för mig det är ett produktionsbolag ele dyl? 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefanjonsson Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Neptunes är Pharrell Williams och Chad Hugo. Chad Hugos föräldrar är från Filippinerna. Vill man ha Neptunes klassiska trumljud så rekommenderar jag www.modernbeats.com. Deras samplingsbibliotek har gått sjukt varma i nästan alla amerikanska hiphop-produktioner de senaste åren. Jag har samplingarna själv och det är verkligen ett snabbt sätt att omedelbart få till "rätt" sound som gäller i de där kretsarna. Naturligtvis är det också ett bra sätt att själv låta helt okreativ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Neptunes är Pharrell Williams och Chad Hugo. Chad Hugos föräldrar är från Filippinerna. Vill man ha Neptunes klassiska trumljud så rekommenderar jag www.modernbeats.com. Deras samplingsbibliotek har gått sjukt varma i nästan alla amerikanska hiphop-produktioner de senaste åren. Jag har samplingarna själv och det är verkligen ett snabbt sätt att omedelbart få till "rätt" sound som gäller i de där kretsarna. Naturligtvis är det också ett bra sätt att själv låta helt okreativ. Är inte de flesta producenter som använder trummaskiner "okreativa" isåfall? Vill inte räkna antalet låtar som gjorts med virvlar från HR-16 eller hihats från TR-909... Jag skulle också rekommendera Modern Beats samt ett packe RnB-samplingscds från e-Lab och Best Service. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts