Jump to content
Annons

5", 6" eller 8" baselement på monitorer?


Chrisgitarr

Recommended Posts

Hej.

Sitter och spanar efter nya monitorer till min studio, så tips tages mycket tacksamt emot.

Min studio är inte speciellt stor (20 kvm) så jag funderar på vilken storlek det ska vara på mina montorer.

Jag spelar rock/hårdrock/metal. 5", 6" eller 8" är frågan. Cirka 2000-3000 tänker jag lägga på ett beggade.

Tack!

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Sitter och spanar efter nya monitorer till min studio, så tips tages mycket tacksamt emot.

Min studio är inte speciellt stor (20 kvm) så jag funderar på vilken storlek det ska vara på mina montorer.

Jag spelar rock/hårdrock/metal. 5", 6" eller 8" är frågan. Cirka 2000-3000 tänker jag lägga på ett beggade.

Tack!

/C

Vilka är rummets mått och hur ser din setup ut vad det gäller sweetspot? Sitter du för nära stora monitorer hinner inte ljudet falla samman (mellanregister / diskant). På samma sätt så tar rumsklangen över om du sitter för långt ifrån små närfältsmonitorer.

8" känns väldigt stort för ett rum på 20 m2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är rummets mått och hur ser din setup ut vad det gäller sweetspot? Sitter du för nära stora monitorer hinner inte ljudet falla samman (mellanregister / diskant). På samma sätt så tar rumsklangen över om du sitter för långt ifrån små närfältsmonitorer.

8" känns väldigt stort för ett rum på 20 m2.

Ja, jag har funderat på om inte ett par monitorer med ett 8" element är lite i största laget. Vilka skulle du rekommendera med ett 5" eller 6" tums element??
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du då?

ex: HS80 M har angiven frekvensgång

42 - 20000 Hz

hs50 M har

55 - 20000 Hz

båda har våglängder som ligger under över rummets om vi utgår från att det är 4*5m (ger 86 resp 68Hz)

frågan är hur du tänker när rena storleken på membranet å inte frekvensåtergivningen är det som får dig att dissa - det är ett grovt förenklat påstående att göra den direktkopplingen

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller finns det andra som låter bättre i den prisklassen??

du får kolla närmare å jämföra specen samt försöka testlyssna

kanske http://www.thomann.de/se/fostex_pm2_mkii.htm

eller http://www.thomann.de/se/mackie_mr8_mkii.htm (är ju inte hr-serien....)

eller http://www.thomann.de/se/rcf_ayra_eight.htm

eller http://www.thomann.de/se/event_20_20_bas_v3_b_stock.htm kan va alternativ

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man satsa på ett par Yamaha HS80M?? Eller finns det andra som låter bättre i den prisklassen??

HS80 är riktigt bra monitorer i prisklassen. KRK Rokit 8" ska du kanske också lyssna på.

Om man inte har ett bra avvägt rum i frekvens så behöver man inte enligt mig lägga ner mera pengar på monitorerna. Ett bra komplement är ett par bra studiolurar i en en prislapp runt 4000:-

Så du kan referenslyssna utan att rummer spökar till det i frekvenserna.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

ex: HS80 M har angiven frekvensgång

42 - 20000 Hz

hs50 M har

55 - 20000 Hz

båda har våglängder som ligger under över rummets om vi utgår från att det är 4*5m (ger 86 resp 68Hz)

frågan är hur du tänker när rena storleken på membranet å inte frekvensåtergivningen är det som får dig att dissa - det är ett grovt förenklat påstående att göra den direktkopplingen

Jo, jag tänker så här (och antar att inga genomgripande akustiska åtgärder då är gjorda).

Ju större monitorer (avstånd mellan elementen i monitorbaffeln) desto större avstånd behövs mellan sweetspot och monitor för att få en bra återgivning i fas. Detta betyder i sin tur att monitorerna tvingas längre ut mot sidoväggarna och vi bygger då upp ett starka ljudtryck där.

Vet inte hur du kom fram till dessa noder men det är inte bara rumsnoder vi behöver ta hänsyn till utan även efterklangstiden för basregistret som är intressant. Jag tycker det är lättare att få till ett tajtare mellanregister i mindre närfältare vs. midfältare, speciellt om kontrollrummet inte är akustikreglerat. Seciellt som det är metal som TS i huvudsak ska jobba med.

Höga ljudnivåer med rikt basinnehåll i ett akustiskt oreglerat rum är en kombo som är svår att få till bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag tänker så här (och antar att inga genomgripande akustiska åtgärder då är gjorda).

Ju större monitorer (avstånd mellan elementen i monitorbaffeln) desto större avstånd behövs mellan sweetspot och monitor för att få en bra återgivning i fas. Detta betyder i sin tur att monitorerna tvingas längre ut mot sidoväggarna och vi bygger då upp ett starka ljudtryck där.

Vet inte hur du kom fram till dessa noder men det är inte bara rumsnoder vi behöver ta hänsyn till utan även efterklangstiden för basregistret som är intressant. Jag tycker det är lättare att få till ett tajtare mellanregister i mindre närfältare vs. midfältare, speciellt om kontrollrummet inte är akustikreglerat. Seciellt som det är metal som TS i huvudsak ska jobba med.

Höga ljudnivåer med rikt basinnehåll i ett akustiskt oreglerat rum är en kombo som är svår att få till bra.

Vilka skulle du rekommendera?
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka skulle du rekommendera?

Jag vet inte, har inte jobbat med vare sig HS 50 eller HS 80. Viktigast är att du trivs med dina monitorer i det rum du ska jobba i och att komma i håg att rummets respons är en stor del av ljudintrycket. Har du betongväggar skulle jag absolut satsa på mindre närfältare och använda hörlurar som komplement.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga som dyk upp i huvudet var hur nära ska man sitta monitorerna.

Jag kommer att sitta på ett avstånd kring 1,5 meter. Rent spontant känns det lite i högsta laget att ha en 8" tummare så nära. Ett par Krk Rokit 6:or kanske skulle kunna vara ett par ok instegsmonitorer.

Någon som vill sälja ett par till mig kanske??

Ha det guld alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höga ljudnivåer med rikt basinnehåll i ett akustiskt oreglerat rum är en kombo som är svår att få till bra.

så "basinnehåll" är enl dig frekvenser under 55Hz eller?

hur stor skillnad är det i cm mellan membranen på hs80 kontra hs50 å hur mycket ökar nödvändigt avstånd menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga som dyk upp i huvudet var hur nära ska man sitta monitorerna.

Jag kommer att sitta på ett avstånd kring 1,5 meter. Rent spontant känns det lite i högsta laget att ha en 8" tummare så nära. Ett par Krk Rokit 6:or kanske skulle kunna vara ett par ok instegsmonitorer.

Någon som vill sälja ett par till mig kanske??

Ha det guld alla.

Med närfältare så ska du liksom midfield och mains, sitta i en liksidig triangel.

120 - 150 cm verkar vettigt avstånd för det flesta.

Att köra så stort som åttor i närfält kommer bara bli knasigt för dig.

Rent uppställningsmässigt, en ren mardröm!!!

8" lådor blir per automatik väldigt stora lådor och med önskan om att ha diskanten rakt in i respektive öra så förstår du snart varför väldigt många till och med har lagt sina monitorer på sidan!!! HUUUUUUGA!!!!

Att ens ställa en monitor på en platt bordsyta inser ju vem som helst hur illa det blir med reflexer.

Bra om dom kan stå på någon form av rack eller avsats från bordsytan.

Därför, är inte en åtta lämplig för närfält.....

...så till vida du inte handlar apdyrt och dom medvetet är gjorda för att ligga ned!!!

Bättre då att komplettera med en sub alt. hörlurar för den lägsta basen. Precis som du redan är inne på.

Ju mindre, dock väljudande..., desto bättre för närfältslyssning.

Piiiz!

/Tha' Cruncha'

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...