Jump to content
Annons

Musik theori


Teme

Recommended Posts

Hej

Har länge funderat på en sak.

Jag har läst en i jäkla massa böcker och på en massa hemsidor men jag hittar inte svaret.

Har frågat några kompisar men de kan inte häller ge något klart svar.

Hade varigt glad om någon kunde besvara den åt mig.

Here we go:

Vissa ackord passar ju till vissa mellodier och vise versa.

Om jag hittar på en melodi och vill komma på vilket ackord jag ska spela så lyssnar jag mig helt enkelt till det.

Frågan: Kan man/hur kan man se det på tonerna; alltså vilket ackord som ska spelas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Du kan absolut använda tonerna i din melodi till att avgöra vilka ackord som passar!

Om du tänker dig att din melodi börjar med tonen G. Då kan man tänka att tonen G ska finnas med i det ackord du börjar låten med. Kanske blir det då ett C-durackord, eller ett E-mollackord, eller faktiskt ett G-durackord. Sen beror det på vilken nästa ton och efterföljande toner är. Om dina första toner är G-C-E-C så är det nog ett C-durackord du är ute efter. Om sedan nästa ton är ett B så kanske du vill byta till ett ackord som innehåller B, såsom G-durackordet eller E-mollackordet.

I andra fall kanske du vill prova ett helt annat ackord för att överraska lyssnaren ...

Processen att "välja" ackord behöver man dock inte göra så teoretisk för sig. Men det kan vara till hjälp ibland att tänka på de toner man använder.

Redigerat av OliverLindman
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vet skalan/skalorna melodin går i kan du lätt harmonisera dem för att få fram de diatoniska ackorden.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ungefär så jag har komponerat alla mina låtar! Jag brukar i stort sett alltid utgå från en melodi och sedan fundera över vilka ackord som passar till den. Det blir en hel del trial and error, men det får man räkna med. Ofta fungerar det om man tänker på melodin som kvinten i ett ackord, ex.vis om tonen som spelas är ett E kan ett A eller Am (beroende på tonart) passa.

Ett annat sätt att tänka är om det finns något ackord som innehåller tonerna som spelas. Ex.vis, om tonerna som spelas är C och Bb kan ett C7 eller Cm7 (också beroende på tonart) funka, eftersom det ackordet innehåller både tonerna C och Bb.

En grej som också är värd att tänka på är var ackordbytena ska vara. Jag brukar tänka att jag växlar ackord där jag vill att lyssnaren ska känna att "här var det något som hände".

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ackordet innehåller meloditonen funkar det naturligtvis. Å andra sidan kan man låta melodin bryta mot ackordet för att skapa spänning.

Att balansera spänning och avspänning finns inga regler för utan det får man nog lyssna sig fram till.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo-det finns regler , vilka toner som upplöses i vilka och hur t ex altererade skalor ( tex Super-Lokrisk) eller en alterade ackord ( 7b5b9) fungerar,.Inom blues höjjer man dock 9:an istället. Detta för att skapa spänning i musiken där elementet dominant eller subdominant vill lösas i den stabila tonikan. Att spela Super-Lokrisk skala eller sidesteppin över ett vanligt dominant 7 ökar spänningen än mer. Så här fungerar tonerna i en vanlig C dur skala t ex.

stable-to-unstable-tones.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...