Jump to content
Annons

digitalt trumset utan modul?


rockdemon

Recommended Posts

Kan man köpa digitalt trumset utan ljudmodulen? eller behövs den? Kollar man ett trumset för typ 35 papp så kostar dess ljudmodul separat 15 papp eller mer, så då borde man väl kunna köpa ett sånt set utan modul för 20 papp? Eller är modulen viktig? har inte fattat vad mer den gör än ljuden. Ljuden kör jag ju ändå via Superior drummer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis. År 2012 och varken Yamaha eller Roland har modulljud som är ens i närheten av de samplingsbibliotek som finns på marknaden idag. Det är därför det går så bra för dessa (Toontrack, XLN, Steve Slate, Sonic Reality, NI etc.). Svaret på din fråga är självklart ja, men tror det innebär att du får köpa delarna lösa i stället. Inget smärre problem dock. Det är ett rack och pads/cymbaler samt kablage i stort sett. Såhär i efterhand kan jag tycka att mitt DTX var lite väl saftigt, även om det var mitt livs bästa inköp hittills, men i realiteten ser jag bara modulen som ett stort MIDI-interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnts, en modul behövs ju för att samla ihop och skicka iväg midi-signalerna men för det behövs ju inga monsterprylar.

Själv skaffade jag idag en Yamaha DD-65 med midi-funktioner, 1800 spänn för en trumpluggskontroller 😄 Spelkänslan är väl sådär men bra mycket roligare än en MPC eller liknande knappsats-instrument. Midin kan du ju redigera i efterhand ändå, om du vill pilla velocity eller kvantisera nåt.

389247_10150959947235482_582240481_12312385_1941054983_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnts, en modul behövs ju för att samla ihop och skicka iväg midi-signalerna men för det behövs ju inga monsterprylar.

Själv skaffade jag idag en Yamaha DD-65 med midi-funktioner, 1800 spänn för en trumpluggskontroller 😄 Spelkänslan är väl sådär men bra mycket roligare än en MPC eller liknande knappsats-instrument. Midin kan du ju redigera i efterhand ändå, om du vill pilla velocity eller kvantisera nåt.

389247_10150959947235482_582240481_12312385_1941054983_n.jpg

Får man med fotpedal/pedaler också? Så att man kan köra dubbel-kaggat och öppna/stänga hihat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man med fotpedal/pedaler också? Så att man kan köra dubbel-kaggat och öppna/stänga hihat?

Ja och nej 😛 "Pedalerna" som medföljer är snarare knappar än pedaler, och relativt svårspelade. Med det sagt så kan den fortfarande ta in information om öppen/stängd hi-hat samt velocity för HH och kagge. Så med tillköpta pedaler (landar väl runt tusenlappen om man köper det billigaste) blir spelupplevelsen i fötterna långt mycket bättre. Yamahas billigaste el-kagge för runt 500 eller nåt ska vara stor nog för dubbelpedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

passar också på att låna denna tråd 😄 :

har ju rockband trummor till ps3 som har usb kontakt, kan man koppla dom till datorn för att spela in midi och använda ezdrummer eller liknande? om det finns nått program eller annat som gör detta möjligt? tänkte mest göra fills eller grejer som inte finns i ezdrummer

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare använder sina Guitarhero trummor som har midi ut till att trigga addictive drums. Funkar förvånansvärt bra, till och med velocitykänsliga plattor. Helt otroligt att det funkar med tanke på att han gav 300 spänn för grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ojojoj, fan va cooolt. måste köpa mig ett beggat guitar hero bundle! Är så satans less på att sitta o klicka ihop mina trumspår, spyr snart på gm drum map:p

men, har guitar hero trummorna till xbox också usb kontakt?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...