cornado Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 Hej Jag har väldigt svårt för att förstå vad som menas med att " man ska se till att basen INTE krockar med kicken" ? Det vore jätte snällt om någon kunde förklara detta för mig . Tack
Jon Rinneby Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 (redigerat) Bas och baskagge är båda fulla av låga frekvenser, där ligger mycket av deras energi. Med anledning av detta är det vanligt att de bråkar om utrymmet. Detta råder du bot på med hjälp av eq och ett bra arrengemang. mvh Jon Redigerat 8 maj 2012 av Yllet
persuader (oregistrerad) Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 Vet inte vilket inspelningsprogram du använder men du kan testa om du har något inspelat så se till att få lyssning på bara kagge och bas tillsammans. Välj sedan ett EQ med lite presets i. Då lär du kunna hitta olika inställningar specefikt för bas och baskagge. Prova dig fram. Tanken är väl att man skall lägga kagge och bas på lite olika frekvenser så att de inte ligger på samma och därmed tar ut varandra. Finns säkert andra här som kan förklara detta bättre
cornado Postat 8 maj 2012 Trådstartare Postat 8 maj 2012 Bas och baskagge är båda fulla av låga frekvenser, där ligger mycket av deras energi. Med anledning av detta är det vanligt att de bråkar om utrymmet. Detta råder du bot på med hjälp av eq och ett bra arrengemang. mvh Jon Tack jon för hjälpen
cornado Postat 8 maj 2012 Trådstartare Postat 8 maj 2012 Vet inte vilket inspelningsprogram du använder men du kan testa om du har något inspelat så se till att få lyssning på bara kagge och bas tillsammans. Välj sedan ett EQ med lite presets i. Då lär du kunna hitta olika inställningar specefikt för bas och baskagge. Prova dig fram. Tanken är väl att man skall lägga kagge och bas på lite olika frekvenser så att de inte ligger på samma och därmed tar ut varandra. Finns säkert andra här som kan förklara detta bättre jag använder logic. Måste säga att det du sa om att jag ska testa olika presets var jävligt bra ide. tack för hjälpen
Casperfren Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 Jing och jang. Höj baskaggen vid tex 100 hz sänk basen vid 100 hz sänk baskaggen vid tex 70 hz höj basen vid 70 hz Mvh 1
pressrec Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 En annan lite mer avancerad teknik man brukar använda är sk sidechain komprimering. Går enkelt förklarat ut på att man med hjälp av en kompressor som aktiveras av bastrumman (om det är den man vill få fram vilket det oftast är) ser till att skapa lite utrymme för bastrumman. Man låter kompressorn sänka basen några decibel just när bastrumman spelar och på så sätt skapar lite utrymme för just bastrumman. Blev kanske lite rörigt förklarat men det finns flera bra trådar här på forumet och diverse tutorials på tuben som förklarar hur det går till.
desvaenger Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 (redigerat) Jing och jang. Höj baskaggen vid tex 100 hz sänk basen vid 100 hz sänk baskaggen vid tex 70 hz höj basen vid 70 hz Mvh Detta är en bra pedagogisk förklaring. Detta är vad det handlar om. Principen. Sedan kan man även hindra krockar tidsmässigt. Det vill säga att förhindra att kick och bas spelar samtidigt, antingen genom arr eller med exempelvis sidechain-komprimering. I slutändan handlar det om att man inte vill att för mycket energi ska ansamlas vid specifika frekvenser vid en given tidpunkt (rättare sagt flera givna). Redigerat 8 maj 2012 av desvaenger
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.