princesscake Postat 5 maj 2012 Anmäl Dela Postat 5 maj 2012 Satt ikväll och funderade på om man med hjälp av destruktiv interferens skulle kunna maska bort trum-spåret från en ljudfil om man även har trummorna separat i en annan ljudfil. Jag är inte ens lekman i ämnet men anar att det finns en del fallgropar så det vore underhållande och se vad folk som är lite insatt i ljudteori har att säga 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Om du fasvänder det ena spåret jämfört med det andra så kan de i teroin släcka ut varandra. Problemet i en komplett audiofil är väl att du har annan information som ligger delvis i samma frekvensområden som trummorna. Då kommer du att släcka ut den informationen också. Om du redan har fasproblematik med utsläckning och/eller konstruktiv förstärkning blir nog slutresultatte än mer oförutsägbart. Problemet i sammanhnget är väl att du måste spela upp filerna i exakt synkronicitet och spela in resultatet för att fenomenet rent fysisk skall kunna äga rum. Bara det inspelningstekniska i sammanhanget borde vara en smula krångligt... Det här blev bara ett omständigt sätt för mig att säga "jag vet inte". Tyvärr. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Precis som AnthonyS är jag inte alls säker men jag gör ett inlägg ändå ... Teoretiskt: Om systemet är linjärt borde det vara möjligt. (det ar ett tag sen jag läste signalteori o så jäkla bra på det var jag inte heller .. 😉 ) Det vill säga signal A är dina trummor och signal B är övriga ljud. A+B=C som är låten vilket betyder att du kan få ut B genom C-A=B. Spelar ingen roll om det finns "gemensamma" frekvenser i detta fall, det funkar ändå. Teoretiskt, men Praktiskt: För att det skall funka så måste du veta med vilken styrka (volym) som trummorna mixades in med i förhållande till övriga eller totala mixen. Sen att summeringen skedde på samma sätt som du har tänkt att subtrahera. Sen att inte mixen (totalsignalen) eller trummorna (delsignalen) har ändrats sen inmixningen skedde. (Och som Anthony sa, det måste vara synkroniserat.) Och med tanke på att det automatiseras, läggs på eq, filter, effekter, kompressorer med mera i själva mixen kan det bli väldigt svårt. Men testa kan man alltid göra! Jag vet att det finns(fanns?) signalteori-folk här, får se om nån av dom kanske hittar tråden och har tid att göra något inlägg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Intressant fråga av TS och många bra svar Cborg. Har själv aldrig provat på trummor men rent teoretiskt borde det inte gå utan att övrigt material blir påverkat. Övriga instrument som innehåller samma frekvenser som det inverterade trumspåret kommer även de att släckas ut. Så borde det väl bli, eller gör jag en tankevurpa här måntro..? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 (redigerat) Intressant fråga av TS och många bra svar Cborg. Har själv aldrig provat på trummor men rent teoretiskt borde det inte gå utan att övrigt material blir påverkat. Övriga instrument som innehåller samma frekvenser som det inverterade trumspåret kommer även de att släckas ut. Så borde det väl bli, eller gör jag en tankevurpa här måntro..? Nej det borde rimligtvis bli så. All information inom varje frekvensrymd borde vara summerad i varje enskild tidsenhet, oavsett vad ljudet kommer ifrån. Eller menar du Cborg att då A+B=C och man kan få ut B genom C-A splar det ingen roll om flera instrument bråkar inom samma frekvens eftersom de, förutsatt att de ligger i fas, genom konstruktiv addering förstärkt varandra, så att partiell utsläckning genom att dra bort A från C bara skulle leda till att de frekvenser i B som också finns i C minskar i amplitud motsvarande vad som adderats, och således finns kvar - minskade i amplitud men ej totalt destruerade genom utsläckning? Det låter kanske rimligt. Redigerat 6 maj 2012 av AnthonyS Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Nej det borde rimligtvis bli så. All information inom varje frekvensrymd borde vara summerad i varje enskild tidsenhet, oavsett vad ljudet kommer ifrån. Ja, visst borde det bli så. Däremot vill jag minnas att jag frilagt en centrerad monosignal på detta sätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Ja, visst borde det bli så. Däremot vill jag minnas att jag frilagt en centrerad monosignal på detta sätt. Aha. Kanske avvek den aldrig så lite i tid? Eller på något annat vis. Eller kan man släcka ut panoreringar på motsvarande vis? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Eller menar du Cborg att då A+B=C och man kan få ut B genom C-A splar det ingen roll om flera instrument bråkar inom samma frekvens eftersom de, förutsatt att de ligger i fas, genom konstruktiv addering förstärkt varandra, så att partiell utsläckning genom att dra bort A från C bara skulle leda till att de frekvenser i B som också finns i C minskar i amplitud motsvarande vad som adderats, och således finns kvar - minskade i amplitud men ej totalt destruerade genom utsläckning? Japp, det är så jag menar att resultatet blir. Likadant med fasen. Det spelar ingen roll om de ligger i fas eller inte. Bara att de är summerade i ett linjärt system (tänk vektor). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Lägger till ett tankeexempel som kanske hjälper något: Låt säga att vi har tre spår: A med trummor B med resten -A med trummorna fasvända 180 grader Spelar vi A och B har vi mixen. Om vi spelar A och -A så har vi en total utsläckning, tyst. Lägger vi därefter på B är det bara B som hörs. Så i vilken ordning vi sätter igång de olika spåren spelar ingen roll om systemet är linjärt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Kort sagt: Även om det går att göra så som du tänkt så kommer resultatet inte att låta som du hoppats på (resultatet kommer troligtvis att låta ganska "grovhugget"), och kommer högst troligen inte att hålla för en seriös produktion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 (redigerat) Japp, det är så jag menar att resultatet blir. Likadant med fasen. Det spelar ingen roll om de ligger i fas eller inte. Bara att de är summerade i ett linjärt system (tänk vektor). Ah, ok. Då är jag med. Trodde fasen var en springande punkt. Redigerat 6 maj 2012 av AnthonyS Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cborg Postat 6 maj 2012 Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Ah, ok. Då är jag med. Trodde fasen var en springande punkt. Jo, ibland blir den ju avgörande. Bifogar en liten excelkalkyl jag gjort som man kan leka lite med för att kolla hur stor minskning eller ökning det blir beroende på skillnad i fas och ljudstyrka. BorgFasCalc.zip Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
princesscake Postat 6 maj 2012 Trådstartare Anmäl Dela Postat 6 maj 2012 Tack för alla svar, kul att ämnet intrersserar så många 😄, jag tänkte kanske ändå ge mig på och testa det hela, men hur går man lämpligast till väga? Skulle det räcka med att köra spåret med hela låten parallellt i med det fasvända trumspåret en daw och göra en mix-export? Eller blir det mer sofistikerat än så, som AnthonyS tidigt nämner? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.