Jump to content
Annons

Basproblem


Hellpig

Recommended Posts

Jag vet inte om det är något som jag inte känner till eller om det är ett fel (som jag för all del inte heller känner till i så fall) men... så här är det;

Har köpt en PodXT och spelat in i lite i Cubase - XT:n har ju direktinspelningskapacitet om man säger så. Så här långt har jag spelat in trummaskin och gitarr via XT:n. Skulle lägga på bas igår, eftersom jag äntligen kommit mig för att köpa strängar till min gamla bas... Rattar in ett juste basljud på XT:n (som är en gitarreffekt, jag vet) och spelar in. Lyssnar. Basen låter sk_t! Tappar dynamik, låter helt svagt och går knappt att urskilja.

Finns det någon som har någon förklaring till varför det blir så här? När man spelar så låter det helt ok men lyssnar man på inspelningen så är det inte samma ljud. Som sagt så vet jag att XT:n är en gitarreffekt men det fungerar ju ypperligt med en trummaskin?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag vet inte om det är något som jag inte känner till eller om det är ett fel (som jag för all del inte heller känner till i så fall) men... så här är det;

Har köpt en PodXT och spelat in i lite i Cubase - XT:n har ju direktinspelningskapacitet om man säger så. Så här långt har jag spelat in trummaskin och gitarr via XT:n. Skulle lägga på bas igår, eftersom jag äntligen kommit mig för att köpa strängar till min gamla bas... Rattar in ett juste basljud på XT:n (som är en gitarreffekt, jag vet) och spelar in. Lyssnar. Basen låter sk_t! Tappar dynamik, låter helt svagt och går knappt att urskilja.

Finns det någon som har någon förklaring till varför det blir så här? När man spelar så låter det helt ok men lyssnar man på inspelningen så är det inte samma ljud. Som sagt så vet jag att XT:n är en gitarreffekt men det fungerar ju ypperligt med en trummaskin?

Tacksam för svar!

Hej

Eftersom du har redan spelat in gurra o trum genom Poden så

både du ha samma signal med basen??

Kan det inte vara något med basen??

Testa köra den rent in en gång (Förbi XT) och lyssna om den låter smaskigt och bra ljud bild... Det kan ju hända att du har glapp i basen ???

/Danson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Testa och komprimera basen stenhårt... och gå på EQn... utan komprimering så är det lätt att man skruvar bort vissa frekvenser... jag har jobbat som faan med basljudet... jag har fått bäst på följande sätt...

Först ligger en DBX 163x (hård komprimering) in i en sansamp Bass driver... slutligen landar den i en UA-LA610 där den får en liten Limitering till... I cubase så får den slutligen en L2 (tror jag den heter) Maximizer... detta kallar jag stenhård komprimering...

Själv är jag ingen duktig basist så därför så gör jag så här... hade en kunnig bassist i studion för några veckor sedan... då behövde jag inte lika mycket komprimering... det satt liksom i fingrarna... det blev inte grötigt alls...

om du inte lyckas med ovanståend så kan du kan också prova att dubba med nått snärtigt basljud som gör att anslaget blir något mer framträdande... Mixa in det så att man bara får med en lätt attack...

/per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...