Jump to content
Annons

Medlyssning utan mixer

Recommended Posts

Guest TurnThemShitsUp
Posted

Hej!

Jag tänkte sälja min mixer och köra mixerlöst. Grejen är bara att det blir lite problem med medlyssningen för den som sjunger i mikrofonen. Då får man göra det via ljudkortet. Och då blir det ju lite latency...märker man av det? Vart går gränsen? 5 ms? Jag kan nog få ned den till runt 3-4.

Annons
Posted

Det hemska är att man vänjer sig vid lite latency. Jag tror min buffer står på 256 samples (vet inte exakt hur många ms det är) och när jag provade första gången att lyssna via ljudkortet tyckte jag det var skitjobbigt. Efter nån timme hade jag inte en tanke på latencyn.

Posted

Så länge du har max 10 ms latency så tror inte jag att det är någon fara...

Men koppla ur mixerbordet och testa i några veckor innan du gör dig av med mixerbordet så märker du om det fungerar.

Posted

Många ljudkort har numera en egen mixer, där man kan routa signalen på olika sätt i princip helt utan latency - om man står ut med att vara utan plugineffekter, förstås...

Själv brukar jag annars ligga på 6ms normalt - och till sång och de flesta instrument brukar det fungera bra (inom rimliga gränser anpassar man automatiskt spelsättet). Ska man däremot spela in trummor genom klaviaturen, så ställer jag gärna in lägre latency.