Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan,

Igår var det dags för en skärmuppgradering här i hemmastudion. Jag har tidigare suttit på en 19" skärm från 40-talet så tog och köpte en Philips 27" som nu pryder bordet.

Nu till problemet:

Direkt efter att jag kopplade i skärmen och startade datorn så slutade Cubase hitta mitt ljudkort. Jag får felmeddelandet "Impossible to record audio because the Audio Input is not active. Open the ASIO DirectX Full Duplex Setup dialog. Make sure that a device is selected in the Input Ports section and that its check box is activated." när jag väljer kortet som ASIO-drivrutin.

Kan detta ha något att göra med att skärmen använder sig av HDMI så att Cubase tror att kortet redan används av en annan källa?

Jag använder mig av ett M-Audio Fast Track c400 och Cubase 5.

Tacksam för svar!

Mvh Erik

ps.

Hoppas att jag lagt tråden rätt.

Annons
Postat

Det finns ett inbyggt ljudkort på många grafikkort som skickar ljud via HDMI-utgången (smidigt då man t ex inte behöver ha en ljudkabel OCH en bildkabel till TVn). Kolla så att grafikljudkortet inte är det premiära ljudkortet (t ex AMD High Definition Sound Device)

Postat (redigerat)

Hmm du ska inte ha Direct X full duplex ASIO driver.. den borde heta något med enbart Fasttrack ASIO annars får du idiot-latency..

Hursomhelst borde du kunna se både i Kontrollpanelen / ljud och ljudenheter samt System/enhetshanteraren om det dykt upp något HDMI-gränssnitt som datorn valt före ditt Fast track. Även i Cubase där inställningar för ljudkortet görs går det snabbt att se om något med "HDMI" lagts till i listan över in och utgångar Cubase har hittat, sen får man välja rätt drivrutin bara.

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.