Jump to content
Annons

Humanize/Trummor


polifemo

Recommended Posts

Ovan vid midi så fortsätter jag min frågesport kring trummor i Logic :-)

Hur använder ni "Humanize" - parametrar/värden - för att få liv i miditrummor?

(Jag är van att spela in riktiga musiker/audio, så det här med att "förmänskliga" midi är obeträdd mark för mig...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Humanize? Nää... Själv använder jag uteslutande midi för trummor, men då spelar jag samplingarna från början till slut på mitt kit. "Du kan ju i och för sig se mitt resonemang under "electronic drums" på min lilla site (jag hatar att använda diminutiv på mig själv, men wtf).

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Humanize? Nää... Själv använder jag uteslutande midi för trummor, men då spelar jag samplingarna från början till slut på mitt kit. "Du kan ju i och för sig se mitt resonemang under "electronic drums" på min lilla site (jag hatar att använda diminutiv på mig själv, men wtf).

Var kanske otydlig... Jag syftar inte på "en trumfil spelad/skapad av en trummis på ett elektroniskt kit" utan på en ren midifil (via midi-keyboard eller step input) kvanticerad till "perfektion".

Redigerat av polifemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du möjligen "förmänskliga" det till en viss gräns. Det finns mig veterligen inbyggda funktioner i antingen din DAW eller relevant plugg som säger sig skapa vissa förskjutningar för att få det att svänga. Antingen i tid eller volym/velocity. Hur det blir låter jag dock vara osagt då jag aldrig gör det själv (då jag spelar det rakt av). Detta är ju givetvis också avhängigt stil/genre och en uppsjö andra parametrar. 200+ ghost strokes, utöver huvudslagen, låter sig dessvärre inte programmeras in för sväng så lätt. Några ticks off så känns det programmerat direkt. Tricket är väl i så fall att hålla programmeringen/antalet aktiva noter väldigt enkel förmodar jag.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Då kan du möjligen "förmänskliga" det till en viss gräns. Det finns mig veterligen inbyggda funktioner i antingen din DAW eller relevant plugg som säger sig skapa vissa förskjutningar för att få det att svänga. Antingen i tid eller volym/velocity. Hur det blir låter jag dock vara osagt då jag aldrig gör det själv (då jag spelar det rakt av). Detta är ju givetvis också avhängigt stil/genre och en uppsjö andra parametrar. 200+ ghost strokes, utöver huvudslagen, låter sig dessvärre inte programmeras in för sväng så lätt. Några ticks off så känns det programmerat direkt. Tricket är väl i så fall att hålla programmeringen/antalet aktiva noter väldigt enkel förmodar jag.

Just "Humanize" i Logic ger möjligheter att skapa variationer i både timing och velocity (samt tonlängd när så är relevant) men jag tycker att det är ett väldigt rörigt och svårbegripligt gränssnitt i just denna del av programmet...

Tänkte ifall någon kunde ge några hints om "bra" värden att utgå ifrån!

Är ju bara att sätta sig och böka runt och se vad som händer antar jag...

Redigerat av polifemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter (iofs i cubase) och klickar i varje slag för sig och ändrar timing och velocity den vägen. Det går att få till det rätt bra men det tar sjukt mycket tid.

Det hjälper ju om man kan spela trummor för att veta hur man tänker som trummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hjälper ju om man kan spela trummor för att veta hur man tänker som trummis.

Absolut! Det bästa är om man har möjlighet att så att säga spela pluggen som JohnRick sa, till exempel via ett digitalt kitt eller bara med typ oktapads. Programerad musik låter ofta just programerad om man inte lägger ner massor av tid på att få det att låta spelat då är det oftast lättare att just spela in det.

Om det finns en humanize funktion så blir det ofta bättre men det den funktionen gör är ju att den egenligen slumpar fram olika värden och en trummis som spelar på riktigt spelar ju med känsla och visst blir det lite olika värden(om man gör digitalkitt) men det är ju inte helt random. När jag lägger trummor på låtar så spelar jag ju till det jag hör. Trumpluggen hör ju inte musiken.

Redigerat av Niklas J Blixt
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge eventuell 'humanisering' sker i förhållande till rutnätet, och inte själva musiken .. så ... det blir liksom samma statiska känsla, bara lite mer utspridd. Det blir lite som att börja dricka Cola Light för man tror man går ner i vikt då.

Spela in saker, med kroppen/händerna, i relation till musiken, använd inte klick. Då hittar man snart det rytmiska och känslomässiga i musiken. Man behöver inte vara trummis för att kunna avsiktligen "slira" in på en räfräng på precis rätt sätt för att ståpälsen ska infinna sig på armarna. Det krävs bara känsla och viss erfarenhet. Ritar man in saker på ett rutnät, då infinner sig dock inte känsla och erfarenhet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge eventuell 'humanisering' sker i förhållande till rutnätet, och inte själva musiken .. så ... det blir liksom samma statiska känsla, bara lite mer utspridd. Det blir lite som att börja dricka Cola Light för man tror man går ner i vikt då.

Spela in saker, med kroppen/händerna, i relation till musiken, använd inte klick. Då hittar man snart det rytmiska och känslomässiga i musiken. Man behöver inte vara trummis för att kunna avsiktligen "slira" in på en räfräng på precis rätt sätt för att ståpälsen ska infinna sig på armarna. Det krävs bara känsla och viss erfarenhet. Ritar man in saker på ett rutnät, då infinner sig dock inte känsla och erfarenhet.

Väl talat, det hadlar om att spela musik! Programmering kan dom som skriver dator programhålla på med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gett upp att programmera trummor för länge sedan, går bra att redigera men att programmera är tyvärr hopplöst, iallafall för den musiken jag spelar. Lösningen för mig är Korg Wavedrum (oriental). Oavsett hur du bär dig åt kommer du höra skillnad om det är programmerat eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är svårt att programmera realistiskt...

Tänkte i alla fall försöka gå ifrån "pinsamma trummor" till "det får väl duga-trummor".

Frågan är hur "bra" det skulle bli med de loopar/fills som finns i Addictive Drums/Superior drummer?

Låter väl också lite "maskin" antar jag...

Det är rätt mycket växlande taktarter etc i det jag gör, så det blir ju en massa programmering även där skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är svårt att programmera realistiskt...

Tänkte i alla fall försöka gå ifrån "pinsamma trummor" till "det får väl duga-trummor".

Frågan är hur "bra" det skulle bli med de loopar/fills som finns i Addictive Drums/Superior drummer?

Låter väl också lite "maskin" antar jag...

Det är rätt mycket växlande taktarter etc i det jag gör, så det blir ju en massa programmering även där skulle jag tro.

Det kommer alltid att låta lite maskin om du inte spelar in det. Även som det är samma komp som dom färdiga så kommer det bli skillnad när man spelar till låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är svårt att programmera realistiskt... Tänkte i alla fall försöka gå ifrån "pinsamma trummor" till "det får väl duga-trummor". Frågan är hur "bra" det skulle bli med de loopar/fills som finns i Addictive Drums/Superior drummer? Låter väl också lite "maskin" antar jag... Det är rätt mycket växlande taktarter etc i det jag gör, så det blir ju en massa programmering även där skulle jag tro.

Som NB sade ovan så kommer ej heller looparna att fit the whole bill. Visst - looparna i sig själva kan låta riktigt bra, men de ska anpassas till din musik som inte är helt statisk, utan har ett eget liv. Det drar lite här och lite där - mikroförändringar inom och i spelet även om man kör till click. Tempot och takten är ett flöde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge eventuell 'humanisering' sker i förhållande till rutnätet, och inte själva musiken .. så ... det blir liksom samma statiska känsla, bara lite mer utspridd. Det blir lite som att börja dricka Cola Light för man tror man går ner i vikt då.

Spela in saker, med kroppen/händerna, i relation till musiken, använd inte klick. Då hittar man snart det rytmiska och känslomässiga i musiken. Man behöver inte vara trummis för att kunna avsiktligen "slira" in på en räfräng på precis rätt sätt för att ståpälsen ska infinna sig på armarna. Det krävs bara känsla och viss erfarenhet. Ritar man in saker på ett rutnät, då infinner sig dock inte känsla och erfarenhet.

Håller absolut inte med om att han ska spela in utan klick. Att spela in utan klick är nästan bara bra om man har musiker i världsklass som kan få till ett annat groove om dom spelar fritt. Spelar en glad amatör in saker utan klick blir det bergochdalbana i tempo. Och han får sen ett helvete att spela in midi instrument och editera då inte en enda ton ligger på griden.

Spela in trummorna själv. På midiklavv eller trumset, till klick, och kvantisera inte helt stenhårt. Då får du kvar en del av ditt eget sväng, fast mycket tightare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller absolut inte med om att han ska spela in utan klick. Att spela in utan klick är nästan bara bra om man har musiker i världsklass som kan få till ett annat groove om dom spelar fritt. Spelar en glad amatör in saker utan klick blir det bergochdalbana i tempo. Och han får sen ett helvete att spela in midi instrument och editera då inte en enda ton ligger på griden.

Spela in trummorna själv. På midiklavv eller trumset, till klick, och kvantisera inte helt stenhårt. Då får du kvar en del av ditt eget sväng, fast mycket tightare!

Jag misstänker att Signia inte menar att man behöver skippa klicket helt, utan att man kan lägga en stämma (trummor i det här fallet) utan klick då resterande musik är inspelad till just klick. Man spelar alltså in till klickad musik. Jag har själv märkt att om jag får ett gäng filer där skaparen har spelat in till klick och jag line-ar upp det i min DAW till exakt det tempo vederbörnade har tänkt sig och jag därtill följer klick under inspelning blir det avsevärt sämre än om jag bara drar på fritt och följer den faktiska låten som jag hör den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis 🙂

Sen lyfter det fram en viktig poäng med: att det krävs att man har lite mer i bagaget än bara musklickar-vana. Musikerskap är ju att ha lärt sig alstra den avsedda känslan, uttrycket eller budskapet i real-tid på precis avsett sätt, kunna göra det på kommando t.o.m. Det är både ett tekniskt och mentalt hantverk som tar år att utveckla - i viss mån lite talang med.

Sen datorerna kom in i musikvärlden så har dom ju mest använts för att härma det som händer i verkliga musikvärlden - även härma "feeling", känsla osv, som vi ser här. Tanken har liksom blivit att nu behöver man inte längre öva fram förmåga att alstra rätt känsla/uttryck/budskap i rätt ögonblick, för nu kan man istället programmera en dator att spela upp saker så som man vill det ska låta, så slipper man lära sig göra det själv manuellt.

Men det går bara till en viss gräns. Efter den gränsen, så måste man kunna leverera en del själv också - manuellt. Så det jag skrev var utifrån att man har lite förmåga i att altra rätt uttryck manuellt med. Har man inte det, då har man ännu inte 'offrat sin svett för att kunna få till det rätt' heller. Menar inte att låta elitistisk 🙂 , bara att det är skillnad på att spela Fifa Fotboll som data-spel och att spela fotboll i verkliga livet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa rätt kan också när man kör med programmerad trummor är också en viktig aspekt.

Mixar du rätt kan det var jävligt svårt att höra skillnad. Men det handlar väl framför allt om att mixa dom lägre, men att använda mycket room mickar/room ljud är också ett bra sätt..men passar väl knappast alla mixar dock.. Men kör du mycket room ljud kan du programmer hur kast som helst, kommer ändå låta realitiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis som andra skriver oftast kört färdiga midi-patterns som jag sedan manuellt sitter och justerar lite i. Det blir till viss del ganska begränsande. Hur gör ni som säger att ni spelar in grejerna själv? Antar att alla inte kan ha D-drums. Tycker det verkar svårt att få till det musikaliskt om man spelar det på midi-klaviaturen. Då kan man ju i princip bara spela en trumma åt gången. Är inte det svårt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis som andra skriver oftast kört färdiga midi-patterns som jag sedan manuellt sitter och justerar lite i. Det blir till viss del ganska begränsande. Hur gör ni som säger att ni spelar in grejerna själv? Antar att alla inte kan ha D-drums. Tycker det verkar svårt att få till det musikaliskt om man spelar det på midi-klaviaturen. Då kan man ju i princip bara spela en trumma åt gången. Är inte det svårt?

Jag har min trummor uppmickade i min "trummstudio" där jag även gör jobb åt andra. Det är bara att skicka låten till mig så fixar jag biffen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...