Jump to content
Annons

Behöver absolut nybörjar tips gällande mixning/mastering


Chale

Recommended Posts

Tjena!

Detta är mitt första inlägg här och måste börja med att säga att detta forum är riktigt trevligt! ;-) Var från början bara en smygläsare men nu har jag blivit officiellt en del av familjen!

Jo, det är såhär är jag är nybörjare gällande studio inspelning och mixning. Min första "hemmastudio" är nu klar, inga proffs grejer här utan jag kör på det enklare sättet med mycket mjukvara och inga racks med mera.

Jag behöver någon som är en beast på Cubase 5, som kan tipsa och lära mig mycket om hur man kommer igång med programmet och lär sig hur man mixar, redigerar och spelar in rätt helt enkelt. Det finns massor av tutoirals om cubase, det är jag medeveten om men jag behöver nog lite mer personlig hjälp.

Grunderna i programmet har jag, alltså jag kan spela in och sköta det simpla som volymer, eq, panorering osv. Men som sagt, på level ett nivå. Men när det kommer till att mixa och mastra är jag helt borta. Jag kan väl ge er en liten inblick på min hemmstudio, så ni vet vad jag har för tillgångar :-)

För övrigt kommer det nog Mest bli rock, metal och pop som skall spelas in.

Studion består av:

  • 2st KRK RP-6 g2
  • 1st KRK RP-10s
  • M-Audio 49 Keyrig
  • Line 6 UX2 Pod Studio (Ink. Pod Farm 2,5 för inspelning till gitarr, bas och ev. sång)
  • Ett par AKG k240 lurar samt ett "dyrare" logitech ljudsystem för refenslyssning.
  • Mjukvara: Cubase 5 med VST's - Nexus 2 för synth, piano och div. EZdrummer med DKFH och/eller Superior Drummer 2.0.

Som sagt, inget att skryta med men helt klart en god start på en nybörjares lilla kryp in enligt mig.

Rummet jag sitter i är för övrigt helt obehandlat gällande akustik men det är inte det viktigaste just nu känner jag även om det är viktigt. Behöver lära mig Cubase bättre =D

Jag vet helt enkelt inte hur jag ska börja. Låt utgå från att jag har spelat in en standard inspelning med 2st gitarrer (4 spår med "dubbning"), trummor, bas och eventuell klaviatur. Inget är mixat förutom att jag pillat lite på eqn på spåren, ändrat lite inställningar i Superior Drummer samt fixat en bra volym nivåer på samtliga spår.

Vad gör jag nu?

Tackar för tips i förhand! 😉

/Chale

Redigerat av Chale
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Chale, välkommen till Forumet. 🙂

Länkarna i ovanstående post rekommenderas verkligen. Tidningen studio har verkligen gjort ett bra jobb.

Pedagogiskt förklarat och steg för steg får du lära dig grunderna. Vart du tar dina mixar efter det är upp till dig.

Stöter du på problem finns det alltid någon här som kan hjälpa dig på traven. 🙂

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Godkväll!

Hållt på och spela in ett tag nu bara för att skrapa ihop lite material som går att lyssna på för att få en bild av hur en låt kommer och ska låta. Men nu behöver jag absolut de första stegen för att börja fixa ihop mixen lite.

Använder mig av Cubase 5.

Ni som kan detta borde kunna hjälpa mig med det jag undrar över :-D

Vart börjar jag? Ska jag lägga en kompressor på varje enskilda spår/ljudfil? Hur gör jag det? Eller ska jag använda "Limiter" som finns i Cubase's plug-ins för att ljudet inte ska dra över och peaka? Kan jag få mixen att låta fetare efter att jag spelat in gitarr och bas samt använder mig utav MIDI-trummor (Superior Drummer 2.0)

Det är ganska basic men behöver hjälp för att det ska låta lite renare i guess 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det är första stegen i att forma en mix som du är ute efter (?)

Se till att du är lugn, utvilad och vare sig less eller ivrig. Spela sen upp ett av instrumenten ... och reagera, spontant. Hur låter det? Låter det som man tycker det ska? Om inte, försök att sätta fingret på vad det är som inte stämmer. Försök beskriva det med ett ord för dig själv. Det här är svårt, kräver koncentration, lugn och tålamod, och det är lite av mixningens centrala konst. Ju bättre man blir på att direkt identifiera vad det är som är "boven" desto bättre mixare blir man - generellt sett.

Är det tonfärgen i något register som känns lite fel, använd då en Equalizer för att förändra tonfärgen lite genom att höja/sänka i det område där "boven" verkar finnas. Många "söker" med Equalizern för att hitta inställningarn som känns bra. Känns något för oberäkneligt i volym, far upp och ner eller känns hårt o skarpt, använd då en kompressor för att minska dynamiken något på det spåret. Klipp även bort störande missljud, brus, brum osv.

Gör små förändringar, små och diskreta förbättringar. Det vanligaste felet man gör som ny är att göra alldeles för stora justeringar. Låt det ljud som spåren har tala för för sig självt, dämpa ner de oönskade elementen i varje spår lite grann och gör spåret lite mer tydligt och klart.

Om något behöver en rejäl bearbetning/justering, då kan det vara lämpligt att spela in det igen med annan inspelningsmetodik eller bättre utförande. Stämmorna måste ju låta rätt och relevant i sammanhanget, inte kräva en ljudteknisk plastikoperation innan det börjar fungera och låta bra. Då har man gjort fel redan vid inspelningen.

Gör såhär med alla stämmor, och börja till slut lyssna mer på helheten, och ställ dig samma frågor om helheten som om de enskilda spåren. Se till att lyssna på en "lagom" volym - inte starkt och inte svagt. Hellre för svagt än för starkt.

Vissa börjar i andra ändan, lyssnar på alla stämmorna på en gång och går sen in i detaljerna därifrån. Det är lite olika vilket man gillar och vad som passar en. Men kanske kan det här vara en grov idé att starta från?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå så har Signia bara skrapat lite lätt på ytan av vad mixning handlar om och det är som med allt annat: Träning ger färdighet.

Men att läsa vad någon skriver och förstå hur det skall låta är ungefär lika enkelt som att be en blind fickparkera en bil 🙂

Så jag kan med varm hand tipsa om en videotutorial jag köpte för några år sen som var väldigt bra och förklarade ganska djupgående alla delar i en mix, från trummor och sång fram till hur hela mixen lät i slutet när all processing var gjord . Steinberg Internal mixing 1 och 2 ( Version 1 ska du kolla efter, Version 2 kom med en bok och ljudfiler på en DVD och var inte alls lika enkel at ta till sig) Sen finns det mycket om Cubase och mixning generellt på Youtube som i ärligheten namn borde vara super för dig.

Sen vill jag be dig att inte starta fler trådar med samma fråga i olika forum, det blir bara rörigt.

Lycka till

Redigerat av Lundin
är ihopslagning av trådar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...