Jump to content
Annons

Hjälp att spela in i abletons sequenser?


riwa

Recommended Posts

Hej. Har använt ableton ett tag nu till allt mitt "studioarbete". Tidigare använt reason. Jag är helnöjd med det utom några små skavanker men har ett stort problem. Har i princip bara använt "arrangement view" (live's clip view). Nu när jag försöker lära mig den andra sidan lyckas jag inte spela in. Ljud hörs men trots att overdub knappen är på spelas ingen midi in. Visst man kan ju bara tabba men hade vatt najs att kunna spela in där med.

Förmodar att jag missat något basic..

Tacksam för hjälp!

Mvh

Richard

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha. Verkar som att overdub inte fungerar i den vyn. Men mycket riktigt, om jag trycker REC så skapas ett nytt clip. Overdub hade varit najs men detta går bra med.

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kanalen är "armed" och att OVR lyser. Clipet är markerat, jag både ser markeringarna på den virtuella klaviaturen och hör noterna spelas. Men dem skrivs inte in. Trycker jag på den globala record så overdubbas det inte utan en nytt clip skapas (som förvisso innehåller dem gamla noterna ser jag nu). Blev väl förrvirrad av att den ändrar färg och fortsätter över följande clip om man låter den. Men jag använder ju å andra sidan inte globala record för att overdubba i "clip view".

Redigerat av riwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...