Jump to content
Annons

Nybörjarhjälp.. förlåt!


termosh

Recommended Posts

hejsan! Sitter här och känner mitt musikintresse växa och växa och vill ge utryck för mina känsliga gitarrfingrar i form av fin musik - som jag vill spela in. Då kommer ju frågan, hur ska jag göra det? 😄

Jag har själv kollat runt på lite program men det finns så många. Jag vill helst se mig själv innehavandes ett program där jag kan "lägga in" trummor, eventuellt lite piano, lite effekter och dylikt. Finns det program där man kan göra detta utan att själv spela in med dessa instrument? Gitarren och sången klarar jag av att spela in själv men man måste väl redigera det:)

Så har ni några tips för en oerfaren nybörjare, hur började du själv? Vilket är egentligen det bästa programmet för mitt ändamål? 😄

Tack för tiden 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett tips från Mac-världen är definitivt Garageband. Det innehåller gitarrförstärkare, effekter, loopar, numera också en enkel autotuner. Easy peasy Japanese.

Men eftersom du antagligen kör PC kommer det säkert flera tips från andra.

(Sen vore det bra om du sätter en lite bättre rubrik nästa gång. Typ: Söker bra nybörjarprogram. Och det hade du säkert hittat många tips på om du sökt. Nog med gnäll nu 🙁 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase SE är minsta versionen och räcker med råge för nybörjare - och kan uppgraderas till större versioner om du känner att det behövs om ett par år.

Om du inte kan spela själv, så kan du titta på Groove Agent och Broomstick Bass - så har du självspelande spelkompisar att laborera med direkt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tipset är nog att testa så många som möjligt och försöka att hitta ett DU trivs med.

Du får nog bra support på alla programmen egentligen om du behöver. Om du kollar tillverkarnas forum. Cubase är nog ett av de vanligaste programmen.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Så i dessa program (Cubase , Sonar , Logic , Tracktion , Muzys) kan jag spela in min gitarr (weii) och lägga på resten av skitet som gör det till en låt?  😉 (eller vice versa, spela in efter  😉 )

Tack för alla svar:)

Fundera också över att skaffa ett ordentligt ljudkort, så att du slipper en massa frustration och din omgivning slipper en massa svordomar... 😉🙂

Till vissa ljudkort följer det t o m med en bundlad version av något av de nämnda programmen. 😎

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Jo jag är också nybörjare så jag slänger in en fråga här;

Finns det ngra program att ladda ner gratis som man kan testa?

(Känns ju dumt om man skulle köpa sig ett par program bara för att känna efter vilket som passar bäst :rolleyes:

mvh

Tommy

Redigerat av Zeph
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes tips är nog bäst. Kolla på ljudkort och få ett prog på köpet.

Vad menar du med att lägga på instrument utan att spela själv?

Grove Agent (eller Session Drummer i Sonar) fungerar som en hederlig gammal rytmbox till en hemmaorgel och gör just det. Men ett virtuellt självspelande piano har jag inte sett till än............. Däremot behöver du nödvändigtvis ingen klaviatur för att dutta in noter till vilket instrument som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...