Hellpig Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 http://youtu.be/5PaiDuiLzas Hittade den hÀr videon & mÄste nog erkÀnna att jag blev lite exalterad över soundet, den lÄter grymt bra! Kom pÄ mig sjÀlv med att fundera pÄ om man kunde köpa en sÄn dÀr men det vore vÀl lika med ekonomiskt sjÀlvmord, antar jag. Men det finns ju en reissue; http://www.thomann.d...tarrencombo.htm Kan det vara nÄgot att ha? Det jag gillade med originalet Àr det dÀr feta och övervÀldigande varma rena fenderljudet, som ÀndÄ spricker upp i en otroligt behaglig & snygg overdrive... finns det kanske nÄgon som kan Fender som vet om det finns nÄgon lite mindre variant som har ett liknande sound (mindre Àr hÀr lika med billigare pga sin storlek för den som inte kan lÀsa mellan den snÄles rader).
Guitar Nilsson Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Den ser ju bÄde ut och lÄter ungf som min Hot Rod. Att gitarren inte har överlindade pickuper och att den Àr nedstÀmd en heltonton, (tjockare strÀngar?) gör en stor del av ljudet. Mest sitter det nog i fingrarna och skallen pÄ gitarristen. Med en Hot Rod kommer man Àntligen hem.
Hellpig Postat 9 mars 2012 TrÄdstartare Postat 9 mars 2012 Hot Rodden lÄter snarlikt men Àr kanske inte riktigt dÀr. Fast nu har jag ju bara jmf med ett par videos pÄ YT... som denna t ex: Men jag kanske skulle ta o kolla in en hot rod dÄrÄ? Inte för att jag ska köpa nÄgon precis just nu men... det Àr alltid kul att kika lite... ska inte köpa... ska inte... ska...
AnthonyS Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Trevligt ljud! Att köpa en original Àr nog ohyggligt dyrt. En variant kan vara att titta pÄ nya versionen av '57 Champ. Den kan du dessutom koppla större kabinett till om du vill ha mer botten och kropp. Inte riktigt samma samma, men Ät samma hÄll, och riktigt mysig.
4Trax Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Hot Rodden lÄter snarlikt men Àr kanske inte riktigt dÀr. Fast nu har jag ju bara jmf med ett par videos pÄ YT... som denna t ex: Men jag kanske skulle ta o kolla in en hot rod dÄrÄ? Inte för att jag ska köpa nÄgon precis just nu men... det Àr alltid kul att kika lite... ska inte köpa... ska inte... ska... LÄter inte speciellt likt det första klippet. Bassmannnen lÄter mer som Twinnen no mid medans denna har mycket mid. Har en Blues Deville 4x10 inte Hot Rod vilket imo lÄter mycket bÀttre Àn Hot Rod.
Hellpig Postat 9 mars 2012 TrÄdstartare Postat 9 mars 2012 Finns ju reissue av Bassman '59 ocksÄ... fast i den hÀr videon lÄter den inte lika nice som originalet, om Àn inte helt Ät skogen heller!
Guitar Nilsson Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 LÄter inte speciellt likt det första klippet. Bassmannnen lÄter mer som Twinnen no mid medans denna har mycket mid. Har en Blues Deville 4x10 inte Hot Rod vilket imo lÄter mycket bÀttre Àn Hot Rod. Stavfel? Hot Rodden lÄter ju bÀttre Àn alla andra förstÀrkare.
joachime Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Finns ju reissue av Bassman '59 ocksÄ... fast i den hÀr videon lÄter den inte lika nice som originalet, om Àn inte helt Ät skogen heller! Jag har spelat pÄ en reissue frÄn tidigt 90-tal. Det första jag gjorde var att byta ut likriktaren mot ett rör (som pÄ originalet). Det gjorde stor skillnad och fick stÀrkaren att lÄta bÀttre.
4Trax Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Stavfel? Hot Rodden lĂ„ter ju bĂ€ttre Ă€n alla andra förstĂ€rkare. Nej. đ
AnthonyS Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Hot Rodden lĂ„ter ju bĂ€ttre Ă€n alla andra förstĂ€rkare. Nej. đ 1
Guitar Nilsson Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Haha. Det blev dubbelnej... Man kan proppa i en extra lÄda, tex en fyrtolv Marshall Àven i Hot Rodden..... Annars kan de lÄta lite tunt med bara en tolva om man kommer en bit ifrÄn dem. Men mickar man den nÀra i studio eller live sÄ Àr det ingen skillna pÄ en eller Ätta tolvor.
Hellpig Postat 9 mars 2012 TrÄdstartare Postat 9 mars 2012 Well om jag ska ha en Fender stÀrkare sÄ skall jag en som Bassmannen som Àr fett ren men ÀndÄ spricker upp i lÀtt distortion. Kan jag inte fÄ det ljudet sÄ fÄr det va. Kanske en Bassman Reissue '59 kan vara the grej.
Guitar Nilsson Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Well om jag ska ha en Fender stÀrkare sÄ skall jag en som Bassmannen som Àr fett ren men ÀndÄ spricker upp i lÀtt distortion. Kan jag inte fÄ det ljudet sÄ fÄr det va. Kanske en Bassman Reissue '59 kan vara the grej. FÄr man nyfikna sig vad du har för stÀrk nu? Marshall 50 watt utan mastervolym Àr fina de med.
Hellpig Postat 9 mars 2012 TrÄdstartare Postat 9 mars 2012 Har en Marshall VintageModern 50w combo (2x10), och en PodXT som jag anvÀnder nÀr jag spelar in för enkelhetens skull...
Hellpig Postat 12 mars 2012 TrÄdstartare Postat 12 mars 2012 InsÄg att det ingÄr en modellering av Fender Bassman i nya Poden (HD500) & jag har funderat rÀtt lÀnge pÄ att byta ut min XT mot en HD... och den lÄter rÀtt bra frÄn vad jag hört av den!
sixties Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 denna brukar jag kolla ibland, kanske det Àr lÄten mer Àn stÀrkaren som gör att det lÄter sÄ bra,
Guitar Nilsson Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 Hot Rodden lÄter snarlikt men Àr kanske inte riktigt dÀr. Fast nu har jag ju bara jmf med ett par videos pÄ YT... som denna t ex: http://www.youtube.com/watch?v=J1XIjDBvH_Q&feature=relmfu Men jag kanske skulle ta o kolla in en hot rod dÄrÄ? Inte för att jag ska köpa nÄgon precis just nu men... det Àr alltid kul att kika lite... ska inte köpa... ska inte... ska... Det Àr mest PRO kÀrringinstÀllningar de kör med, Full gain pÄ skitigaste kanalen plus en overdrive pÄ fullt samt en mxr fuzz, det Àr dÄ det börjar bli krut i byxerna.
BluesBoy Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 Det blir bara en enda stor j-a bikupa av det, Nilsson. đ
Hellpig Postat 12 mars 2012 TrÄdstartare Postat 12 mars 2012 denna brukar jag kolla ibland, kanske det Àr lÄten mer Àn stÀrkaren som gör att det lÄter sÄ bra, http://www.youtube.com/watch?v=uACfzWYMMYQ Den lÄter riktigt bra emellanÄt fÄr jag nog sÀga men den lÄter inte lika bra som en Fender Bassman, eller inte pÄ samma sÀtt som en sÄn kanske man ska sÀga... NÀe... jag Àr farligt sugen pÄ en Pod HD500 nu.
sixties Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 Det vore konstigt om en blackheart stÀrkare för 1500:- (minns inte exakt vad de kostar) lÀt lika bra som en fender som kostar 4 ggr mer. Kom just ihÄg egnater stÀrkarna som ska lÄta vÀldigt bra, de har bÄde fender rör och marshall rör sÄ du kan fÄ rent, distat eller en blandning av ljuden.
Hellpig Postat 15 mars 2012 TrĂ„dstartare Postat 15 mars 2012 6-7 gĂ„nger mer till och med... om man köper reissuen. NjĂ€, som sagt jag tror det blir en ny Pod, jag har sneglat lĂ€nge mot att byta upp mig o skall jag vara Ă€rlig sĂ„ har jag mer nytta av en Pod Ă€n en till förstĂ€rkare. Hur bra den Ă€n lĂ„ter. TyvĂ€rr! đ
Hellpig Postat 22 mars 2012 TrĂ„dstartare Postat 22 mars 2012 Det blev en Pod HD Desktop! đ Den kanske inte lĂ„ter lika extremt snyggt som Bassmannen i videon men den lĂ„ter jĂ€kligt snyggt trots det. Och det blev nog en hel del billigare ocksĂ„!
Hellpig Postat 23 mars 2012 TrÄdstartare Postat 23 mars 2012 Tackar Nilsson! Skall se om jag kanske kan lira in nÄgon demo o lÀgga upp...
Florian le Sage Postat 23 mars 2012 Postat 23 mars 2012 Bassman var populÀra till mycket, bl.a. orgelstÀrk fr Hammond etc sÄ de Àr mkt versatila om man sÀger sÄ, hitta en gammal till rÀtt pris sÄ Àr du hemma, Fender Twin reverb hade ett helt annat ljud som passade asbra till Fender Rhodes eller jazzy guitarnotes med clunch-klipp inget annat!
Hellpig Postat 24 mars 2012 TrÄdstartare Postat 24 mars 2012 Nilsson, nja... det finns nog de som har mer avancerad simulering men det finns ett par 12-akke-ljud. Men det finns inget inbyggd modellering av akustisk gitarr. à andra sidan fanns det nÄgra ljudpatch till PodXT som försökte ge elgitarr karaktÀren av akustisk sÄ det gÄr kanske att fuska fram nÄgot. Florian; kollade runt lite o det verkar inte som man kunde fÄ tag för en sÄdan för under 10000 kr (Ä dÄ Àr det en ny/reissue). Köpte ny stÀrkare i den prisklassen för inte sÄ lÀnge sedan sÄ jag kan inte riktigt försvara en sÄn utgift just nu--- 2000 för en Pod HD kÀndes rÀtt i plÄnboken helt enkelt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.